در تحلیل نشست شهرداران
این شهر از طرف دیگر مناطق استان به دیگ غولی می ماند که تمام بودجه و ذهن مسئولین را به خود معطوف کرده است و دیگر نقاط را تحت شعاع قرار داده است و البته پر هم نمی شود
کد خبر: ۲۸۹۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳ 02 September 2016
به گزارش تابناک کهگیویه و بویراحمد،  نشست شهرداران استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور خندان‌ دل معاون عمرانی و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور، استاندار، نماینده بویراحمد و دنا و معاون عمرانی استاندار در حالی برگزار شد که مشکلات و معضلات مربوط به خدمات و توسعه زیرساخت های شهری مهمترین مشکلات روز شهرداران است و البته جدیدا تنش های درون شوراها هم سایه سنگین خود را بر عملکرد شهرداران حاکم کرده است.
واقعیت این است که در حالت عادی و طبیعی شهرداری ها باید خودگردان باشند و از عوارض دریافتی ، دخل و خرج خود که شامل هزینه های جاری و عمرانی و همچنین توسعه ی خدمات شهری می باشد را مدیریت کنند اما تا آنجا که از وضعیت خدمات شهری و همچنین مباحث مربوط به مطالبات پرسنل شهرداری ها معلوم است  ، تا رسیدن به چنین جایی فاصله ی خیلی زیادی وجود دارد.
 
در حالی که انتظار می رفت با وجود شوراها، بتوان با استفاده از نظارت و مدیریت آن ها کار شهرداری ها را سر و سامان داد، خیلی زود معلوم شد که اعضای شورا خود باری سنگین تر از بارهای قبل هستند و بر گرده شهرداری سنگینی می کند. حداقل این مورد در اکثریت شهرهای استان کهگیلویه وبویراحمد مشهود است.
درگیری های بسیار شدید که تماما به رسانه ها هم کشیده شده است عملا شهرداران را در چند راهی قرار داده که عملا قدرت مانور و خلاقیت را از آن ها می گیرد.
یکی از همین شهرها، دهدشت بود که در این جلسه ،شهردار این شهر از ناتوانی خود در پرداخت حقوق سه ماه ی اخیر پرسنل شهرداری گفت! البته تخشا به نکته ای اشاره کرد که خود نشان از بی برنامگی در این شهرداری است .تخشا به وضعیت بد شهرداری دهدشت اشاره کرد و گفت: شهرداری دهدشت بیش از ۲۳۸ نیروی انسانی دارد که ۱۴۸ نیروی آن مازاد است و هر ماه ۱۵۸ میلیون تومان باید هزینه در این زمینه پرداخت شود و آنگونه که در گزارش ها و خبرها لابلای همین جنگ های رسانه ای اعضای شورا و شهرداران مشخص شده است ، بیشتر این نیروها با فشار شوراها بر شهرداری تحمیل می شوند!
اما نکته ی دیگری که شهردار دهدشت اشاره کرد ،به موضوع کسب درآمد شهرداری مربوط می شود!شهردار دهدشت با بیان اینکه بیش از ۳۰ هزار نفر از شهروندان این شهر تحت نهادهای حمایتی هستند، اظهار کرد: شهرداری دهدشت با کمبود اعتبار مواجه و گرفتن عوارض از مردم کار سختی است که البته به نظر می رسد مهمترین هدف ارائه ی این آمار گرفتن اعتبار از دولت بوده است و در ادامه این خواسته را هم این طور مطرح کرد که انتظار می‌رود دولت به شهرداری‌های همانند دهدشت توجه بیشتری کند.
شهرداری هایی که دوست دارند دولتی باشند/ دیگ غولی که پر نمی شود! 
 یاسوج، دیگ غولی که پر نمی شود
یاسوج ،شهری که اگر یکسال از آن دور باشی پس از برگشت متوجه می شوی از هر طرف به سمتی بر محدوده اش اضافه شده است ، این روزها به قصه پر غصه استان تبدیل شده است به گونه ای که از طرف دیگر مناطق استان به دیگ غولی می ماند که تمام بودجه و ذهن مسئولین را به خود معطوف کرده است و دیگر نقاط را تحت شعاع قرار داده است و البته پر هم نمی شود و از طرف ساکنان آن به شهری تعبیر می شود که کمترین خدمات شهری و زیرساختی را دارد و نیاز به تخصیص شدید بودجه دارد و آنگونه که غلام محمد زارعی می گوید: "شهر یاسوج بزرگترین شهر و پیشانی استان کهگیلویه و بویراحمد است که با یک انتظار بی‌حدی مواجه است "که به نظر می رسد، هر دو گروه  واقعیت را می گویند.
شهرداری هایی که دوست دارند دولتی باشند/ دیگ غولی که پر نمی شود! 
البته زارعی به نکته ای دیگر اشاره کرد که بخشی از بحثی است که منظور نگارنده از نگاشت این گزارش است و آن رشد نامتوازن جمعیت در یاسوج است.
زارعی در این نشست گفت: مهاجرت به یاسوج تشدید شده است و این مهاجرت‌ها تبعات اجتماعی زیادی را بوجود اورده است!
از طرف دیگر برخی مسئولان شهرهای استان چندین بار هشدار به خالی شدن مناطق دیگر غیر از مرکز استان ، از سکنه داده اند.
مدیریت عجیب شهر یاسوج
در یکی از جلسات دستگاه های خدمات رسان با دستگاه قضایی ، شهردار یاسوج از مواردی صحبت کرد که بسیار عجیب و البته نشان دهنده بی در و پیکر بودن ساخت و ساز در این کلانشهر! استان کهگیلویه و بویراحمد بود. در آن جلسه عنوان شد برخی ساخت و سازهایی در شهر صورت گرفته که مجوز ندارند و باید تخریب شوند! که در آن جلسه قاضی ارشد استان به این نوع مدیریت شهری انتقاد کرد ولی به نظر می رسد یکی از حلقه های گم شده وضعیت نابسامان شهرهای استان همین سرسری گرفتن مدیریت شهری در استان است.
از طرف دیگر باید به نوع صدور مجوز برای توسعه شهر یاسوج هم انتقاد کرد چرا که بر اثر عدم مدیریت در صدور مجوز و تغییر کاربری در اطراف شهر یاسوج این شهر دارای حاشیه هایی در اطراف خود شده است که عملا امکان خدمات رسانی و مدیریت آن ها غیر ممکن است و از سویی باعث ایجاد ناهنجاری های اجتماعی هم شده است. 
شهرداری هایی که دوست دارند دولتی باشند/ دیگ غولی که پر نمی شود! 
بی برنامگی در توسعه متوازن استان
در حالیکه شهرها و مناطق مختلفی در استان وجود دارند که با داشتن پتانسیل های خوب ، می توانند بخشی از برنامه توسعه استان را یدک بکشند اما متاسفانه بر اثر سیاست های اشتباه و غیراصولی مسئولین، این مهم به وقوع نپیوسته است تا هر کس که اندک سرمایه ای بدست می آورد ، آن را به خرید ملک در شهری مثل یاسوج هزینه کند و عملا ،هم به خالی شدن شهر مبدا از سکنه کمک کند و هم با انتقال سرمایه خود بر فقیرتر شدن شهر مبدا بیافزاید و از طرف دیگر بر مشکلات شهر یاسوج که توانایی پذیرش این حجم بالای مهاجر را ندارد اضافه کند!ضمن اینکه باید به این نکته هم اشاره کرد که ، گویا برخی مسئولین در ذهن خود دوست دارند که یاسوج را یک کلان شهر ببینند تا یک شهر توریستی با قابلیت های گردشگری بر پایه ی محیط بکر طبیعی!
شهرداری هایی که دوست دارند دولتی باشند/ دیگ غولی که پر نمی شود! 
شهردارانی که دوست دارند دولتی باشند
آنچه از عجز و ناله ی شهرداران در نشست با معاون عمرانی و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور، می توان فهمید ، تلاش برای گرفتن اعتباری هر چند ناچیز بود بلکه بتوان از طریق آن بخشی از هزینه های شهردارای را پوشش دهند. اما آیا واقعا شهرداران می توانند از طریق مرهم های موقتی از طرف دولت که اکثرا در حد قول می مانند و به مرحله اجرا نمی رسند به توسعه زیر ساخت های شهری خود بپردازند؟
به نظر می رسد که امید بستن به دولت نه تنها چاره این کار نیست بلکه باعث می شود شهرداری ها که باید خودگردان باشند ،به نهادی تنبل و بدون کارایی تبدیل شوند! چیزی که با حرکت به سوی توسعه منافات کامل دارد و به نطر می رسد هم شهرداران و هم دیگر مسئولین باید به فکر چاره ای دیگر در این نشست ها باشند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
مسئولین فقط یاسوج را می بینند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار