پژوهشگر و معاون پژوهشی جامعه المصطفی تبریز با بیان اینکه ساختار شهر اسلامی باید اخلاق گرا باشد، گفت: حریم های اخلاقی، بصری و سمعی باید در یک شهر اسلامی در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۲۸۸۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳ 01 September 2016
به گزارش تابناك رضوي، حجت الاسلام رحیم قربانی روز پنجشنبه در دویست و سی امین نشست دفتر مطالعات فرهنگی، اجتماعی شهرداری مشهد با عنوان نشست بررسی نقش معماری در شکل گیری روابط اجتماعی، بيان كرد: شهر اسلامی شهری توحید محور و خدامحور است.
وی اظهار کرد: ساختار معماری و شهرسازی نقش مهمی در فرهنگ اجتماعی ایفا می کند.
وی گفت: فرصتهای فراوان در این زمینه پس از پیروزی انقلاب در اختیار ما قرار گرفته ولی به طور شایسته از آنها استفاده نکرده ایم.
حجت الاسلام قربانی افزود: هم اکنون حدود 10 هزار شهرک و شهر جدید در کشور در حال شکل گیری است ولی برنامه جامعی برای ساختار این شهرها وجود ندارد.
وی اظهار کرد: برای این شهرها هیچ طرح و برنامه اسلامی وجود ندارد و در دولت نهم طرح هایی برای شهر اسلامی مطرح شد ولی این مباحث نیز از سال 1389 تعطیل شد.
وی با بیان اینکه ساختار شهر اسلامی باید اخلاق گرا باشد، گفت: حریم های اخلاقی، بصری و سمعی باید در یک شهر اسلامی در نظر گرفته شود.
این پژوهشگر ادامه داد: هم اکنون ساختارهایی طراحی شده که حریم های اخلاقی را نقص می کند.
وی افزود: اگر عدالت در ساختار شهری وجود نداشته باشد و دسترسی به اماکن مختلف عادلانه مدیریت نشود مردم دچار فشار واسترس خواهند شد.
وی با بیان اینکه استفاده از انرژی های طبیعی حق همه انسانهاست، گفت: هم اکنون در ساختار شهرها به دلیل تراکم فروشی سایه ها و آفتاب نیز فروخته شده که این امر نقض حریم عمومی است و منجر به محرومیت ساکنان از این انرژی های طبیعی می شود.
حجت الاسلام قربانی ادامه داد: تاریخ هر شهر و قوم بیانگر هویت، تمدن و داشته های فرهنگی اجتماعی آن شهر است لذا باید در جریان معماری و شهرسازی، بناهای تاریخی حفظ شوند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار