مدير كل حفاظت محيط زيست استان فارس گفت: احداث پالايشگاه جديد در محدوده شيراز تا امروز منتفي است و بحث جايگزيني پالايشگاه فعلي و استقرار سيستم‌هاي جديد پالايشگاهي هم نيازمند ارزيابي‌هاي كامل زيست‌محيطي خواهد بود.
کد خبر: ۲۸۷۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵ 29 August 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: دكتر حمزه ولوي شنبه 6 شهريور در يك كنفرانس خبري، افزود: بخش زرقان به دليل استقرار صنايع متعدد و موقعيت ژئوپلوتيكي، داراي متراكم‌ترين وضعيت بوده و به لحاظ آب، هوا و حتي صدا، وضعيت مطلوبي ندارد لذا استقرار هر صنعت جديد و توسعه صنايع كنوني، نيازمند دقت و وسواس بسيار زيادي است.

او گفت: سال 95 و براي اولين بار در استان فارس 2 پروژه تحقيقاتي را با كمك بخش خصوصي اجرايي كرده و بالغ بر 300 ميليون تومان براي اين طرح‌ها اعتبار تخصيص داده شده است. حال آنكه در سال‌هاي گذشته حداكثر اعتبارات پژوهشي ما 60 ميليون تومان بود.

ولوي افزود: 180 ميليون تومان اعتبار پژوهشي توسط پالايشگاه شيراز و 120 ميليون تومان نيز توسط صنايع شيميايي سينا و پارس براي انجام پژوهش‌هاي علمي در حوزه زيست محيطي اختصاص داده شده است و بخش خصوصي تحقيقات را اجرا خواهد كرد.

وي همچنين با تاكيد بر اينكه توسعه صنعت گردشگري يكي از راهكارهاي مهم در رونق اقتصادي است، گفت: اداره كل حفاظت محيط زيست بايد مديريت اجراي طرح‌هاي گردشگري در مناطق حفاظت شده را عهده دار باشد. البته سال گذشته يك ميليارد و 300 ميليون تومان براي اجراي اين طرح‌ها در مناطق بمو و ميانكتل (ارژن) پيش بيني شد كه تخصيص آن صفر بود.

ولوي ابراز اميدواري كرد كه امسال اعتبار مناسبي براي اجراي طرح‌هاي گردشگري در مناطق حفاظت شده اختصاص يابد و گفت: اجراي طرح‌هاي گردشگري در مناطق حفاظت شده توسط هر دستگاه و بخشي غير از محيط زيست، با قوانين مغايرت دارد.

او در خصوص استفاده از دوربين مداربسته در عرصه‌هاي حفاظت‌شده گفت: در منطقه بمو قرار بود وزارت نفت 2 پاسگاه محيط‌باني و زيرساخت نظارت تصويري را فراهم كند كه هنوز محقق نشده است. البته وزارت نفت اعلام كرده كه نمي‌تواند در اين طرح كار پيمانكار را عهده‌دار شود لذا حاضر است اعتبار را به محيط زيست پرداخت كند تا طرح اجرا شود.

ولوي با بيان اينكه دريافت وجه از ساير دستگاه‌ها مشكل قانوني دارد، گفت: به‌دنبال يافتن راهكاري براي دريافت اعتبار مورد نظر و اجراي طرح هستيم.

مديركل حفاظت محيط زيست استان فارس يادآور شد: در منطقه حفاظت شده ارژن يك دوربين مداربسته با زاويه چرخش 360 درجه نصب و زيرساخت‌هاي نظارت تصويري را فراهم كرده‌ايم.

او با اشاره به خريد يك‌دستگاه پهباد، گفت: از يك‌طرف پهبادهاي موجود نياز حفاظت محيط زيست را برآورده نمي‌كند از طرفي پهناي باند در اختيار ما، كافي نيست. ما نيازمند پهبادهاي با امكان پروازهاي در مسافت طولاني و پهناي باندي با برد بيشتر هستيم و اين موضوع را دنبال مي‌كنيم.

ولوي با بيان اينكه اقدامات بررسي اكتشاف معادن، بازديدهاي انجام شده در خصوص درخواست ايجاد صنايع، پاسخ موافق به استعلام‌هاي درخواستي و ... داراي روند رو به رشدي طي سال‌هاي 93 تا كنون بوده است، گفت: علي‌رغم كاهش تعداد پاسخ‌هاي منفي به استعلام‌ها، پايش و كنترل بسيار بيشتر و دقيق‌تر انجام مي‌شود. ما نيز تلاش مي‌كنيم كه به بهبود وضعيت اشتغال كشور كمك كنيم.

مدير كل حفاظت محيط زيست استان فارس همچنين از بهبود جمعيت گونه‌هاي مختلف جانوري در مناطق حفاظت شده استان خبر داد و گفت: طي سال‌هاي 91 تا 93 جمعيت گونه‌هاي مختلف جانوري روندي كاهش را به دلايلي طي كرد اما از سال 93 تاكنون اين روند بهبود پيدا كرده است.

ولوي گفت: حفاظت بهتر، انگيزه بيشتر براي حفاظت از عرصه‌ها، بروز بيماري طاعون جوندگان كوچك و بارش برف در سال 92، از عوامل موثر در كاهش جمعيت گونه‌هاي مختلف جانوري در مناطق حفاظت شده فارس طي سال‌هاي 92 تا 94 بوده است.

او يادآور شد كه طي سال‌هاي گذشته تعداد 10 مجوز براي تكثير و پرورش گونه‌هاي جانوري در فارس صادر شده است، از رشد سه برابري مجوزهاي صادره در سال 94 خبر داد و گفت: از 18 واحد تكثير و پرورش فعال در كشور، 2 واحد در استان فارس و شهرستان‌هاي آباده و بوانات قرار دارد.

ولوي همچنين از افزايش آمار اخطار تعطيل طي سال‌هاي 92 تا 95 در فارس خبر داد و گفت: تعداد اخطارهاي تعطيل صادره شده در سال 92 حدود 112 مورد بوده كه در سال 94 اين تعداد به 2 هزار و 16 مورد رسيده و اين نشان‌دهنده پايش قوي‌تر و دقت نظر بيشتر است.

مديركل حفاظت محيط زيست استان فارس در خصوص سد تنگ سرخ گفت: قرار شد طرح اين پروژه بازنگري شود اما هنوز چيزي مطرح و ارائه نشده است.

ولوي در مورد طرح اتصال استان فارس به خليج فارس نيز گفت: كساني كه اين طرح را پيگيري كرده و به تصويب رسانده‌اند، تنها از روي نقشه يك محدوده را مد نظر داشته‌اند. حال آنكه 2 سال قبل به استاندار وقت گفتم كه محدوده در نظر گرفته شده براي اتصال فارس به خليج فارس، محدوده حفاظت شده است.

مديركل حفاظت محيط زيست فارس گفت: بالغ بر 6 هزار هكتار در محدوده مورد نظر، پارك ملي است و محدوده دريا را نيز شامل مي‌شود به‌طوريكه علاوه بر محدوده ساحلي، تا عمق 10 كيلومتري دريا هم به‌عنوان پارك ملي تعيين شده و حفاظت شده محسوب مي‌شود.

ولوي با تصريح اينكه امكان احداث راه دسترسي يا بندر در اين محدوده وجود ندارد، گفت: نكته ديگري كه از نظر مسئولان پيگيري  كننده طرح دور مانده اين است كه بندر تاريخي تبن هم در همين محدوده قرار دارد لذا براي احداث بندرگاه و راه ارتباطي با مشكل ميراثي هم مواجه خواهند بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار