مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان قزوین:
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های قزوین گفت: اخذ هرگونه وجهی توسط شرکت ها و موسسات حمل و نقل کالا غیر از حق کمیسیون و کرایه حمل حسب مورد از بارنامه و رانندگان و صاحبان کالا ممنوع است.
کد خبر: ۲۸۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳ 29 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین، رحمت شعبانی در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به رانندگان حمل و نقل کالای شهرستان تاکستان مبنی برافزایش کمیسیون حمل و نقل کالا اظهار داشت: امروزه حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می گردد و بدلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیتهایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش بی بدیلی را برعهده دارد.

وی تصریح کرد:  متاسفانه به لحاظ شرایط اقتصادی طی سال های اخیر شاهد کاهش تولید در بخش صنعت و متعاقب آن دچار یک رکود تورمی در حمل و نقل هستیم، به طوری که پتانسیل و ظرفیت های موجود در بخش حمل و نقل بیش از تقاضای استفاده از امکانات و وسایل نقلیه موجود بوده و تناسبی بین آنها نیست. علی رغم افزایش هزینه های عملیات حمل و نقل اعم از تورم، دستمزد، لوازم یدکی وحتی سوخت و... فعالیت این بخش کمتر و این پتانسیل در واقع غیر فعال شده و ناگزیر باعث کاهش کرایه حمل می شود.

شعبانی افزود: مطابق مصوبه شورای اقتصاد و شورایعای هماهنگی ترابری کشور شرکت ها و موسسات مجاز حمل و نقل می توانند برای حمل محمولات از نرخ توافقی با صاحبان کالا استفاده کنند، لذا صاحبان کالا می توانند براساس توافقی بودن نرخ حمل واصل رقابتی بودن آن (عرضه و تقاضا) با انعقاد قرارداد حمل با شرکت های مجاز حمل و نقل کالای جاده ای نسبت به حمل محمولات خود اقدام کنند.

وی یادآور شد: همچنین نرخ کارمزد (کمیسیون) برای موسسات و شرکت های حمل و نقل مستقر در داخل پایانه های عمومی بار ۸ درصد، برای موسسات و شرکت های حمل و نقل خارج از پایانه های عمومی بار ۱۰ درصد و برای محمولات سیمان، شرکت های حمل و نقل اعم از داخل و یا خارج پایانه های عمومی بار ۶ درصد و برای محمولات خرده بار ۱۵ درصد به اضافه ۳ درصد حق پایانه از کل کرایه حمل طبق بارنامه تعیین شده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان قزوین گفت: متاسفانه لازم به ذکر است بعضاً مشاهده می شود در چرخه حمل و نقل برخی صاحبان کالا، شرکت ها و موسسات حمل و نقل و رانندگان با سوء استفاده از شرایط موصوف و با زیاده خواهی و اخذ هزینه های اضافی تحت عنوان انبار داری و سایر فعالیت های خدمات حمل و نقلی باعث ایجاد نارضایتی و فساد در این بخش می شوند.

وی گفت: بر اساس ماده ۱۰ آیین نامه حمل و نقل کالا و مسافر مصوب ۰۵/۰۸/۱۳۷۸ اخذ هرگونه وجهی توسط شرکت ها و موسسات حمل و نقل کالا غیر از حق کمیسیون (کارمزد) و کرایه حمل حسب مورد از بارنامه و رانندگان و صاحبان کالا ممنوع است.

شعبانی تصریح کرد: بر اساس آیین نامه رسیدگی به تخلفات شرکت ها و موسسات حمل و نقل جاده ای توسط کمیسیون ماده ۱۲ و رسیدگی به تخلفات رانندگان حمل و نقل جاده ای توسط  کمیسیون ماده ۱۱ بررسی می شود. در سال ۱۳۹۴ با همکاری پلیس راه استان ۱۲۰ روز گشت کنترل جاده ای انجام شده که طی آن ۳۵۸ مورد تخلف در حوزه رانندگان و۱۶۲ مورد تخلف در حوزه شرکت های حمل و نقلی شناسایی و برخورد شد.

وی عنوان کرد: در طی این مدت مدارک بیش از ۲۰۰۰ راننده و ناوگان باری کنترل و بررسی شده و چهار جلسه کمسیون رسیدگی به تخلفات برگزار گردیده است.   و در سال جاری تا کنون تخلفات ۵۱ شرکت و موسسه حمل و نقلی و ۵۶ راننده در بخش حمل و نقل کالا بررسی شده و دو جلسه کمیسیون رسیدگی به تخلفات برگزار و احکام مربوطه صادر شده است.    

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان قزوین در خاتمه با اطمینان خاطر به رانندگان و دست اندرکان بخش حمل و نقل جاده ای استان بیان کرد: به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مردم و دولت و توسعه و بهبود وضعیت حمل و نقل جاده ای، یکی از وظایف این اداره کل نظارت بر اجرای صحیح قوانین حاکم بر بخش حمل و نقل عمومی جاده ای است. چنانچه علاوه بر نظارت های دوره ای کارشناسان این اداره کل برفعالیت شرکت ها وگشت نظارت حمل و نقل جاده ای گزارشی به همراه مستندات لازم مبنی بر هرکونه تخلف حمل و نقلی در استان اعلام شود قابل بررسی است و برخورد قانونی خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار