معاون امور فنی راه‌ آهن معتقد است: نه تنها هیچ بحثی درباره انتقال ایستگاه راه آهن از شهر تهران به نقاط حومه‌ای مطرح نیست که حتی صحبت درباره آن نیز ندیدن بدیهیات است.
کد خبر: ۲۷۹۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ 16 August 2016
سعید محمدزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه برای اثبات حقانیت نظر راه آهن درباره باقی ماندن ایستگاه تهران در دل پایتخت تنها نگاه کردن به اظهارات مخالفان این طرح کفایت می‌کند، تصریح کرد: همانطور که تجربه تمام کشورهای توسعه یافته جهان نشان می‌دهد با بیرون رفتن راه آهن از دل شهر نه تنها اتفاق مثبتی نخواهد افتاد که حتی اهداف ابتدایی در نظر گرفته شده برای توسعه خطوط ریلی نیز عملا نادیده باقی خواهد ماند و تصمیمات به این شکل حمل و نقل ریلی را از حیز انتفاع ساقط می‌کند.

وی با اشاره به تجربه ناموفق انتقال ایستگاه راه آهن شهر قم به منطقه محمدیه، توضیح داد: وقتی چند سال قبل به دلیل برخی فشارهایی که بر راه آهن آمد تصمیم بر آن شد که ایستگاه مرکزی شهر قم تعطیل شده و حرکت قطارها به منطقه محمدیه منهدم شود خیلی زود مشخص شد نه تنها این سیاست جنبه مثبتی ندارد که حتی معایب آن اصل اهداف راه آهن را نیز مختل می‌کند.

معاون امور فنی راه‌ آهن ادامه داد: پس از مدتی نه چندان طولانی مشخص شد مسافران خطوط ریلی قم باید زمانی معادل سفر از تهران تا محمدیه را اختصاص دهند تا از این منطقه به نقاط مرکزی قم برسند و این در شرایطی بود که ایستگاه اصلی قم در نزدیک‌ترین نقطه به مرکز شهر قرار داشت و پس از مدتی نه چندان طولانی تصمیم بر آن شد بار دیگر ایستگاه اصلی به کار خود ادامه دهد. وقتی در حال حاضر زمان سفر ریلی میان تهران و قم به ۸۵ دقیقه رسیده و در برنامه‌ها آینده نیز بنابر آن است که کوتاه‌تر شود، قطعا صرفه با آن خواهد بود که ایستگاه در مرکز شهر باشد.

محمدزاده با اشاره به تصمیمات ریلی اتخاذ شده در شهرهایی مانند لندن و پاریس، اظهار کرد: در حال حاضر پایتخت انگلستان ۱۰ ایستگاه با حدود ۱۲ هکتار اراضی دارد در شرایطی که ایستگاه‌ها در نزدیکی ساختمان‌های تجاری و مسکونی قرار گرفته و رفت و آمد در اطراف آنها بسیار زیاد است قطعا صحبتی از آنکه راه آهن شهر را در حصر قرار داده و یا برای آن مشکل آفرین شده است معنا نخواهد داد.

وی ادامه داد: اگر هدف اصلی از توسعه خطوط ریلی، افزایش خدمات به مردم است، این خدمات باید به همه اقشار از جمله مسافران ارائه شود و از این رو اولویت اصلی باقی ماندن ایستگاه‌ها در دل شهرها با حفظ تمام اصول ایمنی و رفاهی است.

معاون امور فنی راه‌ آهن با اشاره به نقش حیاتی برخی از ایستگاه‌های راه آهن در توسعه و بازآفرینی شهری در نقاط مختلف دنیا، توضیح داد: برای مثال یکی از ایستگاه‌های قدیمی راه آهن در شهر پاریس که از نظر شرایط بسیار به راه آهن تهران نزدیک است از حدود ۲۰ سال پیش و در قالب طرحی جامع به عنوان مرکز خدمات شهری و تجاری به مردم و مسافران تبدیل شد. این ایستگاه که در حال حاضر مرکز اصلی بسیاری از مراکز خرید و دفاتر تجاری به حساب می‌آید، توانسته در کنار ارائه خدمات ریلی از نظر اقتصادی نیز به شهر پاریس کمک کند.

محمدزاده با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ شرکت راه آهن ایران نیز طرحی شبیه به تجربه پاریس را پیگیری کرده، عنوان کرد: در قالب این طرح شرکت ارپ فرانسه که مشاور بیش از ۱۰۰ ایستگاه بزرگ راه آهن دنیا بوده وارد ایران شد تا با بازآفرینی این ایستگاه در تهران فضایی را به وجود آورد که ترکیب مراکز تجاری، رفاهی و حمل و نقل در یک نقطه اجرایی شود.

وی ادامه داد: آنچه در این بین اهمیت بسیار زیادی دارد ترکیب حمل و نقل شهری با ایستگاه راه آهن است. ما متاسفانه به دلیل برخی کج سلیقگی‌ها نتوانسته‌ایم شرایط مورد نیاز برای این موضوع را فراهم آوریم. برای مثال در شرایطی که اوضاع برای اتصال خط سوم مترو به ایستگاه راه آهن وجود داشته ما فاصله بین دو ایستگاه را برطرف نکردیم و هنوز مردم پس از پیاده شدن از مترو نیاز به جابجایی در سطح شهر دارند. تلاش‌ها در این رابطه ادامه پیدا کرده و ما امیدواریم در آینده نه چندان دور امکان اتصال این دو نقطه به یکدیگر فراهم شود.

معاون امور فنی راه‌ آهن با اشاره به برخی انتقادات صورت گرفته از باقی ماندن قطارها در سطح تهران، تاکید کرد: وقتی گزارش کنترل کیفیت هوا نشان می دهد سهم راه آهن از کل آلودگی کمتر از یک درصد است و در شرایطی که لوکوموتیوهای ایران استاندارد یورو ۴ داشته و از نظر آلودگی به شدت محدود عمل می‌کنند قطعا صحبت از آنکه راه آهن عامل آلودگی هواست صحت ندارد. هر چند باید شرایط طوری شود که هیچ یک از مردم در رابطه با حرکت راه آهن آزار نبینند اما می‌توان گفت قطعا جابجایی ایستگاه بیشترین آزار را به وجود خواهد آورد.

محمدزاده به طرح راه آهن برای ساخت ایستگاه‌های جدید ریلی در تهران نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت تسهیل دسترسی مردم به ایستگاه‌های راه آهن و ترکیب آن با خدمات شهری، ما در نظر داریم که ایستگاهی در حوالی میدان آزادی و ایستگاهی دیگر در جنوب تهران طراحی کنیم تا از این طریق مردم با طی کردن زمان کوتاه‌تری به راه آهن دسترسی پیدا کنند. در حال حاضر به طور میانگین حدود ۵۰۰ هزار خودرو در حد فاصل مناطق حومه‌ای تهران تردد می‌کنند و تنها اگر ما بتوانیم بخشی از این خودروها را به راه آهن انتقال دهیم اتفاق بسیار مثبتی رخ خواهد داد.

وی به ماجرای به وجود آمده بر سر اراضی راه آهن در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران اشاره کرد و گفت: در این رابطه قبل از استقرار دولت یازدهم مذاکراتی صورت گرفته تا در صورت نهایی شدن آنها هزینه استفاده از این اراضی مشخص شود و با واگذاری زمین به شهرداری این سازمان معوض آن را به راه آهن اختصاص دهد.

معاون امور فنی راه‌ آهن ادامه داد: در همین رابطه اواخر سال  ۱۳۹۲ جلسه‌ای با حضور برخی از اعضای شورای شهر و مدیرعامل شرکت راه آهن برگزار شد و راه آهن در قالب آن آمادگی کامل خود برای همکاری در این موضوع را اعلام کرد. با وجود آن هنوز در این زمینه تصمیم نهایی گرفته نشده است اما با توجه به توضیحاتی که مدیرعامل راه آهن در جلسه با اعضای شورای شهر تهران داد مشخص شد که بسیاری از اظهارات راه آهن در این زمینه درست است.

محمدزاده با بیان اینکه راه آهن با وجود آنکه در صورت جلسه‌ها تعهد پیگیری اوضاع این زمین‌ها را با شهرداری به مذاکره گذاشته است، هزینه‌های اجتماعی اراضی موجود را تقبل کرده، تاکید کرد: نه تنها خبری از حصر رفت و آمدها در اراضی راه آهن نیست که حتی این شرکت در طول سال‌های گذشته حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای این اراضی هزینه کرده و نسبت به افزایش تردد در کریدورها و توسعه راه‌ها برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنان راه آهن اعلام می‌کند آمادگی کامل دارد در این زمینه با شهرداری تهران مذاکرات خود را نهایی کرده و با آنها تعامل کند و این موضوع نیز در تمام جلسات مشترک و صحبت‌هایی که صورت گرفته مورد تاکید قرار گرفته است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار