لعاب تخم بارهنگ تخم مرغی، نرم‌کننده سینه، تب‌بر، معرق، مدر و ضد روماتیسم است، در آلمان بچه‌ها به آبنبات بارهنگ خیلی علاقه دارند و وقتی دچار گلودرد می‌شوند‌ این شیرینی را به آنها می‌دهند تا بمکند و گلویشان نرم شود. در حقیقت آبنبات بارهنگ چیزی جز عسل نیست منتهی عسلی است که زنبورهای عسل روی گل‌های بارهنگ نشسته و از آن تغذیه و عسل تهیه کرده‌اند.
کد خبر: ۲۷۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱ 26 April 2015

به گزارش تابناک یزدف یک پژوهشگر گیاهان دارویی با اشاره به ویژگی‌های گیاه‌شناسی بارهنگ تخم مرغی، گفت: گیاهی از خانواده بارهنگ که در فارسی به نام‌های اسفرزه یا اسپرزه نیز مشهور است.

«محسن پویان» ادامه داد: گیاهی یک ساله با ساقه‌ای سخت و کوتاه که دارای کرک‌هایی به طور پراکنده است کپسول میوه‌ی آن دارای خانه‌هایی است که در هر کدام یک دانه قرار دارد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی، با بیان اینکه این گیاه در منطقه بلوچستان به نام شکم پاره نامیده می‌شود، اظهار کرد: گیاهی است علفی با ارتفاع 40 تا 45 سانتی‌متر، برگ‌ها و دمبرگ‌های بلندی دارد، طول برگ‌ها 30 تا 35 سانتی‌متر و تخم مرغی شکل و پهن است.

پویان تصریح کرد: برگ‌ها کامل یا دارای حاشیه کمی مواج است و کمی کرکدار و هفت رگبرگ طولی برجسته دارد و گل‌ها در یک گل آذین استوانه‌ای قرار گرفته‌اند و کوچک و سفید مایل به زرد و نامشخص هستند.

وی افزود: برگ‌ها طوقه‌ای و فشرده‌اند و گل‌های نر، ماده و مجتمع در سنبله هستند، تعداد پرچم‌ها چهار عدد و تخمدان آن زبرین است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی، با اشاره به خواص دارویی بارهنگ تخم مرغی، اظهار کرد: مواد موثر بارهنگ شامل اوکبین، پلانتاژین، سوکسی نیک اسید، آدنین و کولین است.

پویان با بیان موارد درمانی بارهنگ، گفت: برای درمان برونشیت، کم خونی، معالجه آسم، سوختگی، درمان دردهای معده، دردهای گلو، معالجه بند آمدن ادرار و تحریکات چشم مورد استفاده دارد.

وی ادامه داد: برگ‌های تازه و خرد شده آن برای زخم‌هایی که دیر التیام می‌یابند و مالیدن برگ‌های تازه له شده بر روی زخم‌های گزیدگی حشرات موثر است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی، با بیان اینکه می‌توان کوبیده برگ را با وازلین روی زخم‌های چرکدار مالید تا به سرعت بهبود یابند، افزود: جوشانده ریشه بارهنگ برای قطع اسهال توصیه شده است.

پویان تصریح کرد: بارهنگ برای پرندگان هم مصرف می شود و دانه‌های ریز بارهنگ از غذاهای ناب و مفید پرندگان قفس است.

وی، با بیان اینکه طبق نظر حکمای سنتی طبیعت آن سرد است، گفت: دانه‌ی آن خنک کننده و مدّر است، التهاب مخاط مجاری تنفسی، ادراری و روده‌ها را کاهش می‌دهد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی، خاطرنشان کرد: دانه آن در آب ایجاد لعاب می‌کندکه این لعاب حرارت بدن را تسکین داده و تشنگی را برطرف می‌نماید. برای رفع تب، ناراحتی و خشونت سینه و حلق و زبان، سردرد، زخم روده و رفع یبوست اثرات مفیدی دارد.

پویان با تاکید بر اینکه دانه گیاه هیچگاه نباید به صورت کوبیده مصرف شود، یادآور شد: ضماد لعاب دانه گیاه با سرکه و روغن گل سرخ برای تسکین درد مفاصل، نقرس و نرم کردن ورم‌ها بسیار مفید است و ضماد کوبیده آن با گلاب برای تسکین سر درد و جلوگیری از دو تا شدن مو کاربرد دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار