کارشناس امور کتابخانه‌های مشهد گفت: کتابخانه سیار نور امید اولین کتابخانه سیار کانتینری در کشور است که برای امانت کتاب به روستا‌های حاشیه شهر مشهد اعزام می‌شود.
کد خبر: ۲۷۸۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ 15 August 2016
به گزارش تابناک رضوی، اختری پیرامون فعالیت کتابخانه سیار نور امید در مشهد اظهار کرد: کتابخانه سیار نور امید اولین کتابخانه کانتینری کشور است که در خراسان رضوی فعالیت می‌کند، این کتابخانه هم زمان با ۱۷مین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران ایران و با حضور مسئولین کشوری و استانی رونمایی شد.
وی افزود: این کتابخانه سیار همزمان با آغاز دهه فجر در سال ۹۴ آغاز به کار کرد، هدف از راه‌اندازی کتابخانه سیار تحقق سند چشم انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی در افق ایران ۱۴۰۴ است.
کارشناس امور کتابخانه‌های مشهد با بیان اینکه ارتقاء آگاهی عمومی از طریق دسترسی سریع، آسان و عادلانه به یکایک همشهریان به منابع مطالعاتی مورد نیازشان از جمله اهداف مدنظر است، عنوان کرد: تلاش ما این است که با در نظر گرفتن اقتضا‌های فرهنگی و جغرافیایی، خدمات کتابخانه‌ای را به افرادی که بنا به هر دلایلی از نعمت دارا بودن کتابخانه محروم هستند، اعطا کنیم.
اختری مکان انتقال کتابخانه سیار نور امید را به روستا‌ها و شهر‌های کوچک استان دانست و بیان کرد: این کتابخانه به مراکز فرهنگی، گردشگری، مدارس، مرکز نگهداری از معلولان، خانه سالمندان و مراکز بهزیستی واقع در مناطق محروم اعزام می‌شوند.
وی تصریح کرد: اعزام کتابخانه سیار نور امید به دو بخش تقسیم می‌شود، در بخش احمد آباد، این کتابخانه روز‍‌های چهارشنبه به روستای اوارشک اعزام می‌شود و در بخش رضویه، روزهای شنبه به روستای میامی، روز‌های یک شنبه به روستای جیم آباد، روز‌های دوشنبه به روستای تپه سلام و روز‌های سه شنبه نیز به روستای سالار آباد اعزام می‌شوند.
کارشناس امور کتابخانه‌های مشهد افزود: مجموعه کتاب‌هایی که در این کتابخانه ارائه می‌شود شامل بخش کودک، نشریات و مخزن اصلی که مجموعه‌ای از کتاب‌ها با عناوین مختلف را داراست، گرد آورده است.
اختری با بیان اینکه کتابخانه سیار نور امید یک هزار و ۶۶ نفر عضو دارد، بیان کرد: تعداد بانوانی که در این کتابخانه عضو هستند ۶۵۰ نفر و تعداد آقایان ۴۱۵ نفر است؛ مبلغ عضویت برای متقاضیان دریافت کتاب دو هزار تومان است.
وی گفت: میزان کتابی که در هر ماه به امانت داده می‌شود یک هزار و ۹۷۴ جلد کتاب است، همچنین در تیرماه ۹۰ نفر در این کتابخانه عضو شدند.
کارشناس امور کتابخانه‌های مشهد بیشترین افرادی که از این کتابخانه استفاده می‌کنند را کودکان دانست و بیان کرد: کتابخانه سیار نور امید سه هزار و ۶۴۱ کتاب دارد که از این مجموع ۸۱۴ کتاب به بخش کودک اختصاص دارد و یک هزار و یک هزار و ۱۶۰ کتاب در مخزن اصلی قرار دارد.
اختری گفت: محل توقف کتابخانه سیار در مکان‌هایی است که پرجمعیت هستند؛ خواسته ما این است که اگر اقداماتی صورت گیرد تا این کتابخانه از حالت کانتینری به اتوبوسی درآید.

منبع: مشهد پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار