کد خبر: ۲۷۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹ 14 August 2016
همزمان با ولادت شمس الشموس هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام رضا(ع) جشن های میلاد از سوی مردم شیعه وسنی سیستان و بلوچستان از شنبه شب در نقاط مختلف این استان برگزار و این جشن ها در روز ولادت با سعادت آن امام همام همچنان ادامه دارد.
آذین بندی خیابان ها و عطر افشانی مساجد و حسینیه ها، نصب پارچه های رنگین سبز و پرچم های گوناگون در معابر، بوستانها، سر در ادارات و اماکن عمومی، حضور خدام امام رضا (ع) در سطح شهرهای سیستان و بلوچستان، برپایی ایستگاههای صلواتی، پخش شربت و شیرینی، نورافشانی و توزیع نذورات گوشه ای از عشق و ارادت مردم شیعه و سنی استان به این امام بزرگوار است.
شمار زیادی از جوانان دختر و پسر سیستانی و بلوچستانی شب میلاد امام رضا(ع) را طلیعه زندگی مشترک شان قرار داده و به میمنت این شب فرخنده جشن ازدواج شان را برپا کردند.
اعزام کاروان زیارتی برادران اهل سنت سیستان و بلوچستان به بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) از دیگر برنامه های سالروز ولادت آن امام بزرگوار است.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان با اشاره به برکات حضور مرقد مطهر امام هشتم در ایران گفت: مردم ایران افتخار بزرگ میزبانی امام هشتم و مرقد پاک آن امام همام نصیب شان شده است.
آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: مردم مومن و خداجوی سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی عشق و ارادت خاصی به فرزند رسول الله (ص) دارند و خاندان پیامبر گرامی اسلام را یکی از مهمترین عوامل وحدت می دانند.
امام جمعه زاهدان در خطبه های نماز جمعه این هفته نیز با تشریح گوشه ای از برنامه ها و اهداف حکومت عباسی برای همسو کردن امام رضا (ع) با خودشان اظهار داشت: پذیرش ولیعهدی مامون از سوی امام رضا (ع) یکی از مسائل پیچیده سیاسی عصر آن حضرت بود که باعث شد هویت شوم حکومت بنی عباس در جامعه افشا شود.
عضو خبرگان رهبری افزود: فعالیت های سیاسی و اجتماعی امامان به قدری پیچیده بود که اگر با دقت به آن پرداخته نشده و ابعاد آن برای مردم شفاف بیان نشود ممکن است به اعتقادات حاکم بر جامعه ضربه وارد کند.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان و کرمان ادامه داد: تشریح فعالیت های امامان در این حوزه ها نشان می دهد که هدف ایشان مبارزه با باطل و تاکید بر مقام حق بوده است.
نماینده ولی فقیه در استان گفت: حاکم وقت خاندان بنی عباس از زیرک ترین افراد عصر خود محسوب می شد و با ولیعهد خواندن امام رضا (ع) به دنبال تحقق اهداف خود و مستحکم کردن پایه های حکومت خویش بود.
آیت الله سلیمانی تصریح کرد: یکی از اهداف مامون همسویی امام رئوف با مواضع حکومت غاصب خود بود تا از این طریق بتواند از فشار بر نظام حکومتی خود بکاهد.
امام جمعه زاهدان گفت: مشروعیت بخشیدن به حکومت، زیر سوال بردن زهد و پارسایی امام، تحت کنترل قرار دادن فعالیت های امام و ایجاد فاصله بین امام و مردم در جامعه از دیگر اهدافی بود که مامون حاکم وقت بنی عباس از ولیعهدی امام رضا (ع) در سر می پروراند اما آن حضرت با حساسیت خاصی هویت بنی عباس را برای مردم روشن کردند.
امام جمعه موقت زاهدان نیز روز یکشنبه در مراسمی که با حضور آحاد مردم در مسجد آل رسول ایرانشهر برگزارشد با اشاره به فضائل و شخصیت امام رضا(ع) گفت: ملت ما از وجود و برکات هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت برخوردار است که ولایت پذیری مردم باعث موفقیت آنان در عرصه های مختلف شده است.
حجت الاسلام احمد راهداری با بیان گوشه ای از عشق و ارادت مردم ایران به امام رضا (ع) گفت: این حضور و سرور و شادی در سالروز میلاد امام رضا (ع) نشانگر عشق و علاقه مردم به امام مهربانی ها است.
حسین مسگرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با گرامیداشت دهه کرامت از14 تا 24 مرداد سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) گفت: به مناسبت این ایام ویژه برنامه های فرهنگی و هنری مختلفی در استان نظیر مزین کردن شهرها، برگزاری رقابت های فرهنگی، برپایی ویژه برنامه های مختلف جشن امامت، برگزاری شب شعر رضوی در زاهدان و اجرای برنامه های شاد فرهنگی در بوستان ها و مجتمع فرهنگی در حال برگزاری است.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان نیز گفت: اعضای کاروان زیر سایه خورشید از 19 تا 26 مرداد سالجاری در استان حضور دارند.
محسن ارباب افضلی اظهار داشت: این کاروان در نخستین حضور خود از شهرستان کنارک وارد استان شد و در مدت هشت روز در حال سفر به بیشتر شهرستان های استان است.
وی با بیان اینکه توسعه مفهوم خادم و مخدوم رویکرد اصلی کاروان های زیر سایه خورشید است گفت: این کاروان می تواند با ایجاد پیوند میان خادم و مخدوم در راستای گره گشایی از مشکلات و رفع نیازمندی محرومان گام های موثری بردارد.
وی با اشاره به اجرای برنامه های متنوع به مناسبت دهه امامت و کرامت در سیستان و بلوچستان گفت: برگزاری جشن و رقابت های مختلف فرهنگی و ورزشی از جمله برنامه های درحال اجر در دهه امامت و کرامت در استان است.

مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان نیز گفت: 40 نفر از برادران اهل سنت جنوب استان امروز/یکشنبه/عازم مرقد مطهر امام رضا (ع) شدند.
حجت الاسلام علی فقیهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سومین اردوی راه رضوان علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان به بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) است.
وی مدت سفر این کاروان را که با اتوبوس به مرقد امام رضا(ع) اعزام می شوند هفت روز اعلام کرد و گفت: برادران اهل سنت متشکل از ائمه جمعه و جماعت، مدیران مدارس و مدرسان حوزه های علمیه اهل سنت جنوب سیستان و بلوچستان در این اردو شرکت دارند.
وی با اشاره به برنامه های گروه اعزامی به مشهد مقدس گفت: زیارت از مرقد مطهر امام رضا(ع)، دیدار با مراجع و علمای مشهد، بازدید از مراکز علمی، تاریخی و تفریحی از برنامه های این سفر است.
به گزارش ایرنا یکم ذی القعده سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و یازدهم ذی القعده سالروز ولادت امام رضا (ع) است و این دهه به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار