با حضور جمعیت حدود 3هزار نفری از روستاییان جشن شکرگزاری برداشت محصول در مقبره امام زاده زکریا شیروان با طی مسافت طولانی و عبور از 114 گردنه کوچک در ارتفاعات کپه داغ برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴ 13 August 2016
در حد فاصل روستای نامانلو از توابع بخش سرحد و مزرعه گلیل در قله صعب العبور یکی از ارتفاعات کپه داغ زیارتگاهی قرار دارد که دارای گنبد سبز رنگ و بارگاه می باشد.
مردم شیروان و به خصوص روستاییان اطراف بر اساس اعتقادات مذهبی در یکی از روزهای تابستان که معمولا توسط معتمدین محلی اعلام می شود گروه گروه به سوی قله زکریا(ع) به حرکت در می آیند و پس از طی مسافتی طولانی و حدود 114 گردنه کوچک به قله کوه صعود می کنند.
مردم در کنار مقبره زکریا(ع) قرار می گیرند و در آنجا با قربانی کردن گوسفند و راز و نیاز با خدای خود و سوگواری(سینه زنی) می پردازند و پس از صرف نهار زیارتگاه را ترک می کنند.
یکی از محققین و پژوهشگران شیروان با بیان اینکه این آیین بعد از انقلاب بسیار باشکوه تر برگزار شده است می گوید: آیین سنتی شکرگزاری برداشت محصول پنج سال قبل در میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
محمد اسماعیل مقیمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مردم کشاورز و معتقد شیروان هر ساله در فصل تابستان و با جمع آوری برداشت محصول خود و شکرگزاری از درگاه خداوند به مقبره زکریا(ع) روستای نامانلو واقع در بخش سرحد می آیند و آیین سنتی جشن شکرگزاری برداشت محصول خود را به جا می آورند.
وی با بیان اینکه طوایف کرمانج این منطقه اعتقاد بسیاری به این مراسم دارند و هر ساله آن را به جا می آورند گفت: در این روز به یاد ماندنی شماری از کشاورزان، دامداران، مسئولان استانی و شهرستانی و مردم محلی از کوچک و بزرگ، پیر و جوان از صبح زود حرکت خود را به سمت قله شروع می کنند.
مقیمی افزود: با وجود مسافت طولانی این مسیر برخی زنان فرزندان کوچک خود را بر کمر بسته و با شوق و اشتیاق فراوان برای ادای نذر و نیاز سختی راه را به جان خریده و همراه مردان خود این روز را در کنار امام زاده زکریا مشغول دعا و نذر و نیاز سپری می کنند.
این محقق و پژوهشگر شیروانی می گوید: هر یک از مردان به همراه پسران جوان خود یک تا دو راس گوسفند و برخی در حد توان خود گوسفند در دست گرفته و به بالای قله می برند و پس از گرد آمدن تمام اقشار مختلف مردم و گوسفندانشان، هر کس به شکرانه یک سال زحمات خود گوسفندان را قربانی می کنند.
مقیمی گفت: مردم منطقه پس از طی کردن مسیر طولانی و حضور در کنار مقبره به استراحت و نوشیدن چای آنخ و احوال پرسی و گفت و گو و صحبت از میزان محصول می پردازند.
وی افزود: بعد از خواندن نماز ظهر و عصر غذاهای نذری آماده شده، گوشت قورمه، دوغ و ماست و نان محلی و فطیر بر روی سفره زیبایی خاصی می دهد و با جمع شدن دور هم نهار را صرف می کنند و بعد از صرف نهار محل را ترک و به سمت منزل حرکت می کنند.
جشن شکرگزاری برداشت محصول همه ساله در مقبره زکریا روستای نامانلو بخش سرحد این شهرستان برگزار می شود که مردم این منطقه هر ساله برای شکرگزاری نعمات الهی و برداشت محصول خود به صورت قبیله ای با جمع شدن در این مکان و ذبح گوسفندان، آیین سنتی و چندین ساله خود را به جا می آورند.
در این مراسم که استقبال خوبی از آن می شود و با شرکت بیش از سه هزار نفر از اقشار مختلف مردم برگزار می شود 150 یا 200 راس گوسفند ذبح می شود.
سینه زنی، سخنرانی، نذر و نیاز و خواندن دعا و صرف نهار از برنامه های این روز توسط مردم منطقه است.
روستای نامانلو از توابع بخش سرحد در فاصله 90 کیلومتری شمال شرق شیروان قرار دارد
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پر جمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد واقع است.

گزارش از فاطمه مقدسی باجگیران
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار