از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم گام های قابل توجهی در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد برداشته شد که شرایط استان اردبیل را به خصوص در زمینه عمران و سرمایه گذاری تغییر داد.
کد خبر: ۲۷۲۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹ 06 August 2016

به گزارش ایرنا، تورم افسار گسیخته و نوسان بهای ارز از جمله مشکلاتی بود که خود موجب رکود پروژه های عمرانی و واحدهای تولیدی در کشور شد که در نتیجه این امر نرخ بیکاری افزایش یافت و این امر به نوبه خود بروز برخی آسیب های اجتماعی را رقم زد.
دولت یازدهم پس از روی کار آمدن در جهت ارتقای شاخص ها در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گام هایی برداشت که در نتیجه این تلاش ها بخشی از مشکلات برطرف شد و در برخی حوزه ها نیز شاهد بهبود شرایط بودیم که از جمله می توان به حوزه عمران و اشتغال اشاره کرد.
عملکرد عمرانی دولت یازدهم در استان اردبیل به حوزه خاصی محدود نشده و در سه سال گذشته اولویت بر تکمیل پروژه های نیمه تمام قرار گرفت.

**عمران
استاندار اردبیل در تشریح عملکرد عمرانی دولت در استان گفت : در مجموع اعتبار چهار هزار و 988 پروژه به ارزش 28 هزار و 690 میلیارد ریال در سه سال گذشته تامین شد که از میان آنها 2 هزار و 493 پروژه با اعتبار 18 هزار و 517 میلیارد ریال افتتاح شده است.
مجید خدابخش با اشاره به 2 هزار و 495 پروژه در دست اجرا افزود: این پروژه ها در زمینه مهار آب های سطحی و احداث سد، تهیه و اجرای طرح هادی روستایی، تامین آّب شهری و روستایی، اجرای تاسیسات فاضلاب شهری، راه مواصلاتی شهری و فرعی روستایی، بهداشت و درمان، ورزش و جوانان، فرهنگ و هنر، خدمات شهری، کشاورزی، صنعت و عمران شهری است.
وی در ادامه تشریح کرد: سه هزار و 165 پروژه عمرانی نیمه تمام در سال 1394 به میزان 16 هزار و 75 میلیارد ریال تامین اعتبار شد که عملیات اجرایی آنها در دست اقدام بوده و البته این تعداد با توجه به پروژه های عمرانی همه دستگاه ها و شهرداری ها از ردیف های ملی، استانی، سفر رییس جمهوری و مالیات بر ارزش افزوده می باشد.
استاندار اردبیل با اشاره به تخصیص 41.6 درصدی اعتبارات عمرانی بیان کرد: بیش از 88 درصد اعتبارات عمرانی جذب شد و تا کنون 670 پروژه با اعتبار هفت هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسیده و اسناد هزینه 12 درصد باقی مانده نیز در در حال نهایی شدن است.
او عنوان کرد: 2 هزار و 116 پروژه مصوب به ارزش هفت هزار و 955 میلیارد ریال نیز در سال 1393 وجود داشت که از میان آنها 687 مورد با پنج هزار و 81 میلیارد ریال افتتاح شد.
خدابخش گفت: 2 هزار و 52 پروژه مصوب به ارزش چهار هزار و 660 میلیارد ریال نیز در سال 1392 اجرایی شد که یک هزار و 136 مورد با پنج هزار و 736 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

***طرح های آب و خاک و سد سازی
دولت تدبیر و امید علاوه بر پروژه های زیرساختی نسبت به اجرای پروژه های شاخص و اثرگذار (20 پروژه) در سیمای استان اردبیل گام هایی برداشته است که از جمله آنها اجرای طرح های بزرگ آب و خاک و راه اندازی دوباره پروژه های راکد سدسازی می باشد.
اختصاص یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای تبدیل اراضی دیم شمال استان به آبی (سد عمارت، احمد بیگلو، تازه کند، شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین، توسعه و بهره برداری بالهارود) طی چهار سال (در جریان سفر رییس جمهوری به استان اردبیل در مردادماه سال 1393) از سرمایه گذاری های کلان بخش دولتی در این خطه پس از انقلاب اسلامی به شمار می رود که باعث فعال سازی بسیاری از پروژه های آبی و خاکی شد.
تبدیل 62 هزار هکتار از اراضی دیم پایاب سد خداآفرین به آبی طی چهار سال از جمله این پروژه های بزرگ است که به عقیده کارشناسان، در صورت بهره برداری مناسب می تواند تحول شگرفی در سیمای استان اردبیل ایجاد کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل از جمله به پیشرفت فیزیکی 42 درصدی سد عمارت اشاره و تشریح کرد: سد عمارت که در آغاز کار دولت یازدهم 21 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، باهدف تامین آب آشامیدنی شهرها و روستاهای منطقه مغان، تامین آب کشاورزی و در قالب توسعه و بهبود 12 هزار هکتار از اراضی شهرستان گرمی آغاز شد.
داوود نجفیان افزود: پیشتر 700 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده بود که تنها سال گذشته 852 میلیارد ریال به آن اعتبار اختصاص یافت و پیش بینی می شود سال 1396 به پایان برسد.
وی بیان کرد: سد گیوی با یک هزار و 24 میلیارد ریال اعتبار در سال 1392 حدود 81 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با پیگیری های دولت تدبیر و امید 450 میلیارد ریال سال گذشته اعتبار مصوب گرفت و پیش بینی می شود سال جاری افتتاح شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به پیشرفت 90 درصدی پروژه اضافه کرد: 57 میلیون مترمکعب جهت توسعه و بهبود 10 هزار هکتار از اراضی دیم و باغات شهرستان کوثر، 16 میلیون مترمکعب جهت حق آبه ها و احیای رودخانه، یک میلیون مترمکعب جهت تامین آب آشامیدنی شهر و روستاهای اطراف کوثر و 2 میلیون مترمکعب نیز از سد گیوب برای صنعت اختصاص یافته است.
او با اشاره به پیشرفت 47 درصدی و صرف 129 میلیارد ریال اعتبار برای پروژه سد بفراجرد از سال 1387 گفت: سد بفراجرد نیز جزو پروژه های راکد بود که سال گذشته 196 میلیارد ریال اعتبار به خود اختصاص داد و پیشرفت فیزیکی آن به 81 درصد رسیده است.
نجفیان عنوان کرد: تامین آب آشامیدنی شهر خلخال، صنعت و تامین آب یک هزار هکتار از اراضی پایاب سد از جمله اهداف اجرای پروژه سد بفراجرد است که پیش بینی می شود امسال به پایان برسد.

**آب و فاضلاب
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل نیز با اشاره به اجرای 134 پروژه آبرسانی روستایی با اعتبار 640 میلیارد ریال گفت: بخشی از پروژه ها اجرا شده و برخی در دست تکمیل است که پس از اتمام، 18 هزار و 900 نفر از جمعیت روستایی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.
علی آذرنژاد افزود: در نتیجه عملیاتی شدن این پروژه ها شاخص برخورداری جمعیت روستایی از آب آشامیدنی 2.75 درصد افزایش یافته و به 72.5 درصد رسیده است.
وی در ادامه از اختصاص 560 میلیارد ریال برای توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب 9 شهرستان در دوران خدمت دولت تدبیر و امید خبر داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل با اشاره به پیشرفت فیزیکی 87 درصدی شبکه 215 کیلومتری فاضلاب شهر پارس آباد گفت: 112 میلیارد ریال از سوی دولت یازدهم برای این پروژه هزینه شد و جمعیت تحت پوشش از 83 درصد به 91 درصد رسید؛ امسال نیز 50 میلیارد ریال برای این پروژه پیش بینی شده و امید می رود سال 1396 تکمیل شود.
او اضافه کرد: 12 میلیارد ریال نیز برای تصفیه خانه 28 هزار مترمکعبی هزینه شده که 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ اعتبار مورد نیاز برای تکمیل شبکه 150 میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل تصفیه خانه 96 میلیارد ریال برآورد شده است.
آذرنژاد با اشاره به پیشرفت 83 درصدی شبکه 725 کیلومتری فاضلاب شهر اردبیل ادامه داد: 108 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است و مدول اول تصفیه خانه 36 هزار مترمکعبی 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی از پیشرفت 60 درصدی تاسیسات 25 کیلومتری فاضلاب شهر نیر با اختصاص 46 میلیارد ریال اعتبار در دولت یازدهم خبر داد و گفت: 30 میلیارد ریال نیز برای سال جاری اختصاص یافته و پیش بینی می شود سال آینده به بهره برداری برسد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل افزود: تصفیه خانه شهر نیر با ظرفیت 6 هزار و 168 متر مکعب 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که 2 میلیارد ریال هزینه شده و جهت تکمیل به 71 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
او از اجرای 82 کیلومتر از شبکه 120 کیلومتری تاسیسات فاضلاب مشگین شهر خبر داد و عنوان کرد: 72 میلیارد ریال در سه سال گذشته برای این پروژه هزینه شد و جمعیت زیر پوشش از 24 به 27 درصد افزایش یافته است.
آذرنژاد با اشاره به پیشرفت فیزیکی 81 درصدی پروژه اضافه کرد: 40 میلیارد ریال برای این پروژه در سال جاری در نظر گرفته شده و پیش بینی می شود سال 1397 به اتمام برسد.
وی افزود: ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب مشگین شهر 13هزار متر مکعب بوده، 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون 60میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل او همچنین به پیشرفت فیزیکی 45 درصدی شبکه 25 کیلومتری فاضلاب کوثر اشاره کرد و گفت: 33 میلیارد ریال برای این پروژه در دولت یازدهم هزینه شده و 48 درصد جمعیت شهر را تحت پوشش قرار داده است.
او عنوان کرد: 20 میلیارد ریال در سال جاری به این پروژه اختصاص یافته و پیش بینی می شود سال 97 به بهره برداری برسد؛ تصفیه خانه نیز با ظرففیت پنج هزار و 700 مترمکعب 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 20 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
آذرنژاد از تخصیص 80 میلیارد ریال برای پروژه شبکه 32 کیلومتری فاضلاب شهر سرعین در دولت یازدهم خبر داد و بیان کرد: پروژه 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای سال جاری 50 میلیارد ریال به آن اختصاص می یابد.
وی افزود: تصفیه خانه نیز با ظرفیت 10 هزار مترمکعب بوده و 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون حدود 57 میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل ادامه داد: 42 میلیارد ریال نیز برای ایجاد تاسیسات فاضلاب بیله سوار هزینه شد که شبکه 75 کیلومتری هم اکنون به اتمام رسیده و 73 درصد جمعیت شهری را تحت پوشش قرار داده و تصفیه خانه چهار هزار و 900 مترمکعبی نیز با صرف 65 میلیارد ریال به 95 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
او اضافه کرد: دولت تدبیر و امید 18 میلیارد ریال برای پروژه تاسیسات فاضلاب شهر گرمی هزینه کرد که شبکه 80 کیلومتری 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تصفیه خانه با ظرفیت هفت هزار مترمکعب به اتمام رسیده است.
آذرنژاد همچنین به اختصاص 45 میلیارد ریال برای تاسیسات فاضلاب شهر خلخال اشاره کرد و گفت: طول شبکه 125 کیلومتر بوده و 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تصفیه خانه نیز با ظرفیت 10 هزار مترمکعب به اتمام رسید.

***راه سازی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل همچنین بیان کرد: در زمینه راهسازی روستایی از زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید 30 عنوان پروژه احداث راه شوسه با اعتبار 330 میلیارد ریال به اجرا در آمد.
او اضافه کرد: در نتیجه اجرای این پروژه ها همه جمعیت روستاهای بالای 10 خانوار استان از جاده شوسه روستایی برخوردار شدند و با افزایش 9.2 درصدی شاخص، میزان برخورداری استان اردبیل از راه شوسه روستایی بیش از میانگین کشوری( 78 درصد) به 92 درصد افزایش یافت.
آذرنژاد گفت: 45 پروژه عمرانی با صرف 660 میلیارد ریال اعتبار نیز در زمینه آسفالت راه روستایی به اجرا درآمد که در نتیجه اجرای این پروژه ها 28هزار نفر جمعیت روستایی از خدمات آسفالت راه روستایی بهره مند شدند.
وی عنوان کرد: با اجرای این پروژه ها شاخص برخورداری راه آسفالت روستایی 8.1 درصد افزایش یافت و به 85 درصد رسید در حالی که میانگین کشوری در این زمینه 68 درصد می باشد.

**گاز رسانی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل نیز در ادامه از برخورداری 311 روستای استان اردبیل از نعمت گاز در دولت یازدهم خبر داد و گفت: گازرسانی به این روستاها با اعتبار یک هزار و 420 میلیارد ریال از نیمه دوم سال 1392 تا پایان سال 94 انجام شده و عملیات در 408 روستا نیز همچنان ادامه دارد.
علی آذرنژاد وی افزود: در این مدت 2 هزار و 10 میلیارد ریال نیز برای اجرای خط انتقال، ساختمان و امور پژوهشی گاز توسط دولت در این استان هزینه شده است.
وی بیان کرد: شاخص برخورداری جمعیت روستایی این استان از نعمت گاز 75 درصد و در سطح کشور 64 درصد است که 19 درصد آن در دولت یازدهم محقق شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل اضافه کرد: شاخص برخورداری جمعیت شهری نیز در کشور 96 درصد و در استان اردبیل 99.5 درصد است که این امر با اختصاص 130 میلیارد ریال برای اجرای 43 پروژه و زیر پوشش قرار دادن 150 هزار نفر در دولت یازدهم می باشد.

***سرمایه گذاری و صنعت
عملکرد عمرانی دولت یازدهم در استان اردبیل تنها به پروژه های زیرساختی محدود نیست، بلکه با وجود محدودیت های مالی مسوولان با تلاش برای جذب سرمایه گذاری بخش های غیردولتی در راه ایجاد اشتغال و توسعه این استان گام برداشته اند.
تلاش های مسوولان استانی دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته از جمله در راه اندازی دوباره چند پروژه راکد به سرانجام رسید که از میان آنها می توان به نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اشاره کرد.
استاندار اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: در 2.5 سال گذشته اجرای چند پروژه مهم و اثرگذار از جمله تکمیل بخش بخار نیروگاه سبلان اردبیل برای ایجاد تحولی در سیمای کنونی استان هدف گذاری شده بود که اعتبار مورد نیاز آن به مبلغ 350 میلیون دلار آمریکا (بیش 13 هزار میلیارد ریال) از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.
مجید خدابخش با اشاره به اینکه تکمیل نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان جزو مصوبه های سفر رییس جمهوری به استان اردبیل است، گفت: ظرفیت تولید برق در این نیروگاه با راه اندازی بخش بخار آن به میزان 480 مگاوات افزایش یافته و در مدت 36 ماه دوره ساخت ، زمینه اشتغال حدود یک هزار نفر را فراهم و در دوره بهره برداری نیز برای 100 تا 150 نفر اشتغال زایی می کند.
او بیان کرد: این حجم از سرمایه گذاری از سوی دولت برای یک پروژه در تاریخ این خطه بی نظیر است که با پیگیری های مداوم نتیجه داد و پس از اتمام علاوه بر اطمینان خاطر برای سرمایه گذاران غیردولتی در بخش صنعت برای سال ها این استان را در زمینه انرژی برق بی نیاز کرده و حتی با فروش آن به دیگر استان ها و یا کشورهای همجوار می تواند به ایجاد ارزش افزوده نیز کمک کند.
استاندار اردبیل اضافه کرد: تلاش ها برای تامین اعتبار، اجرا و تکمیل پروژه های مصوب سفر دکتر روحانی به استان همچون دیگر مگاپروژه های تعریف شده مانند منطقه آزاد تجاری نیز همچنان در دست پیگیری است که به نتیجه رسیدن آن نیاز به تلاش جمعی و همراهی هر هفت نماینده این خطه در مجلس شورای اسلامی دارد.
بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان هم اکنون 960 مگاوات برق تولید می کند که با تکمیل بخش بخار آن ، ظرفیت تولید برق نیروگاه به یک هزار و 440 مگاوات خواهد رسید.
وی پل معلق مشگین شهر را از دیگر پروژه های مهم راکدی عنوان کرد که با پیگیری های صورت گرفته همانند مجموعه شیرآلات قهرمان نسبت به راه اندازی دوباره سرمایه گذاری 400 میلیارد ریالی بخش خصوصی و تکمیل پروژه اقدام شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز گفت: راه اندازی شهرک های صنعتی در کنار ایجاد اشتغال می تواند به توسعه صنعت منجر شود و از این رو برای احداث پنج شهرک صنعتی طی سال جاری گام هایی برداشته شده که تا کنون مجوز راه اندازی 2 شهرک صنعتی توسط بخش خصوصی، صادر شده است.
سید حامد عاملی افزود: صدور مجوز برای سه شهرک صنعتی دیگر نیز در دست اقدام است که پس از راه اندازی می توانند به کانون تولید در استان اردبیل تبدیل شوند.
وی همچنین با اشاره به حمایت های دولت تدبیر و امید از صنایع دانش بنیان بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان تجاری سازی ایده هاست که در این زمینه 6 جواز صادر شده که امید می رود هرچه سریع تر به مرحله تولید انبوه برسند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: واحدهای صنعتی موجود نیز در صورت ابتکار در تولید خود می توانند از کمک های تسهیلاتی دولت تدبیر و امید به صنایع دانش بنیان بهره مند شوند که در این راستا تا کنون 15 واحد برای دریافت مجوزهای لازم معرفی شده است.
او با بیان اینکه پروانه 30 درصد واحدها از سال 1392 تا کنون صادر شده، اضافه کرد: هم اکنون حدود 992 واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری در استان اردبیل وجود دارد که 204 واحد راکد و غیرفعال است.
عاملی تشریح کرد: در مجموع یک هزار و 650 جواز تاسیس در این استان صادر شده و 45 طرح صنعتی قابل توجه به ارزش 60 هزار میلیارد ریال و ظرفیت ایجاد اشتغال برای 10 هزار نفر در دست پیگیری است که در صورت رسیدن به نتیجه، سهم صنعت در اقتصاد استان افزایش یافته و مردم می توانند از آن بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه 815 جواز از سال 1392 تاکنون صادر شده است، گفت: این تعداد از نظر سرمایه گذاری 45 درصد و از نظر تعداد حدود 50 درصد جوازهای موجود را تشکیل می دهد و در همین راستا 79 جواز در بخش صنعت و 26 پروانه برهره برداری از ابتدای سال جاری تاکنون صادر شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ادامه داد: راه اندازی دوباره واحدهای راکد و نیمه فعال جزو محور فعالیت های سال جاری است که در این راستا واحدهایی که به دلیل فقدان منابع مالی دچار رکود شدند، بر اساس مصوبه دولت یازدهم می توانند بدون توجه به بدهی ها و چک برگشتی پیشین نسبت به دریافت تسهیلات سرمایه در گردش اقدام کنند.
وی گفت: همچنین طرح های صنعتی راکد با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند، می توانند از کمک های تسهیلاتی بهره مند شوند؛ در مجموع تا کنون 297 واحد تولیدی در سامانه نام نویسی کردند، 266 مورد در کمیته بررسی و ستاد تسهیل استان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت 181 واحد به بانک های عامل معرفی شدند.
عاملی با اشاره به پرداخت تسهیلات 100 میلیارد ریالی به واحدهای تولیدی در قالب کمک های فنی و اعتباری افزود: بر اساس آمارها 120 طرح تولیدی راکد با پیشرفت فیزیکی 60 درصد و بیشتر در استان اردبیل وجود دارد که از این میان 33 واحد پس از تایید، برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند.
او در ادامه از صدور 189 پروانه بهره برداری، 36 گواهی کشف و 33 پروانه کشف معدن در استان اردبیل خبر داد و گفت: همه پروانه ها فعال نیستند که دلیل آن نبود بازار برای برخی مواد است زیرا بیشتر پروانه های بهره برداری در زمینه استخراج مصالح می باشد که با رکود موجود در بازار مسکن، این شرایط ایجاد شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: بخش معدن در مجموع تاثیر چندانی در اقتصاد این استان ندارد و تنها 0.18 درصد از اقتصاد را تشکیل می دهد که برای تغییر این شرایط مطالعه پهنه های معدنی منطقه جمع بندی شد و با مشارکت بخش غیردولتی فاز اول مطالعات به اتمام رسید.
وی عنوان کرد: پهنه های معدنی قزل اوزن، مشگین شهر و باغرو به نقاط امید بخش رسیده و پهنه چهارم (نیر- زرج آباد) که بعدها تعریف شد نیز در دست مطالعه قرار دارد که امید است با نهایی شدن طی سال جاری منجر به تولید به خصوص راه اندازی صنایع فرآوری مواد معدنی، اشتغال و ارزش افزوده زیاد شود.
عملکرد دولت تدبیر و امید تنها به بخش عمران و ساخت و ساز محدود نمی شود بلکه در حوزه فرهنگ و امور اجتماعی و ورزش نیز گام هایی مهمی برداشته شده است.
در بخش فرهنگ برگزاری برنامه های هنری از جمله برنامه های قرانی ، آیین های مناسبتی همچون جشنواره های مدیحه سرایی و مناظرات رضوی، برگزاری هفته اردبیل ، افزایش کنسرت های موسیقی و روند رو به رشد اعطای مجوز نشریه محلی از جمله این فعالیت ها می باشد ضمن اینکه پروزه بزرگ تالار شهر نیز که پیشترغیر فعال بود با پیگیری مسئولان استانی فعال و روند اجرایی به خود گرفته است.
در زمینه ورزش نیز در کنار توجه ویژه به ورزش های همگانی، استان اردبیل زیرساخت ها و اقدامهای آغازین برای برگزاری مسابقات بین المللی از جمله رقابت های والیبال امیدهای آسیا را فراهم کرده است.
برخی پروژه های ورزشی نیمه تمام نیز دوباره فعال شده و تعدادی نیز برای اتمام در حال واگذاری به بخش خصوصی می باشد.
در زمینه آسیب های اجتماعی نیز ضمن آغاز مطالعات زیربنایی گام های مثبتی درجهت ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی ، مبارزه با مواد مخدر، حمایت کودکان کار و زنان سرپرست خانوار و .. برداشته شده و استان در زمینه کنترل و کاهش برخی آسیب ها نیز در کشور از جایگاه مناسبی برخوردار شده است .
گزارش از: محمد ملاحمزه زاده

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار