فرماندار دهلران گفت: مرز چیلات در صورت راه اندازی بعنوان معبری مطمئن و نزدیک می تواند از بار ترافیک تردد زائران مرز مهران کم کند.
کد خبر: ۲۷۱۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ 03 August 2016
به گزارش تابناک ایلام؛بازارچه مرزی چیلات از قدیم الایام بعنوان مرز ارتباطی بین دو کشور ایران و عراق مورد توجه بود بطوریکه پیش از آغاز جنگ تحمیلی، ایرانیان مقیم عراق از این مسیر به کشور باز گشتند.


مردم مرزدار دهلران در گذشته بصورت انفرادی و در قالب کاروان های کوچک و بزرگ از این مسیر به شهر علی غربی در کشور عراق رفت و آمد داشتند و داد و ستدهای تجاری با استان های همجوار برقرار کرده بودند.

گشایش بازارچه مرزی چیلات در بخش مرکزی دهلران با استقبال گسترده مردم این شهرستان مواجه شده و مردم بی صبرانه منتظرند تا از این مرز به زیارت عتبات عالیات مشرف شوند.

زیر ساخت های برق و راه هم اکنون در این منطقه فراهم است و با تدابیر مسئولان استانی و شهرستانی این روزها شاهد شتاب بخشی در ایجاد جاده دسترسی و فراهم کردن سایر امکانات در این بازارچه هستیم.

فاصله مرز چیلات تا شهر دهلران 28 کیلومتر است و تا شهر علی غربی که نزدیکترین شهر عراق به این مرز است نیز 25 کیلومتر فاصله دارد.
مسئولان ارشد استان ایلام، مدیران کل دستگاه های اجرایی، فرماندار دهلران درصدد هستند تا هر چه سریعتر زیر ساخت های لازم در این مرز فراهم شود.

با توجه به مسطح بودن مسیر ارتباطی و اراضی منطقه، ایجاد سایت بازارچه با کمترین سطح عملیات خاکبرداری انجام خواهد شد و محل پاسگاه مرزی چیلات مناسب ترین مکان برای ایجاد بازارچه است که به همت دولت تدبیر و امید این مهم در حال پیگیری و عملیاتی شدن است و خواسته دیرینه مردم مرزدار، ولایت مدار و شهید پرور دهلران در شرف برآورده شدن قرار دارد.

منطقه چیلات از دیر باز دارای سوابق مرز و تردد ابتاع دو کشور ایران و عراق است که آثار بجای مانده از گمرک در منطقه نصریان گواه این مطلب است که در گذشته بازرگانان ایرانی و عراقی این مکان را برای تجارت انتخاب کرده بودند.

اصلاح، بهسازی و مرمت مسیر ارتباطی این بازارچه در دستور کار قرار گرفته و همه دستگاه های اجرایی شهرستان و استان به دستور استاندار ایلام بسیج شده اند تا ساماندهی لازم در این مرز در آستانه اربعین انجام شود.

محمدرضا مروارید استاندار ایلام چندی پیش به همراه تعدادی از مدیران کل برای شتاب بخشی در روند تامین زیر ساخت ها، از این مرز بازدید و از نزدیک سایت و سایر امکانات مورد نیز را ارزیابی کردند.

فرماندار دهلران سال گذشته با بکارگیری و استفاده از ظرفیت های شهرستان جاده دسترسی و سایر اقدام های مورد نیاز را پیگیری کرد و امسال نیز شتاب بخشی در تامین و توسعه زیر ساخت ها را در دستور کار قرار داده است.

امیدعلی سبزی در نشست ایجاد زیر ساخت ها در مرز چیلات از بسیج امکانات شهرستان برای فراهم کردن زیر ساخت ها در مرز چیلات خبر داد و افزود: در نشست ها و جلساتی که با مدیران و پیگیری هایی که از طریق مدیریت ارشد استان انجام شده این موضوع با جدیت دنبال می شود.

وی با اشاره به بسیج امکانات در این منطقه مرزی گفت: دستگاه های اجرایی همه پای کار هستند و شرکت ها نیز همکاری لازم برای تسهیل در زیرساخت های مرز چیلات را در دستور کار دارند.

سبزی از پیگیری ها برای طراحی سایت در محل بازارچه خبر داد و یادآور شد: پیگیری ها برای ایجاد این سایت در دست انجام است ولی انتظار داریم همه در این امر مهم مشارکت کنند.

فرماندار دهلران بر ضرورت شتاب بخشی به بهسازی و مرمت جاده دسترسی، محوطه سازی، طراحی سایت پارکینگ، سریس بهداشتی، نصب دستگاه بی تی اس مخابرات و تامین آب و برق این منطقه تاکید کرد و افزود: باید تلاش شود با بهره گیری از همه امکانات شهرستان، شهرداری های و شرکت های بخش خصوصی، این بازارچه برای اربعین امسال آماده شود.

سبزی از پیگیری ها برای راه اندازی دستگاه بی تی اس مخابرات در محل مرز چیلات خبر داد و تاکید کرد: برای تسهیل در امر آنتن دهی و سرویس دهی تلفن همراه، کارشناسان مخابرات استان جانمایی دستگاه بی تی اس در مرز را انجام و بزودی با تامین برق این دستگاه نصب خواهد شد.

فرماندار دهلران با اشاره به حجم گسترده حضور زائران در مرز مهران در ایام اربعین و از طرفی تمایل زائران برای ورود به کشور از مرز مهران گفت: مرز چیلات در صورت راه اندازی بعنوان معبری مطمئن و نزدیک می تواند از بار ترافیک تردد زائران مرز مهران کم کند.

سبزی با اشاره به تدابیر دولت و مدیریت ارشد استان در خصوص مرز چیلات اظهار کرد: بهسازی و توسعه مسیر 28 کیلومتری مرز چیلات تا دهلران در دستور کار است و اقدام های خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به مرز 220 کیلومتری دهلران با کشور عراق افزود: امروز دهلران با سابقه درخشان در دفاع مقدس و اینکه دارای نزدیک ترین مرز با کشور عراق است و سوابق گذشته حکایت از داد و ستد تجاری با عراق دارد بعنوان بازارچه مرزی در نظر گرفته شده که این امر موجب خوشحالی مردم شده و موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه می شود.

سبزی به ظرفیت های کشاورزی، نفت و گاز و معادن شهرستان دهلران هم اشاره کرد و گفت: با راه اندازی بازارچه مرزی چیلات این امکان فراهم می شود که محصولات کشاورزی، نفتی و صنعتی از این مرز به عراق صادر شود.

فرماندار دهلران از نصب کانتینر، چادر و محل هایی برای اسکان و پذیرایی در این مرز نیز خبر داد و افزود: همه ظرفیت ها و امکانات بکار گرفته خواهد شد که در صورت نیاز برای بازگشت زائران ایرانی از آیین اربعین امسال مورد استفاده قرار گیرد./م
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
اقای سبزی بااندک بودجه شهرستان به مشکلات شهررسیدگی کن نه مرزی که نه ایران خبرداردونه عراق .همه ایران مرزداردهرکس کانتینیری نصب کندمرزبازمیشود؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار