مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، بهینه سازی مصرف اب در بخش کشاورزی را خواستار شد.
کد خبر: ۲۷۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱ 01 August 2016
به گزارش تابناک یزد،'سید علی اصغر مصطفوی' افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان، بهینه سازی مصرف آب و افزایش بهره وری از طریق ارتقای راندمان آبیاری، کاهش تلفات آب، اصلاح روشهای آبیاری و استفاده از گیاهان کم آبخواه در الگو و ترکیب کشت دارای اهمیت ویژه ای است.
این مسئول اظهار داشت: مجموع تخلیه سالیانه آب از قنات های استان حدود 170 میلیون متر مکعب در سال (93-92) و متوسط آبدهی هر قنات 2 لیتر در ثانیه برآورد شده و این در حالی است که در آمار سال 1377 متوسط آبدهی قنوات استان بالغ بر 4 لیتر در ثانیه گزارش شده است.
وی از وجود 2683 قنات دایر با آبدهی بیش از 170 میلیون متر مکعب در سال در استان خبر داد و گفت: یزد یکی از استانهای مهم قنات خیز کشور محسوب و همواره به عنوان مهد قنات و قنات داری در کشور شهره بوده است این استان زیستگاه تعداد قابل توجهی از مقنیان با تجربه و استادکاران خبره در امر احداث احیاء و بازسازی قنات می باشد.
مصطفوی افزود: قناتها 20 درصد آب بخش کشاورزی را تأمین و بالغ بر 30 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان را تحت شرب خود دارند.
وی یادآور شد: راندمان آبیاری استان با توجه به سنتی بودن روشهای آبیاری حدود 44 درصد و متوسط نیاز خالص آبی الگوی کشت استان نزدیک به هفت هزار متر مکعب در هکتار برآورد شده است.
مصطفوی از قنات به عنوان سرمایه ملی و میراث گرانبهای پیشینیان که نزد ما به امانت گذاشته شده یاد کرد و با اعلام اینکه حدود 10 درصد قنوات کشور در استان یزد قرار دارد گفت: بالا بودن تعداد قنات ها در استان نیز یکی دیگر از نکاتی است که به امر احیاء، مرمت و بازسازی قنات ها اهمیت مضاعف بخشیده است.
وی استفاده از نیروی ثقل و نبود نیاز به مصرف انرژی از قبیل برق یا سوخت فسیلی در استحصال آب از قنوات؛ برقرار بودن تعادل طبیعی بین تغذیه و برداشت از سفره های آب زیر زمینی در مکانیزم برداشت آب از قنات و سازگاری آن با محیط زیست را بعنوان امتیازات قنات در مقایسه با چاه یاد نمود.
مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت از 2683 رشته قنات دایر استان 1466 قنات در شهرستان تفت، 425 رشته قنات در شهرستان مهریز و 190 رشته قنات در شهرستان اردکان و ما بقی به ترتیب در شهرستان های اشکذر، بافق ، بهاباد، میبد، یزد، مروست، هرات و ابرکوه قرار دارد.
مصطفوی با بیان اینکه در مجموع حدود 20درصد از منابع آب زیر زمینی استان یزد مربوط به قنات و چشمه ها است گفت: از لحاظ موقعیت، قنات هاسی استان به سه دسته کوهستانی، کوهپایه ای (دامنه ای) و دشتی تقسیم می شوند که 85 درصد آنها در مناطق کوهستانی وکوهپایه ای و 15 درصد مابقی در دشت واقع شده اند .
تعداد بهره بردار مستقیم از قنات های استان 30 هزارو 662 نفر و بیشترین آبدهی قنات ها مربوط به قنات دهنو حسن آباد واقع در شهرستان یزد و قنات تاج آباد در شهرستان خاتم است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار