کد خبر: ۲۶۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳ 23 July 2016

شهردار زیراب سوادکوه با اشاره به افزایش 360 درصدی عرض بستر رودخانه زیراب از عدم تحقق قول‌های مسؤولان برای سیل «دوشنبه سیاه» زیراب انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، محمود اعتصامی امشب در جلسه هفتگی خبرنگاران سوادکوه با اشاره به اینکه رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسؤولان هستند، به سالگرد سیل سال گذشته شهر زیراب اشاره کرد و گفت: 29 تیر‌ماه سال 94 به تعبیری با نام روز «دوشنبه سیاه» در تقویم شهر زیراب ثبت شد که موجب خسارت 20 میلیارد تومانی به تأسیسات شهری و تخریب سه منزل مسکونی با خسارت 100 درصد شده است.

* دیوار حفاظتی در 2 طرف رودخانه تالار باعث جلوگیری از خسارات احتمالی

وی با بیان اینکه شهرداری زیراب از ابتدای حادثه، اقدامات اولیه خود را آغاز کرد که احداث یک دهنه پل‌ارتباطی 17 شهریور با محور اصلی که با حضور استاندار افتتاح شد، احداث دیوار حفاظتی در 2 طرف رودخانه تالار بخشی از این فعالیت‌ها بود، افزود: در صورت وجود دیوار حفاظتی در 2 طرف رودخانه تالار شاهد خسارت در سیل سال گذشته نبودیم که در گذشته به دلیل تنگنا‌های اعتباری و علل دیگر، انجام نگرفت.

شهردار زیراب سوادکوه از احداث 400 متر دیوار حفاظتی طولی با 3 متر پی و با اعتبار 2 میلیارد تومان در 2 طرف رودخانه تالار خبر داد و با تقدیر از مهدی عبوری شهردار ساری در تقبل 150 میلیون تومان از مبلغ 750 میلیون تومان در تملک و احداث پل خیابان 17 شهریور به محور اصلی سوادکوه، خاطر‌نشان کرد: از مسؤولان استانی، شهرستانی و بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج که پیمانکار اصلی احداث دیوار حفاظتی 2 طرف رودخانه تالار بود که با کمترین هزینه با کیفیت‌تر ین فعالیت را انجام داد، تقدیر می‌کنم.

* نیاز 12 کیلومتر از 2 طرف رودخانه تالار شهر زیراب به احداث دیوار حفاظتی

وی افزود: 12 کیلومتر از 2 طرف رودخانه تالار در شهر زیراب نیاز به احداث دیوار حفاظتی دارد.

اعتصامی با یاد‌آوری قول‌های انجام شده توسط ادارات و نهاد‌های استانی و ملی برای جبران بخشی از خسارات سیل و عدم اختصاص مبلغ خاصی از آن، اظهار کرد: از ستاد مدیریت بحران کشور و استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار همکاری به منظور حل مشکلات مربوط به سیل گذشته و اجرای اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از مشکلات مشابه را داریم.

وی با بیان اینکه شکایت کیفری از شهرداری، آب منطقه‌ای و منابع طبیعی و نیر شکایت حقوقی از شهردار زیراب در سال گذشته انجام شد که شهردار در حکم دادگاه سوادکوه تبرئه و در حکم دادگاه تجدید نظر استان هم شاهد تایید حکم تبرئه بودیم.

*شهرداری زیراب سهمی از رودخانه تالار ندارد

شهردار زیراب در پاسخ به سؤال خبرنگار  فارس درباره مقصران اعلام شده سیل سال گذشته شهر زیراب توسط تیم کارشناسی دادگستری سوادکوه به اعلام تقصیر 50 درصدی ستاد مدیریت بحران مازندران و تقسیم بقیه تقصیر بین آب منطقه‌ای، شرکت گاز به دلیل وجود لوله انتقال گاز در مسیر، منابع طبیعی، شهرداری، مالکان و ناظران اشاره و خاطر‌نشان کرد: حادثه‌دیدگان شهروندان ما هستند و ما در حد توان با آنان همکاری می‌کنیم و تابع قانون و دستگاه قضایی هستیم.

وی با اشاره به اینکه اگر شهرداری زیراب در زمان سیل سال گذشته مقصر بود، امسال، استفاده از آورده‌های رودخانه به افراد دیگر داده می‌شود و اگر شهرداری زیراب متولی رودخانه در شهر است و به‌دلیل مدیریت آن از مقصران پرونده معرفی شد، سهمی از این رودخانه ندارد، اظهار کرد: آب منطقه‌ای که خود را متولی رودخانه می‌داند چرا پل ساخته شده شرکت مشاور طرح را پس از 20 سال جمع‌آوری نکرده بود که یکی از دلایل خسارت معرفی شد.

*رودخانه تالار نیاز به ساماندهی دارد/افزایش 360 درصدی عرض بستر رودخانه زیراب

این مسوول شهری، افزایش بستر رودخانه را از مهم‌ترین معضلات مدیریت شهری زیراب ذکر کرد و با بیان اینکه بر طبق طرح هادی مصوب سال 79 شهر زیراب، بستر رودخانه 30 متر تعیین شد و برای احداث دیوار حفاظتی اخیر هم با استعلامی که از آب منطقه‌ای داشتیم، عرض بستر رودخانه 40 متر اعلام شد که ما بر طبق همین نظر اقدام به احداث دیوار حفاظتی کردیم، افزود: نظر کارشناسی جدید آب منطقه‌ای مازندران برای عرض بستر رودخانه تالار در زیراب، 140 متر تعیین شد که با این نظر شاهد نابودی طرح‌های توسعه و برنامه‌‌ریزی‌های مختلف خواهیم بود و ما خواستار ساماندهی و سپس برداشت از رودخانه با نظر کارشناسی آب منطقه‌ای هستیم.

اعتصامی از تهیه سه نقشه رقومی با هزینه 60 میلیون تومان را برای دریافت مجوز برداشت از رودخانه خبر داد و گفت: مجوزی داده نشد و اوایل امسال مجوز برداشت از مصالح رودخانه تالار صادر شده است.

شهردار زیراب با انتقاد از اینکه برای 12 هزار و 500 متر مکعب از پل جوارم تا پل کرد‌آباد مجوز برداشت مصالح بدون اطلاع شهرداری در مزایده سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، واگذار شد، بیان کرد: حق شهرداری زیراب است که از آورده‌های رودخانه تالار در محدوده قانونی شهر برای ایجاد دیوار حفاظتی و نیازمندی‌های توسعه شهر استفاده کند و با پیگیری‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر شاهد ورود سازمان بازرسی هستیم.

وی با بیان اینکه، بار‌ها اعلام کردیم که نظارت بر ایجاد دیوار حفاظتی که توسط آب منطقه‌ای و میراث فرهنگی برای حدود 200 متر در 2 طرف رودخانه تالار شهر زیراب در حال ساخت است، شاهد ضعف نظارت بر 2 پیمانکار هستیم و تقاضا کردیم تا شهرداری زیراب را به عنوان ناظر مقیم معرفی کنند، اظهار کرد: اگر شهرداری زیراب مسئول اجرای طرح بود شاهد اجرایی شدن 2 برابری آن بودیم و پی دیوار حفاظتی آنان تا 1.5 متر مربع و پی ما حدود سه مترمربع است.

اعتصامی با اشاره به اینکه ایجاد کمپ مسافران اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعد از احداث دیوار حفاظتی ساخته می‌شود، افزود: طرح ساماندهی رودخانه تالار بر طبق تفاهم‌نامه با آب منطقه‌ای ارائه شده است.

شهردار زیراب با بیان اینکه این طرح توسط شهرداری زیراب امضا و به آب منطقه‌ای ارسال شد ولی هنوز شاهد موافقیت آنان نیستیم، گفت: طرح‌ پارک‌های 140 هکتاری و 22 هکتاری شهر زیراب برای تایید نهایی در کمیته فنی سازمان جنگل‌های و مراتع استان در دفتر چالوس قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار