یک متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی با تاکید بر اینکه سرطان پروستات، شایع ترین سرطان کشنده در مردان است، گفت: پس از 40 سالگی و سالیانه یک نوبت انجام سونوگرافی از دستگاه تناسلی، معاینه شدن توسط متخصص مجاری ادراری تناسلی می تواند از بروز این سرطان جلوگیری کند.
کد خبر: ۲۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸ 22 April 2015
دکتر خسرو حق شناس در گفت و گو با ایسنا ژنتیک را یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در بروز سرطان پروستات دانست و گفت: در بروز این سرطان مانند دیگر سرطان ها نمی توان عامل قطعی و مشخصی برای آن پیدا کرد ولی طبق تحقیقات انجام شده فاکتورهای مانند رژیم های غذایی پر چرب، مصرف غذاهای آماده و کنسرو شده، فست فود ها و چاقی می توانند یکی از فاکتورهای شناخته شده و موثر در بروز سرطان پروستات باشد.

وی یادآور شد: داشتن عفونت های قدیمی و بروز بیماری های مقاربتی در دوران جوانی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد. افرادی که سابقه این سرطان را در خانواده خود دارند، 2 تا 5 برابر بیشتر از دیگر در معرض ابتلا به آن هستند.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری علایم این سرطان را مانند بزرگی خوش خیم پروستات دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه به راحتی نمی توان سرطان پروستات را از بزرگی خوش خیم پروستات تشخیص داد و به طور کلی افرادی که دارای عفونت های مکرر، قطع و وصل شدن ادرار، ناراحتی در هنگام ادرار کردن، خونی بودن و تکرر ادرار هستند، احتمال اینکه به سرطان پروستات مبتلا باشند، بسیار زیاد است.

 بروز سرطان پروستات، در حدود 70 سالگی

حق شناس با اشاره به اینکه میانگین بروز سرطان پروستات در حدود70 سالگی است، بیان کرد: طبق توصیه های سازمان بهداشت جهانی مردان برای جلوگیری از شیوع این سرطان باید بعد از 40 سالگی و سالی یکبار آزمایشات ادواری تشخیص زودرس سرطان پروستات را انجام دهند.

وی نارسایی کلیه و دردهای استخوانی را از علایم شدید این سرطان دانست و افزود: اگر سرطان پروستات در مراحل اولیه،  تشخیص داده شود با عمل جراحی، پرتو درمانی و اشعه درمانی به بیمار کمک کرد. همچنین با انجام آزمایش خون و مشخص شدن هر گونه مشکل و موارد غیر طبیعی در آن، می توان بیمار را درمان کرد.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری با بیان این مطلب که رعایت رژیم کم چربی، ورزش مداوم و وزن متناسب از راهکارهایی هستند که باعث جلوگیری از بروز سرطان پروستات می شوند، در پایان اظهار کرد: بعد از 40 سالگی و سالی یکبار انجام سونوگرافی از دستگاه تناسلی، معاینه شدن توسط متخصص مجاری ادراری تناسلی می تواند از بروز این سرطان جلوگیری کند. همچنین مردان در صورت بروز هر گونه اختلال و ناراحتی در سیستم ادراری خود حتما به پزشک معالج برای درمان مراجعه کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار