کد خبر: ۲۶۳۱۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 20 July 2016

به گزارش تابناک یزد،پژوهش، مستندسازی و طرح ساماندهی بافت پیرامون حصار شارستان میبد در محدوده‌ی دروازه‌ی غربی تا شمالی تدوین می‌شود.

 ‌مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد با اعلام خبر ساماندهی بافت پیرامون حصار شارستان در شهر میبد، گفت: این طرح با هزینه‌ای بالغ بر ۲۲۰ میلیون ریال از محل اعتبارات پایگاه‌های ملی، با نظارت این پایگاه از ابتدای خردادماه امسال آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر مردادماه به نتیجه مطلوب برسد.

ساشا ریاحی‌مقدم با اشاره به همجواری محدوده‌ی دروازه شمالی تا دروازه‌ی غربی شارستان میبد، با مسجد جامع کهن، برج و بارو و حصار شهر و در میان باغات هم‌پیوند، ادامه  داد: مورفولوژی حاصل از آثار برجای مانده حصار، برج‌ها، باغ‌های خندق و خانه باغ‌های درشت مقیاس، منظر فرهنگی یکتا و منحصر بفردی را نسبت به نمونه‌های مشابه در شهرهای کویری بوجود آورده است.

به گفته‌ی او،  هرچند اغلب خانه‌های موجود در این محدوده به دلیل عدم حضور دائم مالکین و شرایط مناسب اقتصادی آن‌ها (عدم نیاز مالی)، متروک مانده و در حال نابودی است، ولی باغ‌ها همچنان شاداب، سرسبز و فعال هستند و شور و اشتیاق به ساخت و ساز در آن‌ها با هدف ایجاد مکانی مفرح، فراوان است.

ریاحی‌مقدم اضافه کرد: حفاظت، تجدید حیات و مدیریت توسعه در محدوده‌ی داخل حصار شارستان با توجه به ثبت این حصار و برج، بارو و خندق محدوده‌ی آن در فهرست آثار ملی با چالش‌های زیادی روبرو است و  دستیابی به راهکارها و راهبردهای پیشنهادی بر پایه سیاست‌گذاری مناسب به منظور حفاظت یکپارچه محدوده امری ضروری است.

او در زمینه رویکرد طرح اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به سابقه‌ی تاریخی، فرهنگی و اجتماعی محدوده، تشویق مالکان به بازگشت به محله‌ی پدری و حضور تمام وقت و زندگی در این خانه‌ها در مراحل ابتدایی دور از انتظار باشد. در نتیجه برای تجدید حیات و بازگرداندن سرزندگی به بافت این محدوده باید در امکان سنجی احیا به دنبال محرک‌هایی با تاکید بر ایجاد و رونق فرصت‌های اقتصادی در محلات بود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد وجود امنیت طبیعی حاکم بر محلات بافت، محدود بودن آن بین حصار، باغ‌های زنده و فعال و ساماندهی‌های صورت گرفته در گذشته را بستر مناسبی برای برنامه‌ریزی یکپارچه و تصمیم سازی برای مجموعه برشمرد و در ادامه نقش و تاثیر مشارکت مردم در فرصت‌های اقتصادی و همکاری مدیریت شهری در زمینه سرنوشت محله‌ها و احیای آن را مورد تاکید قرار داد.  

ریاحی‌مقدم در مورد اقدامات صورت گرفته، عنوان کرد: در سال‌های گذشته با ایجاد پایگاه پژوهشی میبد و استقرار محل دائم آن در این محدوده، اقدامات اجرایی معدودی با رویکرد مرمت، نوسازی و ساماندهی بافت شامل مرمت اضطراری حصار شارستان در بخش شمال غربی، ساماندهی کوچه‌ی حکیم باشی، بازسازی و ساماندهی دروازه غربی، طرح ساماندهی بافت پیرامون مسجد جامع، بازسازی ساباط سید قنبر، مرمت و بازسازی آسیاب محله باغشاهی، احیای خانه سالاری و نوسازی خانه باغ حکیمی انجام شده است.

این مسؤول به انجام اقداماتی بر سیاست‌های مورد نظر در روند طرح یاد شده در خصوص رویکرد مداخله در تک تک دانه‌ها و تدوین ضوابط ویژه حفاظت از باغ‌های هم‌پیوند نسبت به تهیه و تدوین طرح مرمت و ساماندهی سیمای معابر، جداره‌­سازی گذرها، کف‌ سازی و تاسیسات شهری برای محورهای فرهنگی، تاریخی موجود در محدوده دروازه شمالی تا مسجد جامع تاکید کرد.

طرح مرمتی محور مسجد جامع تا دروازه شمالی و احیا و بازپیرایی بافت پیرامون، خطوط معماری و منظر حصار شارستان در بخش‌های تخریب شده و یا آسیب دیده از دیگر اقدامات این پایگاه به شمار می‌رود.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار