مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس گفت: در ۱۶۸ هزار هکتار از اراضی این استان، محصولات سالم کشاورزی تولید می شود ولی متاسفانه این محصولات در بازار با عدم استقبال مصرف کننده ها رو به رو می شوند.
کد خبر: ۲۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷ 03 February 2015

محمدکاظم مصلائی در گفتگو با خبرنگار مهر در تعریف محصول سالم یا محصول سبز، بیان کرد: محصول سالم محصولی است که قبل از عرضه به مصرف کننده، از آزمایشگاه تعیین باقی مانده مواد شیمیایی عبور کرده باشد و میزان مواد شیمیایی موجود در آن در حد یا زیر استانداردهای مجاز باشد.

وی درباره مراحلی که طی آن بهره برداران می توانند مزارع خود را به عنوان تولید کننده محصول سالم معرفی کرده و گواهی تشویقی محصول سبز را دریافت کنند، بیان کرد: بهره بردارانی که تمایل به اخذ گواهی تشویقی محصول سبز را دارند باید تقاضای خود را به مراکز خدمات کشاورزی ارائه دهند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی ادامه داد: پس از آن مزارع این افراد در جهت اجرای سم پاشی مجاز با مواد شیمیایی مجاز و در زمان مجاز و رعایت دوره کارنس سم، تحت نظارت کلینیک های گیاه پزشکی بخش خصوصی قرار می گیرند.

مصلائی افزود: در فاز سوم نمونه هایی از محصولات این مزارع توسط نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی و اداره استاندارد به شکل تصادفی برداشت و به آزمایشگاه تعیین باقی مانده سموم ارسال می شود و در حالتی که بقایای سموم از حد مجاز کمتر باشد، نسبت به صدور گواهی لازم اقدام می شود.

وی گفت: سه مدرک درخواست بهره بردار، گواهی کلینیک های گیاه پزشکی و تاییدیه آزمایشگاه به همراه نامه جهاد کشاورزی به اداره کل استاندارد ارسال و پس از آن گواهی تشویقی محصول سبز برای مزرعه صادر می شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: هنوز در افکار عمومی محصولات سالم جایگاه مناسبی پیدا نکرده اند و مردم دید معتمدانه ای نسبت به این محصولات ندارند که امید است با اطلاع رسانی و معرفی این محصولات از تریبون های گوناگون، استقبال از محصولات سالم انجام شود و در آینده نزدیک شاهد اجباری شدن استاندارد سلامت محصول برای کلیه محصولات کشاورزی باشیم.

محصولات ارگانیک

مصلائی عنوان کرد: علت عدم استقبال از محصولات سالم به این دلیل است که با توجه به بسته بندی هایی که برای این محصولات انجام می شود، به مقدار جزئی هزینه ای روی قیمت آن ها لحاظ می شود که مصرف کننده هنوز به دلایل اقتصادی تمایلی به پذیرش این موضوع ندارد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر تعدادی از شرکت های عرضه کننده محصولات سبز در استان که تحت نظارت جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اداره استاندارد هستند به دلیل عدم استقبال مصرف کنندگان از محصولات سالم، احتمال دارد که تعطیل شوند.

تولید محصولات ارگانیک در فارس جزئی است

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: محصول ارگانیک محصول لوکسی است که تنها افراد خاصی از آن ها استفاده می کنند و علاوه بر آن محصول ارگانیک با محصولی که از سلامت برخوردار است، تفاوتی ندارد.

وی درباره محصول ارگانیک توضیح داد: محصول ارگانیک به محصولی اطلاق می شود که در تولید آن هیچ گونه ماده شیمیایی و مصنوعی به کار نرفته و طی تولید آن مسائل اخلاقی رعایت شده باشد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس گفت: ما طبق اصول کشاورزی مکلف هستیم که متناسب با تناژی که از زمین برداشت می کنیم، مواد شیمیایی به زمین اضافه کنیم تا تولید در سطح پایدار داشته باشیم وگرنه دیگر زمین پاسخگوی تولید ما نخواهد بود.

مصلائی با بیان اینکه کشت این محصولات به مقدار جزئی در استان وجود دارد، ابراز داشت: محصولات ارگانیک به علت قیمت قابل ملاحظه ای که برای مصرف کننده دارد، مورد استقبال قرار نمی گیرد و عدم استقبال منجر به فساد محصول و ضرر کلان برای عرضه کننده می شود، و به همین دلیل محصولات ارگانیک تولیدی در استان صادر می شوند.

وی با بیان اینکه محصولات طبیعی محصولاتی هستند که در طبیعت تولید شده و به دلایل خاصی از به کار بردن مواد شیمیایی در آن ها خودداری می شود، گفت: در استان فارس در سطح قابل ملاحظه ای محصولاتی چون انار، بادام و انجیر، بعضی از گیاهان دارویی و ... به این شکل تولید می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار