رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: نباید کاری را انجام دهیم تا تجار استان به جای فعالیت در اردبیل به گمرکات سایر شهرها و حتی خارج از کشور مهاجرت کنند.
کد خبر: ۲۶۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷ 17 July 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، سید حامد عاملی عصر امروز در نشست تجار و بازرگانان اردبیلی اظهار کرد: سال گذشته 74 میلیون دلار مجموع صادرات استان اردبیل بوده که به رغم رشد نسبت به سال‌های گذشته همچنان این رقم یک رقم صادراتی پایین است.

وی تصریح کرد: در سه ماهه اول امسال نیز صادرکنندگان استان اردبیل 13 میلیون دلار کالا به مقصد آذربایجان، عراق و برخی دیگر از کشورها صادر کردند که عمده این صادرات مواد پلاستیکی و سیب‌زمینی بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در بسته تشویقی و حمایتی از صادرکنندگان تا سه درصد مشوق برای تولید محصولات صادرات‌محور در نظر گرفته شده تا حمایت لازم از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این عرصه انجام شود.

عاملی، ضرورت تقویت و توسعه این بخش را با بها دادن به امر تولید محصولات صادرات‌محور یادآور شد و تصریح کرد: علاوه بر پرداخت مشوق‌های صادراتی فعالان این بخش می‌توانند در صادرات محصولات کشاورزی به شکل صنایع تبدیلی و تکمیلی و دانش‌بنیان با نرخ سود 14 درصد تسهیلات دریافت کنند که پرداخت این تسهیلات در بخش صنعت با نرخ سود 16 درصد است.

وی ضرورت تشکیل و حمایت از اتحادیه صادرکنندگان و همچنین بها دادن به توسعه شرکت‌های مدیریت صادرات را یادآور شد و گفت: اصل مهم در بحث صادرات و تجارت بین‌المللی اصل تعامل و اعتماد دوجانبه است و تا زمانی که این تعامل و ارتباط دو سویه فراهم نیاید، امکان ندارد توسعه پایدار در این بخش اتفاق بیفتد.

عاملی به دخالت 10 دستگاه متعدد در توسعه صادرات مستقر در گمرکات اشاره کرد و افزود: همه این دستگاه‌ها باید در حوزه صادرات برای تجار زمینه مناسب، تسهیل‌گرایانه و حمایتی را فراهم کنند چرا که صادرات به یک فضای آرام، کم تنش و تعاملی نیاز دارد تا در بهترین فضا تبادلات بین کشورها انجام شود.

وی ضرورت تقویت پایه‌های قدرت تولید داخلی و همچنین رعایت مؤلفه‌های کیفیت را در امر توسعه صادرات یادآور شد و بیان کرد: اگر ما نتوانیم این تعامل و همکاری دو سویه را با کشور مقابل فراهم کنیم قطعاً تجار و بازرگانان از گمرکاتی خارج از گمرک بیله‌سوار امر تجارت خود را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اذعان به این نکته که گمرک بیله‌سوار در مقایسه با گمرک آستارا از برخی نارسایی‌ها و محدودیت‌ها در امر صادرات رنج می‌برد، اضافه کرد: تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود تجار و بازرگانان ما رغبتی به صادرات ندارند و به جای صادرات از گمرک بیله‌سوار به گمرک آستارا، جلفا و حتی سایر مناطق کشور گرایش پیدا کرده و ترانزیت خود را انجام می‌دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار