بی مهری مسکن مهر
طرح مسکن مهر برای حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه شکل گرفت، اقشاری که رنج‌ها و مشقت‌های بسیاری برای پس‌انداز سرمایه‌های خود تحمل کردند تا شاید روزی صاحب‌خانه شوند؛ به عبارت دیگر فلسفه وجودی مسکن مهر ایجاد سرپناهی برای اقشار کم درآمد جامعه بود.
کد خبر: ۲۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶ 21 April 2015
به گزارش تابناک یزد، مسکن مهر طرحی بود که در دولت نهم و دهم، برای خانه‌دار کردن قشرها کم در آمد اجرایی شد که طبق آن دولت با واگذاری زمین رایگان سعی داشت خانه سازی را تشویق کند؛ در واقع طرح مسکن مهر برای حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه شکل گرفت، اقشاری که رنج‌ها و مشقت‌های بسیاری برای پس‌انداز سرمایه‌های خود تحمل کردند تا شاید روزی صاحب‌خانه شوند؛ به عبارت دیگر فلسفه وجودی مسکن مهر ایجاد سرپناهی برای اقشار کم درآمد جامعه بود.

  البته می‌دانیم که این طرح به دلیل برخی مشکلات زیرساختی و یا برخی جانمایی‌های اشتباه و دور بودن این مناطق از مراکز شهری عیوب قابل توجهی هم دارد، اما بالاخره علیرغم کلیه عیوب توانست با تولید 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن طی 4 سال جلوی شیب تند بی‌مسکن شدن را بگیرد.

اما با روی کار آمدن دولت یازدهم بی مهری ها به مسکن مهر آغاز شد؛ رییس جمهور روحانی که در ایام انتخابات و مناظرات داغ آن روزها از متعهد دانستن دولت خود به استمرار و تکمیل طرح های دولت احمدی نژاد علی الخصوص مسکن مهر گفته بود، با آغاز دولت یازدهم این قول را فراموش کرد به گونه ای که رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر وامید در برنامه‌های مختلف، مسکن مهر را مورد تفقد قرار داده و از آن به عنوان «بلا» و «عامل از ریل خارج شدن اقتصاد» یاد کردند!

پس از گذشت تمام فراز و نشیب‌هایی که متقاضیان مسکن مهر تحمل کردند و امید به گرفتن مسکن‌های خود داشته و دارند، اظهار نظر تأسف‌باری از سوی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم عنوان شد! عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در بازدید از فرودگاه مهرآباد در پاسخ به سؤال دبیر کمیته مطالبه حق مسکن، در اظهار نظری تأسف‌آور عنوان کرد مسکن مهر طرح مزخرفی است!

 

وضعیت قرمز مسکن در شهرستان تفت

اما شهرستان تفت که در دولت مجری این طرح هم یعنی دولت نهم و دهم  از مسکن مهر خاطره خوشی را تجربه نکرد؛ با روی کارآمدن دولت یازدهم، بی مهری به مسکن مهر این شهرستان به درجه عالی خود رسید و بارقه های امیدی که با روی کار آمدن دولت روحانی و وعده و وعید های رییس جمهور، در دل متقضیان مسکن مهر شهرستان تفت ایجاد شده بود از بین رفت.

 

یکی از متقضیان مسکن مهر شهرستان تفت در گفتگو صبح تفت اظهار داشت: نزدیک به دوسال پیش با فراخوان بنیاد مسکن شهرستان تفت برای ثبت نام مسکن مراجعه کردم و امیدوار بودم که تا چند وقت دیگر صاحب خانه می شوم.

وی افزود: اما فقط تعداد محدودی واحد در شهرک شهید صدوقی تفت ساخته شد و به صورت قرعه کشی به متقاضیان تحویل داده شد و مابقی متقضیان بدون نتیجه و سردرگم ماندند.

این جوان تفتی ادامه داد: من برای تهیه کردن پیش پرداخت مسکن مهر طلاهای همسرم را فروختم و الان با مراجعه به مسئول مربوطه این جواب را می شونم: «که پول خود را پس بگیر»؛ با این پولی که من داده بودم می توانستم خانه ای را همان موقع رهن کنم و اجاره ای به این سنگینی را نپردازم.

 

این شرایط و مشکلات برای اکثر متقاضیان مسکن مهر شهرستان تفت یکسان است و علاوه بر این مشکلات، امروز جوانان تفتی برای گرفتن زمین نیز با مشکلات عدیده در واگذاری مواجه هستند که مجبور می شوند عطای آن را به لقای آن ببخشند.

اما براستی چرا دولت تدبیر و امید که در وعده های انتخاباتی خود از تکمیل مسکن مهر و طرح مسکن اجتماعی گفته بود، این وعده را فراموش کرد؟ چرا تدبیر اساسی برای مشکلات متقاضیان مسکن مهر تفت اندیشیده نمی شود؟ چرا مسئولان شهرستان تفت اقدام خاصی برای مسکن جوانان انجام نمی دهند؟ جوانان تا کی باید سردرگم این بی تدبیری ها باشند؟

آنچه که از عملکرد دولت یازدهم  بویژه وزارت راه و شهرسازی بر خلاف وعده ساخت مسکن اجتماعی هویدا است، برنامه خاصی برای مسکن جوانان وجود ندارد و جوانان باید همچنان چشم انتظار بوده و حسرت خانه دار شدن را به دل داشته باشند.


صبح تفت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار