این چشمه ها در یک کیلومتری غرب روستای دیریک و پانزده کیلومتری غرب کهنه شهر و بیست کیلومتری غرب شهر سلماس واقع شده است.
کد خبر: ۲۵۹۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸ 12 July 2016
Image result for ‫آبگرم دریک‬‎
تابناک آذربایجان غربی: 
دیریک از دو جز دیری و ایک تشکیل یافته است. ایک در لغات قدیم سومری و آکدی (بین النهرین)  به معنای آب می باشد. و دیری یعنی زنده و دیریک یعنی آب زنده کننده ، آب حیات بخش و آب شفا بخش.
کلمه ایک در نام چند روستای شهرستان سلماس دیده می شود : مانند شوریک ،  گالیک ، قصریک ، گوزیک ، لولیک ، وریک ، کاپیک ، آشنیک (آشن ایک -آشناک ) .
در دوره های گذشته دور به این چشمه زرآوند ( زاروند ) نیز می گفتند که باز به همان معناست. دو جز زر  و  آوند (آوند که در اوستا به صورت آونت نیز آمده است ) آوند که یکی از سه معنای آن آب و چشمه است. زرآوند یعنی چشمه طلایی ؛ آب حیات بخش ؛ آب شفابخش.
در مورد شفابخش بودن آب چشمه دیریک (زرآوند) نویسندگان زیادی در ادوار گذشته به تعریف و توصیف آن پرداخته اند. از جمله ابودلف ینبعی در سفرنامه خود به سال 341 هجری قمری و یاقوت حموی در کتاب معجم البلدان تالیف شده به سال623 قمری و زکریای قزوینی در کتاب آثارالبلاد و اخبارالعباد به سال 674 قمری و همچنین حمدالله مستوفی در کتاب نزهت القلوب نوشته شده به سال 740 هجری قمری.
چشمه های آبگرم دیریک بیماری های پوستی و روماتیسم و جذام و ...... را درمان می کند. البته در روش استفاده برای بیماری های ذکر شده باید حداقل ده روز متوالی و هر روز به مدت یک ساعت در داخل آب چشمه دیریک بنشیند تا اثربخش و به قولی شفا یابد.
روستای نزدیک چشمه ، همیشه نام خود را از این چشمه گرفته است. آبادی زرآوند و همچنین امروزه روستای دیریک. رودی هم که از کنار این چشمه و روستای جوار آن عبور می کند به آن نام نامیده می شود. رود دیریک.
مشابه این چشمه شفابخش، فقط یک مورد در کشور فرانسه وجود دارد که شهرت جهانی دارد.
یکی از موانع اصلی، که تا کنون مانع گسترش همه جانبه ی گردشگری در آبگرم دیریک شده است نداشتن جاده قابل دسترسی است. (گرچه در سال 1390 یک جاده خاکی با یک شیب تند از طریق روستای صوفی آباد به این چشمه ها کشیده شده است.) اگر جاده آسفالته ای که از کهنه شهر تا نظرآباد کشیده شده، به روستا و چشمه دیریک، از طریق جوار رودخانه امتداد یابد، می توان به توسعه گردشگری در آنجا امیدوار بود.
دیگر اینکه رو باز بودن استخرهای طبیعی این چشمه ها، باعث شده که فقط در طول فصل تابستان مورد استفاده گردد. اگر به صورت استخر سرپوشیده گردند، در تمام طول سال می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
کهنه شهری ها و مردم اطراف در گذشته، همه ساله چند روزی را به صورت خانوادگی و فامیلی از آن چشمه ها استفاده می کردند.
و در آخر اینکه، در دوره های گذشته ،این منطقه و چشمه دیریک را  دارالشفا  می گفتند.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار