کد خبر: ۲۵۷۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲ 10 July 2016
تابناک - معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از پیشرفت فیزیکی بالای 85 درصد ایستگاه‌های نزدیک منجیل و رستم‌آباد، امام‌زاده هاشم و کوهین خبر داد و گفت: در صورت تامین منابع مالی این خط آهن می تواند در بهار 1396 به بهره برداری برسد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، سید مسعود نصرآزادانی با اشاره به بازدید خود از روند ساخت راه‌آهن قزوین- رشت اظهار داشت: در سه ماه نخست امسال باوجود کمبود منابع مالی، تمام کارگاه‌ها فعال و پیشرفت فیزیکی کار به گونه‌ای بوده است که 270 متر حفاری تونل و 1096 متر عملیات لاینینگ ( ساخت رویه داخلی تونل ها برای رفت و آمد ) انجام شد و از 22 کیلومتر تونل موجود در این مسیر، مجموع حفاری تونل‌ها به 20 کیلومتر رسید و نزدیک به 18 کیلومتر عملیات لاینینگ نیز انجام شد.

وی افزود: این پروژه دارای 13 کیلومتر پل خاص است و باوجود این که به لحاظ ژئوتکنیکی و از نظر لغزش، رانش و ناپایداری در منطقه منجیل مشکلات اجرایی زیادی وجود دارد، پیشرفت فیزیکی در زیرسازی ابنیه فنی به بیش از 87 درصد رسیده است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اقدام های روسازی در راه‌آهن قزوین- رشت بیان داشت: یک جبهه کاری روسازی به جبهه موجود اضافه شده و یک جبهه وسط نیز باز خواهد شد که در مجموع عملیات روسازی در سه جبهه انجام خواهد شد.
نصر آزادانی با بیان اینکه 55 کیلومتر روی این خط ریل‌گذاری شده است، گفت: ایستگاه‌های منجیل و رستم‌آباد، امام زاده هاشم و کوهین بالای 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امکان بهره‌برداری از این پروژه در بهار 1396 وجود دارد، اما منوط به تامین منابع مالی است.
این مقام مسوول با توجه به اینکه آخرین تخصیص نقدی به پروژه در آبان ماه سال گذشته بوده است، تصریح کرد: با گذشت بیش از 8 ماه از آخرین تخصیص نقدی پروژه فعال بوده و براساس برآوردهای انجام شده هفت هزار و 700 میلیارد ریال (770 میلیارد تومان) برای تکمیل این خط آهن نیاز است که چهار هزار میلیارد ریال(400 میلیاردتومان) به عنوان اعتبار سال جاری و یک هزار و 100 میلیارد ریال(110 میلیاردتومان) به عنوان مطالبات سال قبل است که تاکنون نیز تخصیص نیافته است و بقیه باید از سایر منابع مانند اسناد خزانه اسلامی تامین شود.
معاون ساخت و توسعه راه آهن با اشاره به ساخت راه آهن رشت - آستارا و جذب سرمایه بخش خصوصی یا خارجی گفت: در کنار پیشنهادهایی از سوی کشورهای چین، ایتالیا و آلمان، کشور جمهوری آذربایجان با پیشنهاد تامین فاینانس 500 میلیون دلار یکی از قوی‌ترین مشتریان برای تامین منابع است.
به گفته وی، البته با این مبلغ اصل پروژه قابل انجام است اما برای پرداخت هزینه تملک و کسورات قانونی در ناحیه گران قیمت شمال به 10 هزار میلیارد ریال( یک هزار میلیارد تومان) از منابع عمومی احتیاج دارد.
به گزارش ایرنا، خط آهن قزوین - رشت - آستارا به طول بیش از 320 کیلومتراز شهرستان تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب و با گذر از محدوده کوهین - شیرین سو به سمت شهرستان های لوشان و منجیل ادامه مسیر می یابد و سپس با گذر از کنار شهرستان رودبار با عبور از امامزاده هاشم و شهرستان های رشت و بندرانزلی ادامه مسیر می‌دهد.
در مرحله بعدی خط آهن رشت - آستارا ، ایران را در شهرستان آستارا به جمهوری آذربایجان متصل می کند و با اتصال این خط آهن به کشور جمهوری آذربایجان، این پروژه کشورهای آسیای میانه و اروپا را به اقیانوس هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین شمال کشور را به جنوب وصل می‌کند.
عملیات اجرایی راه آهن قزوین - رشت - انزلی در 9 قطعه اجرایی توسط پیمانکاران از سال 1384 آغاز شده و تاکنون 58 کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است و از مجموع 286 میلیارد تومان اعتبار سال 94 تاکنون بیش از 170 میلیارد تومان اختصاص یافته و در سال جاری نیز برای تکمیل عملیات اجرایی راه آهن قزوین- رشت 420 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و تکمیل نهایی این مسیر به بیش از 536 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار