مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام وابسته به دانشگاه علوم پزشکی یزد همزمان با روز جهانی زئو نوز(بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان)، اولین نشست علمی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان را برگزار می‌کند.
کد خبر: ۲۵۷۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱ 09 July 2016

به گزارش تابناک یزد،فاطمه اکرمی دبیر علمی این نشست  هدف از برگزاری این برنامه‌ را تبادل اطلاعات علمی و میدانی دست‌اندرکاران این حوزه در راستای جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان و شیوع بیماری‌های منتقله از دام به انسان ذکر کرد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی و عمده بهداشتی کشور که سال‌هاست به صورت یک معضل اساسی، منابع انسانی و مالی زیادی را به خود اختصاص داده و هر چند گاه به صورت بحران جدی در استان‌های مختلف و در قالب بیماری‌های نوپدید و باز پدید خود را آشکار می‌سازد، بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

اکرمی با بیان این که سازمان جهانی بهداشت زئونوزها یا بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان را بیماری‌ها یا عفونت‌هایی می‌داند که به طور طبیعی بین انسان و حیوانات مهره‌دار قابل انتقال است، خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات موجود از میان 1415 عامل بیماری عفونی در انسان، بیش از 868 عامل آن یعنی حدود 61 درصد، زئونوز و منبع آن حیوانات وحشی یا اهلی است.

وی همچنین یادآور شد: علاوه بر این از میــان 175 عامل بیماری‌زای نوپدید یا بازپدید، 132 مورد آن یعنی 75 درصد،  زئونوز هستند.

این کارشناس تاکید کرد: با توجه به اهمیت مصرف مواد لبنی و لزوم ترویج مصرف فرآورده‌های شیر در بین مردم، اطلاع‌رسانی در رابطه با شیوه‌های انتقال این نوع بیماری‌های نقشی اساسی در تامین سلامت عمومی جامعه خواهد داشت.

به گفته‌ وی، آگاه‌سازی دامداران و برگزاری دوره‌های آموزشی در مورد این بیماری‌ها با همکاری دامپزشکی و دستگاه‌های مرتبط، نقش مهمی در جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان ایفا می‌کند.

اکرمی در پایان نیز اعلام کرد: نشست علمی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، در 22 تیر ماه از ساعت 8 تا 16 در سالن همایش‌های باقرالعلوم دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار