یکی از رشته‌های دانشگاهی که در سالیان اخیر، درصد بالایی از آن‌ها جزو لشکر فارغ‌التحصیلان بیکار بوده‌اند، رشته مهندسی کشاورزی است که بنا بر آمار هم‌اکنون بین ۵۰ تا ۶۰ در صد آن‌ها با این مشکل دست‌به‌گریبان هستند.
کد خبر: ۲۵۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸ 05 July 2016
به گزارش تابناک قم، یکی از رشته‌های دانشگاهی که در سالیان اخیر، درصد بالایی از آن‌ها جزو لشکر فارغ‌التحصیلان بیکار بوده‌اند، رشته مهندسی کشاورزی است که بنا بر آمار، هم‌اکنون بین 50 تا 60 درصد آن‌ها با این مشکل دست‌به‌گریبان هستند. با توجه به شرایط خاص منطقه‌ای و جغرافیایی، به نظر می‌رسد آمار استان قم نیز از این حیث کمتر از 50 درصد نباشد.

حسن مالمیر ، مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان قم نیز با تائید این موضوع و این‌که هم‌اکنون مهم‌ترین مشکل مهندسان کشاورزی، مسئله بیکاری است اظهار داشت: در حال حاضر متأسفانه بیش از نیمی از مهندسان کشاورزی در قم بیکار یا در فعالیتی غیر از رشته تحصیلی خودکار می‌کنند.

وی افزود: البته به نظر بنده، پیش از هر چیز باید در انتخاب کارشناس بخش کشاورزی یک گزینش خوب و مناسبی صورت گیرد و کسانی که روستازاده هستند یا امکانات بخش کشاورزی دارند در این خصوص در اولویت باشند؛ به این معنی که شرایطی باشد برای کسانی که هم علاقه داشته باشند و از سویی زمینه کاری داشته باشند یعنی در روستا کار کنند نه این‌که لیسانس یا فوق‌لیسانسی بگیرند و تازه از قم تکان هم نخورند!

بر اساس نیاز ، دانشجوی کشاورزی جذب کنیم

مالمیر بابیان این‌که بیش از 2 هزار فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی در سطح استان داریم، تأکید کرد: درواقع باید بر اساس نیاز کشور فارغ‌التحصیل داشته باشیم نه این‌که در وضع فعلی چندین برابر ظرفیت و نیاز باشد و این‌همه بیکاری حاصل آن.

وی همچنین ادامه داد: از سویی برای ایجاد اشتغال‌زایی پایدار باید شرایطی فراهم شود که هر کشاورز یک مهندس ناظر کشاورزی داشته باشد تا هم کیفیت محصول او ارتقا پیدا کند و هم این‌که مشکل بیکاری در این بخش البته با ارتقای امر مهارتی مرتفع گردد؛ واقعیتی که وجود دارد این است که درس‌های دانشگاهی بیشتر تئوری است اما کسانی که در عرصه عمل کارکرده  و مهارت داشته باشند بازار شغل آن‌ها نیز خوب است.

لزوم تسهیل در اعطای مجوز و تسهیلات بانکی

محمد شب‌خیز،جوان  32 ساله قمی که لیسانس مهندسی کشاورزی دارد و البته از سال 83 در قالب طرح پرورش مرغ بومی در منازل مشغول به فعالیت است نیز در همین باره گفت: چنانچه حقیقتاً می‌خواهیم که مشکل بیکاری مهندسان کشاورزی حل شود ، اولین راهش این است که خود دولت راه را برای اشتغال آنان هموار کند، به‌عنوان‌مثال در اعطای تسهیلات و نیز تصویب قوانین و دستورالعمل‌ها طوری رفتار کند که برای افراد این رشته انگیزه و علاقه لازم به وجود آید.

وی افزود: همچنین برای اخذ مجوزهای فعالیت در این بخش ، مشکل جدی وجود دارد و باید در این رابطه کمک شود و تا زمانی که این کار صورت نگیرد ، مشکل کماکان پابرجا خواهد ماند.

در عرصه فروش و بازاریابی نیازمند کمک هستیم

این فعال بخش کشاورزی همچنین گفت: از سوی دیگر یکی از مشکلات ناظر به بحث فروش و بازاریابی محصولاتی است که در کارگاه‌های کوچک و یا مزارع تولید می‌شود و در این خصوص نیز به نظرم سازمان جهاد کشاورزی استان قم و دیگر ارگان‌ها و نهادها باید ما را یاری کنند تا بتوانیم کماکان سر پا باقی بمانیم.

وی تصریح کرد: اگر دولت می‌خواهد به ترویج تولید بپردازد قبل از هر چیز باید فرهنگ تولید در کشور را نهادینه و ترویج سازد، چه آن‌که ما اگر این کار را کردیم آن‌وقت می‌توانیم جلوی اسراف و هدر رفتن محصولات را گرفته و در تولید آن‌ها به بهره‌وری لازم دست‌یابیم.

تحقق اقتصاد مقاومتی؛ راه‌حل مشکل

سیده فاطمه رسولی، مهندس کشاورزی نیز بیان کرد: با توجه به تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه جدی و عملیاتی به اقتصاد مقاومتی، آنچه به نظر من ضرورت است این‌که یک نهضت همگانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی به‌ویژه در بخش کشاورزی ایجاد شود.

وی افزود: ما در برهه کنونی به‌خصوص نیاز داریم که اقتصاد مقاومتی محقق شود که اگر این مهم حاصل شود، بی‌شک بخش قابل‌توجهی از مشکل بیکاری مهندسان و فعالان بخش کشاورزی مرتفع می‌شود.

پذیرش دانشگاهی با نیازهای واقعی همخوانی ندارد

حسین قاسمی، یکی دیگر از مهندسان کشاورزی که بیش از یک سالی است به‌جای فعالیت در رشته خودش پس از یک سال بیکاری ، چند ماهی است که در تاکسی‌تلفنی کار می‌کند.

وی درعین‌حال که به نامناسب بودن میزان پذیرش رشته مهندسی کشاورزی با نیازهای روز کشور اشاره کرد در قالب نکته مهمی گفت: یک ایراد جدی به‌نظام آموزش عالی در بخش کشاورزی وجود دارد و آن‌هم این‌که کشاورزی یک شغل تجربی است و مهندس کشاورزی در زمان تحصیل باید علاوه بر مطالب نظری در عرصه تولید نیز حضور فعالی داشته باشد تا بتواند باکار آشنا شده و زمینه جذب او فراهم شود.

وی افزود: هرچند که دولت هم باید زمینه‌ها و بسترها را به‌خوبی فراهم کند تا فارغ‌التحصیلان بتوانند در قالب نظام عرضه و تقاضا ، برای خود شغلی متناسب با آموخته‌های علمی خود ، دست‌وپا کنند.

بی‌توجهی به بخش کشاورزی به بهانه خشک‌سالی مالی!

این دانش‌آموخته رشته مهندسی کشاورزی همچنین تصریح کرد: کشاورزی باید یکی از محورهای اصلی توسعه باشد اما متأسفانه گاه به بهانه‌هایی چون کمبود بودجه و یا خشک‌سالی نسبت به آن کم‌توجهی و بی‌توجهی می‌شود

وی افزود: اگر کشاورزی احیا شود هم باعث اشتغال‌زایی مهندسان این بخش می‌شود و هم این روند مهاجرت از روستا به شهر متوقف می‌شود.

قاسمی همچنین با اشاره به این‌که اگر مهندسین کشاورزی مهارت داشته باشند بیکار نمی‌مانند، اظهار داشت: نه‌تنها در رشته کشاورزی که در همه رشته‌ها این قاعده ساری و جاری است بنابراین بخش مهمی از قضیه برمی‌گردد به این‌که ما چندان نتوانسته‌ایم درزمینه مهارت افزایی سرمایه‌گذاری داشته باشیم و شاید اگر خود من مهارت لازم را در این کار داشتم الآن مجبور نبودم که برای کسب یک لقمه نان در آژانس کارکنم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار