کد خبر: ۲۴۸۲۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴ 19 June 2016
تابناک / اردوهاي‌ جهادي الهام گرفته از فعاليت‌هاي داوطلبانه مردمي در اوايل انقلاب‌اسلامي می‌باشد که چندین سال است دوباره در جامعه احیا شده و ساليانه دانش‌آموزان، دانشجويان و مربيان و دبيران و... در آن حضور پيدا مي‌کنند.


روحيه جهادي روحيه‌اي بر‌آمده ازمتن دين است که بسط و گسترش فرهنگ جهادي در ميان نوجوانان و جوانان يكي از مهم‌ترين ابعاد اردوهاي ‌جهادي است.


این اردوها جداي از زندگي روزمره و حضور در محيطي با حداقل امکانات زندگي،  اين بستر را فراهم مي‌آورد تا شركت‌كنندگان بيش از پيش ضعف‌هاي فردي و تعلقات به زندگي روزمره را درك كنند.

اردوهای جهادی باهدف خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق محروم توسط گروه‌های مختلف جهادی و از جمله بسیج دانشجویی صورت می‌گیرد و از اين‌رو سعي در بسط و گسترش فرهنگ جهادي در ميان نوجوانان و جوانان يكي از مهم‌ترين ابعاد اردوهاي ‌جهادي است.

 

در این راستا ستاد جهادی شهید سیرت‌نیا اقدام به برگزاری اردوهای جهادی در سطح مناطق محروم استان گیلان نموده که هم‌اکنون در حال فعالیت در روستای کوهستان بخش حویق تالش است، و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۵ نفر (۶۰خانوار) بوده‌است.

 

عدم تمرکز مدیریت، مشکل اصلی مناطق محروم روستایی

مهدی حقی، مسئول ستاد جهادی شهید سیرت‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از غرب گیلان با اشاره به شناسایی روستاهای محروم اظهار کرد: برای شناسایی مناطق محروم، حوزه‌های بسیج دانشجویی در بخش‌های مختلف استان همکاری می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه شناسایی‌های قبلی اردوهای جهادی در یک فضای بایگانی در دفتر سازندگی بسیج دانشجویی است که از آن استفاده می‌شود، افزود: قرب کوثر محرومیت زدایی قرارگاه خاتم سپاه یک جی.آی.اس برای مناطق محروم دارد که مورد ملاک قرار می‌دهیم.

 

مسئول ستاد جهادی شهید سیرت‌نیا با بیان اینکه شناسایی میدانی از دیگر راه‌های شناسایی مناطق محروم است، گفت: خروجی کلی این مجموعه‌ها معیار حرکت ما به مناطق مختلف و شناسایی اولویت‌های محروم است.

حقی با بیان اینکه در هر دوره هشت روزه اردوی جهادی نزدیک به 70 نفر به مناطق محروم هجرت می‌کنند، تصریح کرد: میانگین سنی جهادگران بین 18 تا 23 سال است.

 

وی با بیان اینکه بازه زمانی اردوهای جهادی متفاوت است، خاطرنشان کرد: دانشجویان کارشناسی تا دکتری، طلاب سطح 1 و 2 و ... در این اردوها حضور دارند.

 

مسئول ستاد جهادی شهید سیرت‌نیا، مشکل اصلی مناطق محروم روستایی را عدم تمرکز مدیریت دانست و اظهار کرد: مناطق محروم از یک مدیریت متمرکز که کارهای آنها را پیگیری کند، رنج می‌برند و کارهای آنها با یکدیگر تداخل پیدا کرده و در بروکراسی اداری به مشکل بر می‌خورند.

حقی افزود: اگر مانند زمان انقلاب که جهاد سازندگی در مدیریت متمرکز سبب توسعه روستایی شده بود امروز هم این مدیریت در روستاهای محروم وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات این مناطق حل می‌شود.

 

رسالت کار اردوهای جهادی، فرهنگی و آموزشی است

وی با بیان اینکه رسالت کار اردوهای جهادی، فرهنگی و آموزشی است، گفت: تمام کارهای عمرانی انجام می‌شود تا کارهای فرهنگی و آموزش انجام گیرد و فعالیت عمرانی چشم کار و اصالت کار، فعالیت فرهنگی است.

 

مسئول ستاد جهادی شهید سیرت‌نیا با بیان اینکه عدم فرهنگ کار و تلاش، پیگیری و مطالبه گری از عمده مشکلات روستاها است، تصریح کرد: اگر بتوانیم چنین فرهنگی را گسترش دهیم تمام کارها انجام شده و به گونه‌ای پیش می‌رود که خود روستاییان می‌توانند کارهای عمرانی را انجام دهند.

حقی خاطرنشان کرد: تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا بستری فراهم شود که به واسطه کارهای عمرانی، پذیرش اولیه از طرف روستاییان اتفاق بیفتد تا فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی انجام شود.

 

دولت فعلی اعتقادی به گفتمان جهادی و این فرهنگ و شیوه کار ندارد

وی با بیان اینکه دولت فعلی اساسا اعتقادی به گفتمان جهادی و فرهنگ و شیوه کار ندارد و یک مدل کلاسیک دولتی را دنبال می‌کنند، اظهار کرد: در فعالیت‌های جهادی هیچگونه کمکی از آنها نگرفته‌ایم ولی در دولت قبلی فارق از گرایش‌های سیاسی، رویکرد محرومیت‌زدایی وجود داشت.

 

مسئول ستاد جهادی شهید سیرت‌نیا با بیان اینکه در ابتدای جنگ دو مدل برای مدیریت آن فضا اتخاذ می‌شد، افزود: مدل اول که متکی به ارتش کلاسیک بود و مدل دیگر متکی به سپاه و بسیج بود که مدل اول شکست خورد.

 

حقی گفت: امروزه هم به همین منوال است و اگر دولت بخواهد در فضای توسعه و پیشرفت روستا به نتیجه برسد باید متکی به فضای میانبر فرهنگ جهادی شوند.

 

وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید تمام کمک‌ها و امکانات اردوهای جهادی اعم از سخت‌افزاری و نرم افزاری با اتکا به بضاعت مجموعه سازمان سپاه اعم از بسیج، قرارگاه خاتم و نواحی تهیه می‌شود.

 

مسئول ستاد جهادی شهید سیرت‌نیا با اشاره به ساخت مدرسه و خانه عالم در روستای کوهستان، خاطرنشان کرد: مسئولان با در اختیار دادن یک لودر می توانستند تلاش ما را چندین برابر کنند.

حقی با بیان اینکه این مدل سازندگی که در حال اتفاق است مبتنی بر روحیه جهادی است، اظهار کرد: این مدل به لحاظ هزینه‌کردی نزدیک به 60 درصد هزینه تمام شده پیمانکار است و برای دولت هم از نظر مادی به صرفه است.

 

وی با تصریح اینکه مردم این روستا در خانه های پلاستیکی زندگی می کنند تصریح کرد: در بسیاری از بخشهای روستای کوهستان امکان انتقال مصالح ساختمانی نیست و خانه‌ها با چوب و خشت و کاهگل ساخته می شوند.

هدف از بردن جوانان به اردوهای جهادی، آشنایی آنها با طعم فقر و محرومیت است

وی با بیان اینکه برخی‌ها انتقاد می‌کنند که 60 نفر از جوانان را در دل روستاهای محروم برای محرومیت‌زدایی می‌برند در حالی که با پنج کارگر می‌شود آن منطقه را آباد کرد، افزود: باید بدانند که هدف از بردن جوانان به دل روستاهای محروم این است که با طعم فقر و محرومیت آشنا می‌شوند و در آینده که مسئولیتی را بر عهده گرفتند قطعا کارآمدتر در این عرصه ورود می‌کنند.

 

مسئول ستاد جهادی شهید سیرت‌نیا با بیان اینکه علاقه‌مندان برای شرکت در این اردوها می‌توانند از چندراه ثبت نام کنند، گفت: اطلاع رسانی از فضای مجازی و حقیقی انجام می‌شود و سعی می‌کنیم که این اطلاع رسانی به همه مخاطبان برسد و دفاتر بسیج دانشجویی هم محل ثبت نام هجرت‌های جهادی است.

 

بزرگترین خروجی‌های اردوهای جهادی فرهنگ اقتصاد مقاومتی است

حقی با بیان اینکه طرح هجرت برای خدمت رسانی به مردم و ارتقای سطح فرهنگی جهادگران انجام می‌شود و کارهای جهادی همان گفتمان کار و تلاش و «ما می‌توانیم است»، تصریح کرد: یکی از بزرگترین خروجی‌های اردوهای جهادی فرهنگ اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه اولین گام اقتصاد مقاومتی، گفتمان آن است، خاطرنشان کرد: روستایی وقتی ببیند افرادی از درس، کار و زندگیشان دست کشیدند تا منطقه توسعه و پیشرفت پیدا کند قطعا دو چندان کارو تلاش می‌کند تا خروجی‌های کشاورزی و دامداری و کشت و صنعت خود را بهینه کند.

 

مسئول ستاد جهادی شهید سیرت‌نیا با بیان اینکه بسیاری از فعالیت‌های عمرانی، خدمت رسانی فرهنگی، آموزشی و عمرانی باعث عدم مهاجرت معکوس روستاییان می‌شود، اظهار کرد: در چند دهه اخیر جمعیت زیادی از روستاییان به سمت مناطق شهری آمدند و از فضای تولیدی به فضای خدماتی انتقال پیدا کرده‌اند.

 

حقی افزود: روستاییانی که قبلا کار تولیدی برای کشور می‌کردند به دلیل اینکه خدمت رسانی درستی به آنها نشده و توسعه نامتوازنی به لحاظ سخت افزاری در جامعه اتفاق افتاده است 80 درصد تولید را به دوش می‌کشند اما 20 درصد خدمات را در اختیار دارند.

 

وی گفت: در شهرها که کارهای خدماتی انجام می شود تمام امکانات موجود است اما روستاها که بار تولید را به دوش می‌کشند فاقد آب، برق، گاز و ..هستند.

 

روستای کوهستان بعد از 30 سال از انقلاب، فاقد برق است

مسئول ستاد جهادی شهید سیرت‌نیا تصریح کرد: روستای کوهستان بعد از گذشت 37 سال از انقلاب هنوز هم فاقد برق است و 7 کیلومتر راه را پیاده می‌روند.

وی تاکید کرد: متاسفانه روستای «کوهستان» حویق تالش از کلیه امکانات رفاهی مانند برق، آب، گاز، دکل مخابراتی، راه ارتباطی و ... محروم است.

 

حقی اذعان کرد: این روستا دارای 40 دانش آموز دختر و پسر است که مشغول به تحصیل علم هستند اما محل تحصیل آنها به هر چیزی جز مدرسه شبیه است.

وی تاکید کرد: تا کنون گروه‌های جهادی بسیجی مختلفی برای توسعه و آبادانی در این روستا حضور داشته‌اند اما تا زیرساخت‌های آن درست نشود کاری پیش نخواهد رفت.

 

ایت جهادگر جوان گیلانی اذعان کرد: مسیر تردد این روستا حتی با خودروهای کمک‌دار هم به سختی صورت می‌گیرد به گونه‌ای که اگر کسی از افراد کوهستان بیمار شود انتقال وی به مراکز درمانی شهر بسیار سخت است.

 

وی تاکید کرد: مردم منطقه کوهستانی حویق از مشکل دیگری هم رنج می‌برند و آن نبود آنتن‌دهی تلفن همراه و نبود تلفن خانگی در منطقه است؛ مشکلی که این روستانشینان را در بن‌بست ارتباطی راه و تلفن با محرومیت‌های عمیقی تنها می‌گذارد.

 

 

وی ادامه داد: بسیاری از مردم این روستا در چادر های پلاستیکی و در اوج محرومیت زندگی می کنند و چون امکان انتقال مصالح ساختمانی نیست بسیاری از خانه ها با چوب و خشت و کاهگل ساخته شده است.

 

حقی تصریح کرد: محرومیت مردم این روستا در پشت سرسبزی این منطقه پنهان مانده و همین پنهان ماندن موجب غفلت مسئولان نیز شده است.

 

حقی با بیان اینکه متاسفانه ما اهتمامی به فضای روستایی نداریم، خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از خروجی کارهای اردوهای جهادی، اقتصاد مقاومتی است.

 

وی اظهار کرد: فضای رسانه باید گفتمان کار و تلاش، اقتصاد مقاومتی و اردوهای جهادی را تسریع دهد تا کارها موثر واقع شود.

 

اساس طرح اردوهای جهادی یک حرکت فرهنگی  است

مهدی رئوف، یکی از جهادگران ستاد جهادی شهید سیرت‌نیا با بیان اینکه از سال 90 با اردوهای جهادی از طریق بسیج دانش‌آموزی آشنایی پیدا کردم، افزود: از سال 80 بسیج سازندگی در قالب اردوهای طرح هجرت در اقشار مختلف بسیج شروع بکار کرد.

 

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های موثر و کارآمد اردوهای طرح هجرت در بسیج دانشجویی بود که در اوقات فراغت دانشجویی اقدام به این اردوها می‌نماید، گفت: این اردوها با هدف محرومیت زدایی و عرصه‌های عمرانی شروع به کار نمود.

این جهادگر بسیجی با بیان اینکه بعد از مدتی فعالیت‌های طرح هجرت وارد عرصه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، بهداشت و ... شد، تصریح کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری از سال 90 تا کنون با رویکرد شعار سال اقتصاد مقاومتی نگاه به این گفتمان و اشتغالزایی در اردوهای جهادی اولویت بندی شد.

 

رئوف خاطرنشان کرد: اساسا طرح اردوهای جهادی یک حرکت فرهنگیست که در قالب‌های مختلف مانند عرصه‌های عمرانی، آموزشی، فرهنگی و بهداشت و درمان نیاز به ورود دارد.

 

وی با بیان اینکه این اردوها با هدف نگاه به مناطق محروم و توجه به مستضعفین و بحث محرومیت زدایی انجام می‌شود، اظهار کرد: یک عده از جوانان و نیروهای انقلابی با تفکر جهادی برای رفع محرومیت از کشور در این عرصه فعالیت می‌نمایند.

 

این جهادگر بسیجی افزود: حضور جهادگران و اصحاب جهادی در عرصه مستند سازی در مجموعه کارهای جهادی و برگزاری نمایشگاه دستاوردهای جهادی، برگزاری سلسله نشست‌های تبیینی در راستای مدیریت جهادی و کار جهادی و ثمره مدل کار آن در پیشرفت انقلاب اسلامی در 30 سال گذشته می‌تواند یک کار تبلیغی و ترویجی برای بیان اهمیت کار جهادی در بین جوانان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار