بنیانگذار هیمالیا نوردی نوین در ایران و پیشکسوت کوهنوردی تاکید دارد که آمار حوادث صعودهای ورزشی در کشور قابل قبول نیست.
کد خبر: ۲۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱ 19 April 2015

به گزارش مهر، صادق آقاجانی شامگاه شنبه در گردهمایی کوهنوردان شهرستان اردبیل تصریح کرد: بررسی وضعیت کیفی و کمی حوادث در صعودهای ورزشی نشان می دهد، آمار حوادث قابل قبول نیست و باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

وی این نگاه کلی که کوهنوردی ورزشی خطرناک است و نمی توان به مهار حوادث اقدام کرد را منسوخ دانست و افزود: خود گروه های کوهنوردی، باشگاه ها و هیئت های کوهنوردی باید آگاهانه عمل کرده و مسئولیت پذیر باشند.

پیشکسوت کوهنوردی تاکید دارد که به حال خود رها کردن کوهنورد و بی اعتنایی به مسئولیت های تعریف شده عواقب جبران ناپذیری در بر دارد و این در حالی است که تجربه نشان می دهد برخی حوادث کوهنوردی را می شد مهار کرد.

آقاجانی با یادآوری اولین صعود کوهنوردان ایرانی به اورست، افزود: در آن مقطع امکانات فعلی موجود نبود و حتی کفش و لباس دست دوم در اختیار کوهنوردان قرار گرفت؛ با این وجود صعود با دقت نظر و هدف مشخص انجام شد.

رئیس سابق فدراسیون کوهنوردی ایران آشنایی با فنون جدید کوهنوردی و بهره گرفتن از امکانات را ضرورت این رشته ورزشی دانست و خواستار توجه هیئت ها به این مقوله شد.

وی با ابراز تاسف از اینکه جایگاه این رشته ورزشی در جامعه نهادینه نشده است، ادامه داد: در برخی رشته های ورزشی ورزشکار بعد از مدتی به جایگاه مادی و اجتماعی مطلوب دست می یابد اما در ورزش کوهنوردی این مهم مشاهده نمی شود.

آقاجانی در عین حال به اخلاق مداری در این رشته ورزشی اشاره کرد و افزود: هر صعود کننده به ارتفاعاتی کوهنورد حقیقی نیست و این ورزش علاوه بر توان فیزیکی به توان روحی و فکری بالا نیز نیاز دارد.

بنیان گذار هیمالیا نوردی نوین تاکید دارد که برای توسعه کوهنوردی در کشور باید بر اساس واقعیت های موجود اقدام کرد و برخورد واقع بینانه با مسائل داشت.

وی با یادآوری صعود اولین بانوی مسلمان اضافه کرد: در آن مقطع به خاطر ارزش و جایگاه این برنامه در سال ۸۴، چهار میلیارد ریال قرض کردیم تا این صعود انجام شود.

آقاجانی هدف از صعود را اثبات علاقه به کشور و بیان توانمندی ورزشکاران دانست و افزود: در آن مقطع تلاش ما بر این بود یک بانوی مسلمان و به ویژه شیعه صعود کند.

پیشکسوت کوهنوردی با یادآوری بازتاب گسترده این موضوع تاکید کرد: کوهنوردی باید با هدف و‌ آرمان متعالی و با نگاهی به اخلاقیات انجام شود تا بتواند آرمان حقیقی خود را پیاده سازد.

وی در خصوص قابلیت های کوهنوردی استان اردبیل اضافه کرد: این استان توانمندی های به خصوصی دارد و باید جایگاه خود بین استان های دیگر را پیدا کند.

آقاجانی معتقد است در هیچ استانی به فاصله یک ساعت دسترسی به کوه یا دریا نداریم و مواهب طبیعی این استان باید مورد توجه مدیران برنامه ریز باشد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار