کد خبر: ۲۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹ 19 April 2015

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز گفت: شهر تبریز پنج هزار هکتار بافت فرسوده و حاشیه نشین دارد که این امر معضل بزرگی برای این کلانشهر است.

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز، محمد عزتی در جمع دانشجویان و اساتید دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت تهران اظهار داشت: شهر تبریز با حدود پنج هزار هکتار بافت فرسوده و حاشیه نشین روبرو است و در هر کدام از این حوزه ها نیز، شهرداری طرح های کلانی را در حال اجرا دارد.

وی ادامه داد: از جمله این طرح ها می توان به طرح احیای درب گجیل یا محله چوخورلار در حوزه بافت های فرسوده و طرح اسکان پایا در حوزه اصلاح حاشیه نشینی اشاره کرد.

عزتی با اشاره به برنامه جامع شهری تبریز اظهار داشت: امروزه طرح های شهری تبریز، فراتر از یک طرح شهری و در حد طرح منطقه ای و با در نظر گرفتن شهرستان ها و مناطق اطراف تبریز آماده می شود.

وی افزود: طرح هایی که برای تبریز آماده می شود، نگاهی فراشهری دارد و به تبریز، به عنوان یک منطقه نگاه می کند و جا دارد که در تمامی برنامه ریزی ها، وجود این شهرستان ها هم به عنوان بخشی از تبریز در نظر گرفته شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در خصوص مباحث معماری در محور تاریخی فرهنگی تبریز، گفت: طبق دستور شهردار تبریز در سال ۱۳۹۳، ابلاغیه ای تصویب شد که طی آن، دستورالعمل استفاده از نماهای سنتی تبریز در این محدوده تبیین شده بود و اکنون بر اساس این ابلاغیه، استفاده از نماهای مدرن مانند کامپوزیت یا شیشه در آن جا، مجاز نیست.

وی ادامه داد: حتی در صورت بهره گیری از مصالح جدید، باید طرح و اجرای آن بر اساس طرح های معماری سنتی، فرهنگی تبریز باشد.

لازم به ذکر است تعدادی از دانشجویان معماری دانشگاه علم و صنعت تهران به همراه رییس، معاونت اجرایی و تنی چند از اساتید دانشکده معماری این دانشگاه، در یک بازدید علمی سه روزه، از پروژه های مختلف شهرداری تبریز و مکان های تاریخی و دارای معماری شاخص دیدن می کنند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :