در میزگرد بررسی بیانیه لوزان سوئیس در دفتر سبلانه مطرح شد؛ نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس: ملاحظات محرمانه را به ما هم نگفتند/عضو کمیسیون انرژی مجلس:محدودیت هم نبود سوخت‌رسانی به بوشهر امکانپذیر نبود/استاد دانشگاه‌:تیرماه نتیجه برد -برد مشخص می شود.
کد خبر: ۲۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰ 18 April 2015
به گزارش سبلانه، میزگرد تخصصی بررسی بیانیه لوزان سوئیس با حضور منصور حقیقت پور نایب رئیس کمسیون امنیت ملی در مجلس، جلیل جعفری بنه نماینده مردم خلخال و عضو کمسیون انرژی مجلس و مرتضی ابراهیمی کارشناس مسائل سیاسی در دفتر سبلانه برگزار شد.

کفه محدویت هایمان سنگینی میکند

منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بیاینه لوزان به جهت اینکه امضا نشده، تعهدآور نیست و یک توافق شفاهی است، اظهار کرد: ما به این گفته تیم مذاکره کننده که امکان تغییر در مفاد بیانیه وجود دارد، اطمینان می کنیم، بنابراین به اظهارات طرف آمریکایی توجه نمی کنیم و بیانیه لوزان را نقشه راه مذاکرات هسته ای می دانیم.

 

وی درباه نتیجه برد -برد مذاکرات هسته ای لوزان گفت:  بحث برد - برد باید بازتر شود؛ امکان ندارد در یک بازی هردو طرف برنده شوند؛ در واقع مذاکرات هسته ای تقسیم سفره ای است که هر کسی سهمی باید ببرد.

وی افزود: اگر ما بتوانیم سهم داده ها و ستانده ها را به هم نزدیک‌تر کنیم در این توافق می توانیم رضایت مطلق را کسب کنبم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: سطح بین المللی سطح تامین منافع ملی برپایه داد و ستد بوده و باید چیزی داد و چیزی گرفت و غیر از این نمی شود چیزی به دست آورد؛ اگر طرف آمریکایی برای خود و مردمش دستاوردی می خواهد باید چیزی در قبالش بپردازد و از طرف دیگر  طرف ایرانی هم باید فهرستی از ستانده های خود را ارائه دهد.

 

جنس ستانده‌ها و داده ها یکی نیست

وی ادامه داد: من معتقدم جنس داده و ستانده هایمان از یک جنس نیست، به این معنی که اگر آنچه را که حق غنی سازی ما بوده به رسمیت بشناسند به عنوان ستانده خود فرض کنیم، چیزی بدست نیاورده ایم، چرا که  این حق را قبلا قوانین بالا دستی برای ما تعریف کرده و داده است؛ با این اوصاف حال اگر یکی پیدا شود که به آن احترام بگذارد و ما آن را دستاورد بدانیم ، غیر معقول است.

حقیقت پور خاطر نشان کرد: معتقدم باید یک بالانس محتوایی بین داده ها و ستانده‌هایمان صورت گیرد؛ قطعا موضع گیری رهبری مبنی بر اینکه نه موافقم و نه مخالف شاید بخاطر این است که، تیم ما تلاش بیشتری در فینال داشته باشند و امتیازات کمتری داده و امتیاز بیشتر را بگیرند.

وی گفت: ستانده‌هایمان کاملا معلوم نیست، اما اگر تحریم ها را در 10 تیر ماه یک جا لغو کنند توافق منطقی است و کفه ستانده‌هایمان سنگین‌تر خواهد شد ولی اگر تحریم‌ها را گام به گام و مرحله ای بردارند آن موقع کفه ستانده‌های ما سبک‌تر خواهد بود.

نماینده مردم اردبیل تصریح کرد: گرچه مجبوریم یک سری محدودیت‌ها را بپذیریم، اما همان طور که رهبری تاکید کردند باید در توافق نهایی با حفظ دستاوردهای هسته ای خود به‌دنبال تثبیت ستانده هایی بود که برای ما ارزش دارد؛ در واقع در مذاکرات نهایی سعی بر این باشد که داده‌ها و ستانده‌ها را به حد منطقی برسانیم.

 

ملاحظات محرمانه را به ما هم نگفتند

وی ادامه داد:  سوال ما این است که چرا فکت شیت آمریکا منتشر شد ولی فکت شیت ایرانی نه؟.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: بیش از 200 نفر از نمایندگان مجلس خواستار انتشار فکت شیت ایرانی شدند اما استدلال‌ ها در خصوص عدم انتشار فکت شیت ایرانی این است که  فکت شیت آمریکایی  با بیانیه لوزان اختلاف فراوان دارد؛ از طرفی تیم ایرانی فکت شیت غیر واقعی آمریکایی را ابزاری برای فشار بر طرف مقابل در دور بعدی مذاکرات عنوان می کند.

وی در جریان گذاشتن مردم از روند توافق را مصداق واقعی همدلی و همزبانی عنوان کرد و گفت: اگر ملاحظات محرمانه و طبقه بندی شده ای نباشد باید فکت شیت ایرانی نیز منتشر می شد تا  اعتمادسازی بیشتر صورت بگیرد، البته ما معتقدیم دوستان مذاکره کننده ما سالم بوده و صالحی و ظریف مورد وثوق و اعتماد رهبری و امین ما هستند.

حقیقت پور ادامه داد: وزارت خارجه از ابتدا تلاشش بر این بوده که اطلاع رسانی ها به‌صورت محدود باشد که این رویه از قبل و در زمان جلیلی هم وجود داشت؛ بعضا در کمیسیون‌های امنیت ملی زمانی این عدم اطلاع‌رسانی  چالش‌زا می شود که ظریف می گوید: من نمی توانم به خاطر ظرافت امر یا کنترل فضای مذاکرات یا ملاحظاتی از این دست یک سری مطالب را به شما بگویم و نمایندگان هم  مدعی اند چون  وکلا و نمایندگان مورد اعتماد مردم اند باید از موضوع مطلع شوند.

 به گفته نماینده مردم اردبیل حضور نداشتن نمایندگان در مذاکرات هسته ای به چالش‌ ها می افزاید.

 

بازرسی از تاسیسات نظامی کجا پذیرفته شده ؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بازرسی از تاسیسات نظامی دفاعی کشور با توجه به قبول داوطلبانه پروتکل الحاقی تصریح کرد: کجا نوشته شده و کجا این امر پذیرفته شده؟این موضوع وجود خارجی ندارد، ما صرفا نگرانی های خود را از این حیث بیان کردیم که در مذاکرات تعهدات فراتر از پروتکل الحاقی که خارج از اختیار دولت است، پذیرفته نشود.

وی ادامه داد: نمایندگان از تیم مذاکره کننده راجع به دسترسی های بیشتر سوال کردند و البته قطعا نیروهای مسلح در این خصوص  موضع گیری کردند؛ در ضمن اگر داوطلبانه اجازه بازرسی می‌دهیم به معنی بازرسی از دستگاه های نظامی و اطلاعاتی کشور نیست .

 

  توان بازگشت به زمان قبل از محدودیت ها را داریم

نماینده مردم اردبیل در خصوص  محدودیت‌های پذیرفته شده در سطح و اندازه غنی سازی گفت: ما محدودیت‌هایی را پذیرفتیم و طبیعی است که این محدودیت‌ها ما را از صنعت هسته ای جهان عقب خواهد گذاشت، کاهش تعدادسانتریفیوژها به 6 هزار و 40 دستگاه که 1060 دستگاه در فردو و 5000 در نطنز باشد، مدل سانتریفیوژها از جنس مدل یک باشد و تا 10 سال آینده دست به چیزی نزنیم، تمام این ها محدودیت های پذیرفته شده است.

وی دامه داد: برای تامین1000 مگاوات برق بوشهر 190 هزار سو، غنی سازی باید داشته باشیم. اما با نسل  دستگاه های سانتیریفیوژ IR1 موجود تا  ½ درصد غنی سازی خواهیم داشت ، با این اوضاع و احوال 32 سال طول خواهد کشید تا بتوانیم با 5 هزارسانتریفیوژ نسل یک به میزان 190 هزار سو غنی سازی داشته باشیم.

عضو هیئت رئیسه امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: نیروگاه بوشهر 37 تن موادغنی سازی شده در سال نیاز دارد در صورتی که با این محدودیت ها تنها 300 کیلو مواد غنی سازی شده به این نیروگاه می رسد با این وضع مجبوریم برای داشتن حتی یک نیروگاه هسته ای، سوخت از خارج وارد کنیم در حالی که ما  این توانمندی را داریم که مدل ماشین 8 را تولید کنیم و در این زمنیه پیشرفت های خوبی هم حاصل شده بود.

وی ادامه داد: اگر مدل ir8 را مبنای 5 هزار سو قرار می دادیم هر سانتریفیوژ مدل گفته شده 20 سو غنی‌سازی می کرد یعنی 20 برابر مدل نسل یک آن اما  این محدودیت هارا پذیرفتیم. همچنین شار 60 آب سنگین اراک را به 40 تقلیل دادیم که همه این ها محدودیت است.

نماینده مردم اردبیل گفت: دانشمندان ما این آمادگی و توانمندی را دارند که با برداشته شدن فشارها در هر زمانی بلافاصله مثل فنر جمع شده جهش علمی داشته باشند و این یک واقعیت است.

 

 برخورد آرا تیم مذاکره کننده را قویتر می‌کند

وی در خصوص استفاده مسئولان از انتقادات منتقدان در موضوع هسته ای گفت: چند روز پیش وزارت خارجه تعدادی از برای این منظور دعوت کرد اما بنده معتقدم محل برخورد آرا باید در محلی مثل مجلس باشد تا منتقدان از هر جنبه ای انتقاد خود را بیان کنند تا تیم یا قانع شود و یا پاسخ گوید چرا که اگر چنین نشست هایی به خود تیم مذاکره کننده حواله شود ممکن است با سهل انگاری مواجه شود، البته بنده  شاهد بودم که یکی از منتقدان دغدغه جدی علمی داشت و وقتی مطرح کرد آقای ظریف از ان استقبال و آن را یاداشت کرد .

حقیقت پور ادامه داد: برگزاری نشست ها با منتقدان و برخورد آرا  به حل  برخی دغدغه ها در توافق ژنو کمک کرد، چنانچه مشکلاتی که برای بار زدن کشتیرانی ایران بوجود آمده بود و اروپا مدعی بود که برداشت این تحریم شامل لنج و کشتی های اروپایی بوده و ایرانی ها حق ندارند از بنادر دیگر بار زده و یا در آن خالی کنند با اعتراض مسئولین مربوط و رایزنی که با عراقچی داشتم در یک خط متن این موضع عینا منعکس و برطرف شد.

وی گفت: تیم مذاکره کننده  به منتقدین اجازه دهد نه از جنبه تخریب بلکه با رعایت موازین اخلاقی و اصولی  نظرات خود را مطرح کنند و در نهایت با یک ادبیات و اصطلاحات قوی با چیدمان محکم برای دور بعدی مذاکرات آماده شده و این انتقادات به لحاظ محتوایی در دستگاه دیپلماسی به کار گرفته شود.

 

  مجلس نقش اقتضایی در مذاکرات دارد

نماینده مردم اردبیل در خصوص نقش مجلس در ادامه مذاکرات هسته ای گفت: مذاکرات به شورای امنیت ملی سپرده شده که زیر نظر مقام معظم رهبری انجام وظیفه می کند که این روند معقولی است چرا که ممکن است مذاکرات طولانی شود و اعضای مجلس عوض  شوند.

وی معتقد است: نقش و تصمیم مجلس در طول مذاکرات هسته ای و اقتضایی خواهد بود نه در عرض آن و هر جا که نیاز باشد مجلس ورود خواهد کرد ما وظیفه خود را می شناسیم در تصمیمات هرچند نقش اساسی نداریم ولی هر جا نظام صلاح بداند ورود می کنیم و ایفای نقش خواهیم کرد؛ البته برخی از نمایندگان به این شفافیت این مطلب را برنمی‌تابند و آن را قبول ندارند.

 

 

 مذاکرات به نتیجه نرسد، مجلس طرح جهش هسته ای را ارائه می دهد

جلیل جعفری در میزگرد  بررسی بیانیه لوزان سبلانه با اشاره به اینکه بیانیه محور توافق نهایی بین ایران و طرف های غربی است، گفت: اینکه مقامات آمریکایی به خاطر فشارهایی که در داخل کشورشان از سوی کنگره و سناتورهایشان حرف هایی به تفسیر خودشان می زنند صحت ندارد و مبنایی نخواهد داشت.

این نماینده مجلس نتیجه مذاکرات را برد- برد توصیف و اظهار کرد: ما به دنبال تثبیت حقوق صلح آمیز هسته ای و از طرف دیگر در تلاش برای لغو تحریم‌های ظالمانه بودیم،  در طرف مقابل گروه 5+1 هم در صدد اعتماد از صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ما بود که به نظر می رسد این شرایط در بیانیه پایانی لحاظ شده است.

جعفری تصریح کرد: آنچه که در بیانیه لوزان آمده در واقع هم آنها را از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ما آگاه ساخته و هم حقوق صلح آمیز هسته ای ما را به رسمیت شناخته شده است.

عضو کمسیون انرژی مجلس در خصوص مواضع رهبر معظم انقلاب در خصوص بیانیه لوزان تاکید کرد: قطعا فصل الخطاب، شخص مقام معظم رهبری است و چون لغو تحریم‌های یکجانبه هنوز در هاله‌ای از ابهام است فلذا رهبر انقلاب به صورت منطقی و اصولی موضع محکمی را گرفتند.

نماینده خلخال در عین حال بار دیگر مدعی شد: قدر مسلم آنچه که در رابطه با مساله هسته‌ای و در ارتباط  با راکتور اراک و همینطور برداشته شدن تحریم‌ها می شود می‌توان  نتیجه  برد-بردرا متصور شد.

 

 فکت شیت آمریکا نامعتبر و ناشی از فشارهای سیاسی است

جلیل جعفری بنه در خصوص منتشر نشدن فکت شیت ایرانی اظهار کرد: انتشار فکت شیت در جهت اعتماد سازی در کشور قطعا مناسب خواهد بود اما باید آگاه باشیم که کشور در حال حاضر در شرایط حساس به سر می‌برد و انتشار بعضی مسایل در شرایط کنونی به نفع منافع عمومی نیست کما اینکه ظریف و صالحی نیز  به این نکات اشاره کرده اند.

وی فکت شیت منتشر شده از سوی آمریکایی‌ها را نیز غیر معتبر عنوان کرد و افزود: مقامات آمریکایی برای کم کردن فشاری که  از سوی سناتورها و مقامات و مردم این کشور خواهد بود محتوایی متفاوت از فکت شیت اصلی را انتشار داده اند.

 

در صنعت صلح آمیز هسته ای محدودیتی نخواهیم داشت

عضو کمسیون انرژی مجلس در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران با بیان اینکه در این خصوص هیچ گونه محدودیتی نخواهیم داشت، خاطر نشان کرد نه تنها در صنعت صلح آمیز هسته‌ای عقب نخواهیم بود بلکه می‌توانیم پیشرفت زیادی در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به غنی سازی از طریق سانتریفیوژ مدل IR1 که تولید 1.2 سو دارد گفت: برای تولید190هزار سو باید نزدیک 190هزار عدد دستگاه سانتریفیوژ ذاشته باشیم که در سایت نطنز باید قرار گیرد که در شرایط کنونی نطنز گنجایش 48 هزار  دستگاه را دارد و به همین خاطر از نظر اقتصادی هم ساخت 190 هزار دستکاه لازم نبوده و صرفه اقتصادی نیز ندارد.

 

محدودیت نبود سوخت رسانی به بوشهر امکانپذیر نبود

وی به محدودیت  5هزارتایی غنی سازی اشاره کرد و افزود: مسلما اگر محدودیتی هم ایجاد نمی‌شد نمی‌توانستیم با IR1  به نیروگاه بوشهر سوخت رسانی کنیم چون نیروگاه  بوشهر برای تولید سوخت، 10 سال با کشور روسیه قرار داد دارد و  به همبن خاطر باید بعد از 10 سال سوخت مورد نیاز را تامین می‌کردیم.

جعفری افزود: برای نیروگاه بوشهر نیاز داریم سالانه  27 تن سوخت جابه جا کنیم که از این مقدار تنها 300 کیلوگرم را در سال میتوانیم تولید کنیم.

 وی با بیان اینکه در زمینه سانتریفیوژهای IR8 فقط این دستگاه را تست کردیم که تنها بخشی از کار است، گفت: برای اینکه سانتریفیوژها بتوانند به صورت هارمونیک باهم کار کنند باید آبشارها به هم وصل شوند در غیر اینصورت با کوچکترین اشتباهی مشکلاتی را در پی خواهد داشت به همین خاطر نیاز داشتیم تحقیق و توسعه مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

جعفری با اشاره به زمان 10 ساله قرارداد عنوان کرد : ما باید از این فرجه زمانی استفاده کرده و به تحقیق و توسعه در زمینه دستگاه‌های سانتریفیوژ بپردازیم.

نماینده مردم خلخال در مجلس تحقق و توسعه را نه تنها محدود به سانتریفیوژها ندانست بلکه تحقیق روی راکتورهای قدرت ، کاربرد هسته ای در علوم پزشکی، کشاورزی و... که تا امروز محدودیت داشتیم استفاده و در جهت ایمنی سازی از ابزارهای محاسباتی پیشرفته بهره ببریم.

 

 آب سنگین ماندن اراک دستاورد بزرگی است 

وی به راکتور آب سنگین اراک نیز اشاره کرد و افزود: بحث آب سنگین ماندن اراک از جمله مسایل مهمی بود که خوشبختانه با ورود صالحی به تیم هسته ای این امر مهم را به ثمر رساند.

جعفری بنه ادامه داد: راکتور سوخت آب سنگین اراک اورانیوم طبیعی است که قابلیت تولید 10 کیلو گرم پلوتونیوم در سال را دارد که با این مقدار می توان سالی دو بمب ساخت که قطعا کشورهای غربی به خاطر بی اعتمادی کاذبی که نسبت به کشور ما داشتند اجازه استفاده از این ظرفیت را به ما نمی‌دادند و به همین خاطر تمهیداتی را در جهت استفاده صلح آمیز- به زعم خود-  داشتند بدین نحو که تولید سوخت از حالت اورانیوم طبیعی خارج و اورانیوم غنی سازی شده با متوسط 3 در صد استفاده کنیم .

 

مجلس نقش هدایتی و حمایتی دارد

جعفری در خصوص نقش مجلس در مسیر مذاکرات با بیان اینکه نقش مجلس به عنوان نقش هدایتی در مسیر به ثمر رساندن مذاکرات است افزود: مجلس نقش تصمیم گیرنده در جریان مذاکرات ندارد ولی در صورتی که مذاکرات به نتیجه مطلوت نرسد مجلس، دولت را موظف خواهد کرد جهش هسته ای را در پیش گیرد و روال قبلی را ارایه دهد.

 

 

ابراهیمی در خصوص آخرین تحلیل‌اش از بیانیه لوزان و الزام آور بودن آن گفت: بیانیه لوزان سابقه حداقل 35 سال برخورد، درگیری و یا تعامل دو گفتمان بزرگ انقلاب اسلامی و دنیای مغرب زمینی است که مدعی نظام لیبرالیستی اند؛ در واقع بیانیه لوزان قالب کلی دیدگاه دو طرف است .

 

وی با تاکید بر اینکه قطعا در هیچ بیانیه و یا صحبتی نظر یک طرف به کرسی نخواهد نشست، معتقد است: با اینکه دیدگاه کسی که در میدان بزرگ مذاکرات است با کسی که از بیرون این مذاکرات را رصد می کند  کمی متفاوت  است اما حداقل مزیت بیانیه لوزان در این بود که دنیا به اهمیت منطق انقلاب اسلامی که منطق تعامل و همکاری توام با حفظ سه عنصر عزت و حکمت  مصلحت است پی برد و در مجموع هم در ادبیات سیاست خارجی قاعده نفی سبیل رعایت شد.

 

آمریکایی ها با انتشار فکت شیت می‌خواستند بگویند ما در عرصه کلی تاثیرگذاریم

این استاد دانشگاه های اردبیل ادامه داد: گرچه در مجموع بیانیه لوزان یک قاعده الزام آور از حیث حقوقی و سیاسی نیست اما بررسی ها نشان می دهد که این مذاکرات هم برای ما و هم برای دنیای غرب به محوریت امریکا مهم است؛ این فخر بزرگی برای ما است که به اعتبار 35 سال منازعه ،برخورد سیاسی و دیپلماتیک دو گفتمان در موضع مذاکرات هم ظلم و قلدری را نپذیرفتیم و در جای خود انعطاف منطقی داریم و صحبت های منطقی را هم می پذیریم.

 

وی در مورد محتوای فکت شیت هم گفت: چنین پدیده ای قطعا در کشور اتفاق نیفتاده و از این رو نمی توان گفت که محتوای فکت شیت دقیقا چیست از طرفی با فکت شیت آمریکایی‌ها هم که خدعه آور است نمی توان در مورد جزئیات قضاوتی کرد اما آنچه مشهود است اینکه آمریکایی‌ها با انتشار فکت شیت از لحاظ روانشناسی و سیاسی آن هم ازقالب رسانه ها می خواهند بر روی حریف تاثیر گذار باشند و بگویند گرچه در مذاکرات 5+1، طرف ایرانی است اما این ما (آمریکایی ها) هستیم که در عرصه کلی تعیین کننده ایم.

 

محدودیت ها  دودهه ای ما را عقب می اندازد

ابراهیمی تصریح کرد: نکته دیگری که برای ما آسیب زا می شود این است که جامعه ما اطلاعات را از بیرون از مرز بگیرد که این امر ناخواسته خود تیم مذاکراکننده را هم به چالش می کشد؛ مخاطب با ارزیابی ها به این نتیجه می رسد که اگر جزئیات محرمانه است پس چرا آمریکایها آن را انتشار می کنند و اگر فکت شیت آمریکایی درست نیست چرا ما این کار را نکرده ایم که این برای ما شاید یک نقطه ضعف باشد.

 

وی تاکید کرد: چنانچه رهبری هم تاکید کردند باید جزئیات مذاکرات هسته ای البته با رعایت مصالح  کشور به مردم گفته شود تا اجازه ندهیم اقدام حریف هر چند در عرصه بیان یک خبر فضای آینده  مذاکرات هسته ای را مدیریت کند و دشمن با انچه باب میلش است آینده هسته ای ما را تغذیه  کند. از این رو وزارت امورخارجه باید این آسیب را ترمیم کند.

 

استاد دانشگاه های اردبیل ادامه داد: بدون تردید وجود این همه سرو صدا و تحلیل ها از مذاکرات حتی از طرف خود آمریکایی ها حاکی از این است که ما یک سری  محدودیت ها را پذیرفته ایم ، این محدودیت چه بسا می تواند نظارت های بیشتر باشد یا اینکه اهل تحقیق اسنادشان مورد توجه قرار بگیرد هر آنچه باشد با این محدودیت ها یکی دو دهه از فناوری ها عقب می مانیم ؛البته باید این راهم پذیرفت که در مذاکرات نمی توان به همه آرمان ها دست یافت.

 

وی امیدوار است محدودیت های پذیرفته شده در مذاکرات هسته ای در حد میانه باشد و از تحقیقات علمی و عملیاتی از جمله در مرکز استراتژیک  سایت فردو استفاده شود.

 

ابراهیمی معتقد است: اگر امروز آمریکایی ها پای میز مذاکره آمده اند از سر ناچاری بوده چراکه آنها از فلج کردن ما با اقدامات فیزیکی به نتیجه نرسیده اند و چون فکر کرده اند  شاید موقعیت مرکز فردو هم این امکان را برای آنها فراهم نمی کند بر ما غلبه پیدا کنند لاجرم پای میز مذاکره آمده اند تا با اعمال محدودیت در نظارت و تعداد فعالیت های هسته ای  دستاوردهای ما را چند مرحله ای عقب نگه دارند.

 

چرا ما به شکل تهاجمی صحبت نکنیم / تیر ماه نتیجه برد -برد مشخص می شود

وی در مورد این سخن رهبری که فرمودند مسئولان برای پیشبرد بهتر مذاکرات با منتقدان شاخص مذاکرات به صحبت بنشینند، گفت: این یک دغدغه اساسی است که طرف مقابل می گوید اگر فلان را نکنید ما فلان تحریم را بیشتر می کنیم چرا ما پیشقدم نشویم و به شکل تهاجمی صحبت نکنیم چرا نباید بگوییم که شما باید فلان تحریم را لغو کنید تا ما فلان کار را انجام ندهیم .

وی می گوید: از حیث اینکه نرمش قهرمانانه و اتمام حجتی باشد و حقانیت کشور و ملت ما و ادبیات تعامل با دنیا صورت بگیرد مجلس و مراکز دیگر تیم مذاکراه کننده را همواره ساپورت می کنند، البته تیم مذاکره کننده باید توجه داشته باشد که نمی شود چنین خبری را مخفی نگه داشت چراکه مبنای کشور ما مردمی و وحدت کلمه است  و بنابراین ولو اینکه مذاکرات محرمانه است  بایدکلیات آن در سطحی که به مصالح ملی ضربه نزند به مردم و به ویژه نخبگان گفته شود.

وی افزود: در میان گذاشتن آنچه در مذاکرات هسته ای گذشته البته با رعایت ملاحظات خود به نوعی  پیشقدم شدن بخشی از بدنه دولت برای تحقق شعار همدلی و همزبانی است.

وی در مورد اینکه آیا  بیانیه لوزان نتیجه برد برد را به همراه داشته یا نه ،و چه امتیازاتی در قبال چه چیزهایی از دست داده ایم  گفت: قضاوت در مورد اینکه برد برد در مذاکرات حاصل شده یا نه به صورت مطلق ممکن نیست و سرنوشت در تیرماه مشخص می شود.

 

ملاحظات محتوایی مذاکرات مصداق دیکته نانوشته/ باید مراقب خدعه‌ها بود

وی معتقد است: ملاحظات محتوایی مذاکرات هسته ای  قطعا مصداق "دیکته نانوشته غلط ندارد" و "هر صفحه با یک کلمه و هرکلمه با یک حرف آغاز می شود" است، چراکه نمی توان تحلیل پدیده های اجتماعی به یک نکته اکتفا کرد، رفتار انسانی تابع رفتارهای متعدد  اقتصادی و اجتماعی و سیاسی است، اگر به اعتبار ستانده ها برای خودمان حساب کنیم  مذاکرت هسته ای یک پرستیژ ملی و بین المللی برای ما است  چراکه  طرف مقابل به صورت تلویحی گفتمان انقلاب ما را می پذیرند و البته  نتیجه ثانویه آن نشستن بر سر میز مذاکره است و لو به بهانه دانش هسته ای هم باشد و البته اینکه به لحاظ محتوایی دنیا تمام خواسته های ما را بپذیرد مقدور نیست و تن به آن نخواهد داد.

وی ادامه داد: دوم اینکه ایران به عنوان یک قدرت در دنیا حساب می شود و اینک در دو کفه ترازوی قدرت جهان،  یک طرف ایرن است و در کفه دیگر قدرت های دیگر قرار گرفته اند.

اما در خصوص  اینکه کجا باید چه انعطافی از خودمان نشان دهیم چیزی است که باید نخبگان و افراد متخصص در این  مورد بحث و گفتگو کنند تا  به شکل خوراک آماده در اختیار تیم مذاکره کننده قرار بگیرد.

 در شرایط موجود می توان گفت که بازی بزرگی ایجاد شده و که در این بازی با  "هر کسی از ظن خود  شد یار من" نمی شود بازی را پیش برد ، باید مراقب بود؛ این حال است که آینده را خواهد ساخت. پس همه باید با بصیرت در ادامه راه مذاکرات هسته ای حضور داشته باشیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار