یک فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان اظهار کرد: بیماری "دیابت بی‌مزه" ربطی به میزان قند خون نداشته و تنها به جهت تشابه علائم آن با بیماری دیابت نام آن را دیابت بی‌مزه گذاشته‌اند.
کد خبر: ۲۴۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹ 14 June 2016
دکتر محمود قاسمی با بیان اینکه دیابت بی‌مزه ربطی به میزان قند خون ندارد، گفت: علائم مشخصه این بیماری همانند بیماری دیابت، پرنوشی و پرادارای است، اما در ادرار این بیماران تنها آب دفع شده و قندی دفع نمی‌شود و به همین علت به آن دیابت بی‌مزه گفته می‌شود.

 قاسمی با بیان اینکه امکان بروز این بیماری در هر سنی وجود دارد، گفت: دیابت بی‌مزه شامل دو نوع "مرکزی" و "کلیوی" است.

 وی تصریح کرد: در این بیماری اختلال در عملکرد هورمون "ضد ادراری" که از هیپوفیز خلفی ترشح می‌شود به وجود می‌آید که در نوع مرکزی این بیماری بر اثر عواملی از جمله تومورهای مغزی، ضربه مغزی، بیماری التهابی و یا عفونی در بافت مغز ترشح این هورمون دچار اختلال شده و این هورمون ترشح نمی‌شود.
 
این متخصص غدد افزود: این هورمون در صورت ترشح بر بافت کلیه اثر می‌کند که در نوع کلیوی این بیماری بر اثر عواملی مانند بیماری‌های کلیه، عفونت کلیه و یا مصرف برخی داروها هورمون ضد ادراری از هیپوفیز خلفی ترشح شده، اما اثر لازم را بر بافت کلیه ندارد.

 قاسمی با بیان اینکه در سنین پایین بر اثر عوامل ژنتیکی امکان بروز این بیماری وجود دارد، گفت: در سنین بالا نیز بر اثر عوامل گفته شده مانند تومور، ضربه مغزی و یا بیماری‌های عفونی و التهابی امکان بروز این بیماری وجود دارد.

وی تصریح کرد: در سنین پایین علاوه بر پرنوشی و پرادراری، بی‌قراری، تب، کم آبی و تهوع علائم دیگر تشخیص این بیماری هستند و در افراد بزرگسال ادرار مکرر و شدید، افزایش غلظت خون و کاهش غلظت ادرار مشخصه این بیماری است.

 این متخصص غدد با بیان اینکه درمان‌های مناسبی برای این بیماری وجود دارد، گفت: در افرادی که دیابت بی‌مزه آنها از نوع مرکزی است، هورمون ضد ادراری به شکل اسپری بینی و یا قرص تجویز می‌شود.

 وی افزود: در بیمارانی نیز که دیابت بی‌مزه آنها از نوع کلیوی است داروهای خوراکی دیگری برای رفع اختلالات کلیه در این زمینه داده می‌شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار