طرح انتقال بازار آهن فروشان اردبیل نزدیک به ۱۶ سال است اجرا نمی شود، طرحی که شهروندان، شهرداری اردبیل و صنف آهن فروشان موافق اجرای آن هستند.
کد خبر: ۲۴۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵ 18 April 2015

به گزارش مهر، انتقال بازار آهن فروشان طی سال های اخیر از مطالبات جدی مردم از شهرداری اردبیل بوده است. طرحی که قرار است مشاغل مزاحم را از محدوده زندگی شهری خارج ساخته و ‌آرامش و راحتی بیشتری هم برای شهروندان و هم برای فعالان این صنف به همراه داشته باشد.

با این وجود طی سال های گذشته در هر مقطعی رسانه ها به سراغ شهردار اردبیل رفته و در خصوص انتقال این بازار سوال کرده اند با وعده هایی برای آینده مواجه شده اند.

تا جایی که شهردار اردبیل سال گذشته اجرای این طرح را نیازمند حداقل یک سال زمان عنوان کرد و پایان سال ۱۳۹۴ را به عنوان پایان اجرای این پروژه مطرح کرد.

این در حالی است که به عقیده آهن فروشان نه تنها این وعده شدنی نیست، بلکه کلاف پیچ در پیچ انتقال این بازار با مشکلات عدیده ای مواجه است که کار را به استمداد از مسئولان ارشد استانی کشانده و هنوز در طرح این مشکلات اجماع و جمع بندی مشاهده نمی شود.

ساخت خانه های مسکونی در مجاور بازار مشاغل مزاحم

زمانی که فاز اول بازار آهن فروشان در محدوده فلکه بعثت فعلی احداث می شد، در واقع این شغل به عنوان شغل مزاحم نبود.

فاز یک این بازار در سال ۶۸ آغاز به کار کرد و فاز دو در سال ۷۳، فاز سه در سال ۷۶ و فاز چهار در سال ۸۲ به ترتیب در حالی به این مجموعه اضافه می شد که در کمال ناباوری در مجاور این بازار خانه های مسکونی از دل خاک بیرون می زد.

بازار آهن فروشان اردبیل

خانه های مسکونی شهرک سبلان با آب و تاب به شهروندان واگذار می شد و فضای سبز، مدرسه، استخر و سایر زیر ساخت های زندگی شهری درست در کنار صدای ناکوک تیر آهن هادر همسایگی این بازار سبز می شد.

این روزها دلیل بی توجهی به توسعه شهری آن هم به شکلی فعلی سوال اصلی از مدیران برنامه ریز شهری است که متاسفانه هیچ کس پاسخگوی آن نبوده و مشکلات سکونت در کنار بازاری که اساسا در محدوده زندگی شهری جایی ندارد موجب شده است خود آهن فروشان به فکر کوچ از بازار فعلی بیفتند.

رئیس اتحادیه‌ آهن فروشان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سال های ۸۷-۸۸ زمانی که آقای عزیززاده شهردار بود خود آهن فروشان به دلیل حجم شکایت شهروندان از سر و صدای بازار و محدودیت تردد تریلی ها، ترافیک و ایمنی و مسائل دیگر خواستار انتقال این بازار شدند.

عادل محمد پور گفت: توسعه شهرک های مسکونی بعد از احداث فاز های مختلف این بازار بود و اصلا آهن فروشان نباید مشاغل مزاحم تلقی شود.

وی با ابراز شگفتی از تصمیمات مدیران شهری اردبیل تصریح کرد: سوال اینجا است که چرا همزمان با ایجاد واحد های مسکونی و گله و شکایت ساکنان فاز های بعدی بازار ایجاد شد.

تاکید به انتقال بازار با هدف شهروندمداری

انتقال بازار که به گفته محمد پور در آن مقطع زمانی به فرجام نرسید این روزها قویا از سوی شهرداری اردبیل دنبال می شود.

خیل عظیمی از شکایات مردمی به شورای شهر، شهرداری و حتی استانداری موجب شده است شهرداری تدبیری برای گره کور توسعه نامناسب شهر در این منطقه خاص کند.

بطوریکه صدیف بدری تیر ماه سال گذشته از خرید ۳۸ هکتار زمین در کنار کارخانه آسفالت به سمت کورائیم خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: به زودی حصار کشی محدوده زمین خریداری شده آغاز می شود.

شهردار اردبیل اطمینان داد که انتقال بازار به زودی انجام شود و طرح یک ساله برای اتمام‌ آن را عنوان کرد.

هدف از انتقال بازگرداندن آرامش و رفاه شهری به این نقطه از شهر و حمایت از صنف آهن فروشان عنوان شد که از قضا موافق شروط شهرداری نیستند.

بازار آهن فروشان اردبیل

بی توجهی به مطالبات آهن فروشان در موضوع انتقال

۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری برای اجرای این طرح در حالی از سوی شهرداری اردبیل عنوان شده که عملا نظر آهن فروشان تامین نشده است و به گفته رئیس اتحادیه آهن فروشان بی توجه به مطالبات این صنف وعده شهردار روی زمین خواهد ماند.

محمد پور گفت: در این صنف فردی داریم که ۵۰ سال است مشغول به کار است و حالا شهرداری بی تفاوت به خارج شدن این بازار از محدوده شهری و نادیده گرفتن اختلاف قیمت مغازه در بازار جدید و بازار فعلی و پیش بینی ایجاد مشاغل کوچک در این بازار به مطالبات این قشر بی توجه است.

وی افزود: به عنوان مثال سال ۷۳ آهن فروش مغازه را متری ۴۰ میلیون ریال خریده و امروز که قیمت بسیار بالایی دارد با زمینی سه کیلومتر خارج از شهر معاوضه می شود.

عضو هیئت رئیسه انحادیه آهن و فولاد کشور تاکید دارد که علاوه بر این انتقال این صنف به خارج از شهر موضوع حمل اجناس را با مشکل مواجه می سازد؛ بطوریکه آهن فروش دوباره باید جنس خود را به داخل شهر برساند و در این میان نیازمندی های ایمن سازی جاده مورد غفلت واقع شده است.

نکته کلیدی در نحوه طرح درخواست انتقال از سوی شهرداری در فرجام اجرای این طرح و نحوه استفاده از بازار فعلی بعد از انتقال است.

بطوریکه به گفته محمد پور اگر طرحی مبنی بر تجمیع صاف کاری و تعمیر خودرو برای این بازار در نظر گرفته شده است خروجی مطلوبی ندارد. در حالی که خود فعالان پیشنهادهای خوبی دارند و اگر قرار است مشاغلی از این دست فعال شود از فعالیت مجدد در شغل جدید استقبال می کنند.

درآمد زایی یا شهروند مداری

کشمکش برای دستیابی به مطالبات از سوی صنف آهن فروشان بارها در جلسات مختلف با شهردار، اعضای هیئت امنای فاز های چهارگانه بازار و مسئولان استانی طرح شده و خود یکی از عوامل تاخیر در اجرای این طرح است.

بازار آهن فروشان اردبیل

در مقابل شهرداری پیشنهاد واگذاری زمین در بازار جدید را به هر مغازه داری داده است. زمینی که قرار است توسط پیمانکار احداث شده و واحدهای جدید به آهن فروشان واگذار شود.

این در حالی است که رئیس اتحادیه‌آهن فروشان اردبیل معتقد است طرح موضوع انتقال به این شکل صحیح نیست و شهرداری نباید به دنبال درآمد زایی از این قضیه باشد.

محمد پور می گوید شهردار اردبیل درد کش است اما اگر دلسوزی برای وضعیت زندگی شهری وجود دارد باید بی چشم داشت درآمد زایی و با در نظر گرفتن مصالح آهن فروشان اجرا شود.

در فروش اختلاف سلیقه داریم

گره دیگر تاخیر اجرای این طرح عدم یکدستی در فروش و واگذاری واحدهای بازار فعلی است. بطوریکه هر چند ۲۰۰ واحد آهن فروشی در چهار فاز این بازار فعال اند اما فقط ۱۴۰ آهن فروش پروانه کسب این حرفه را دارند و مابقی با پروانه های کسب دیگر اقدام به آهن فروشی، ورق فروشی و ساخت در و پنجره کرده اند.

به گفته رئیس اتحادیه آهن فروشان آن هایی که‌آهن فروشی نمی کنند حتی موافق انتقال از بازار نیستند و برای اینکه این مشکل پیش بیاید باید به شروط و خواسته های فعالان این بازار توجه شود.

وی با اعلام موافقت کلی اتحادیه با انتقال بازار گفت: شهرداری باید نسبت به تملک زمین با قیمت کارشناسی در بازار جدید اقدام کرده و مالکیت قطعی  سرقفلی به آهن فروش بدهد و ساخت واحدهای جدید را نیز به خود آهن فروش واگذار کند.

بازار آهن فروشان اردبیل

خدمات شهری در یک سال منتقل نمی شود

هر چند این شروط در شورای اخیر گفتگوی دولت و بخش خصوصی نیز طرح شد اما به نظر می رسد نظر قطعی از سوی شهرداری نسبت به پذیرش آن طرح نشده است.

محمد پور تاکید دارد که اصرار شهرداری اردبیل برای انتقال بازار آهن فروشان تا سال جاری حداقل باید با در نظر گرفتن واقعیت ها همراه باشد. از جمله اینکه در این مدت خدمات  و زیر ساخت ها در بازار جدید دایر شود و برای مشکلات احتمالی حمل اجناس به داخل شهر نیز تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی افزود: اعضای اتحادیه هر چند موافق انتقال هستند اما باید مالکیت زمین به صورت قطعی مشخص شده و برای ساخت نیز خود ما اقدام کنیم.

این مسئول معتقد است در نقشه فعلی احداث این بازار مشکلاتی وجود دارد که متاسفانه نیاز به تغییر را ضروری ساخته است.

رکود بازار فروش آهن

انتقال بازار آهن فروشان در حالی همچنان با تعلیق همراه است و حتی خبرهای مکرر کلنگ زنی به تعویق می افتد که طی سال های گذشته با کاهش ساخت و سازها مشکلات دیگری گریبانگیر این صنف شده است.

بازار آهن فروشان اردبیل

شهردار اردبیل کاهش ۵۰ درصدی پروانه ساخت را اعلام کرده است. موضوعی که علاوه بر اختلال در ارتقا خدمات شهری موجب شده است به گفته رئیس اتحادیه‌ آهن فروشان اردبیل سال گذشته ۵۰ واحد صنفی ورزشکست شوند.

تعداد قابل توجه فعالان این صنف موجب شده بازار اشباع شود و با کاهش تقاضا آهن فروشان یکی پس از دیگری دچار مشکلات اقتصادی می شوند.

به گفته محمد پور علاوه بر ۲۰۰ واحد صنفی نزدیک به ۶۰۰ کارگر و ۱۰۰ راننده نیسان در این بازار برای خانواده خود روزی می برند.

وی معتقد است در سال های گذشته به جای حمایت از این قشر طرح انتقال بازار آهن فروشان دغدغه جدی برای فعالان این صنف  شده است.

این حجم اشتغال در حالی با سیاست گذاری های خالی از فایده تهدید می شود که حتی در موضوع انتقال نیز به مطالبات این صنف توجهی نمی شود.






منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار