برخورد با كاروان هاي مزاحم در آخر هفته ها؛
تابناك اصفهان:‌سرهنگ حسن یاردوستی، فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان با بیان اینکه در ایام پایانی هفته و تعطیل، طرح برخورد با کاروان های مزاحم عروسی از حساسیت خاصی برخوردار است.
کد خبر: ۲۴۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹ 07 June 2016
تابناك اصفهان: حسین اسدی - روزنامه اصفهان زيبا: سرهنگ حسن یاردوستی، فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان با بیان اینکه در ایام پایانی هفته و تعطیل، طرح برخورد با کاروان های مزاحم عروسی از حساسیت خاصی برخوردار است، به اصفهان زیبا گفت: به طور متوسط در این شب ها، با حدود 40 کاروان عروسی مزاحم در سطح شهرستان برخورد می شود. وی ادامه داد: با توجه به اینكه برای اجرای هرگونه ماموریت در حوزه انتظامی، نیاز به تهیه و تدوین طرح اجرایی است، به همین منظور در ابتدا طرحی با عنوان «برخورد با كاروان های عروسی مزاحم» تدوین شد.

40هزار تومان جریمه!

همانگونه که سرعت بالا در آئین نامه راهنمایی ورانندگی تخلف محسوب می شود، حرکت با سرعت بسیار پایین نیز جرم است. طبق ماده 128 آئین نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان حق ندارند در مسیرها آن قدر با سرعت کم حرکت کنند که باعث کندی عبور و مرور یا نابسامانی شوند. در همین راستا، سرهنگ مراد مرادی، رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: طبق این بند قانون برای هر یک از خودروها مبلغ 400 هزار ریال جریمه در نظر گرفته شده است.حرکات خطرناک همراهان عروس و داماد در کاروان های عروسی، تا کنون منشأ اتفاقات تلخ و ناخوشایندی در شب شادی خانواده ها بوده و برخی عروسی ها را عزا کرده است. همین هفته پیش بود که مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد از کشته و زخمی شدن پنج نفر در جریان حرکت یک کاروان عروسی در این شهر خبر داد. چند سال پیش نیز برخورد دو خودرو با ماشین حامل عروس و داماد در یک کاروان عروسی در شهر قم باعث مصدوم ‌شدن 9 نفر از جمله عروس و داماد شد. حرکات کاروان هایی از این دست، ‌اگر به فوت شهروندان منجر نشود، دست کم ایجاد تصادف، راه بندان، تضییع حقوق شهروندی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان را به همراه خواهد داشت.

چهار معضل شب های تعطیل!

حسن یاردوستی، فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در این خصوص به اصفهان زیبا گفت: برخی از کاروان های عروسی، جزء كاروان هایی هستند که از شهرستان های همجوار به حوزه شهرستان اصفهان وارد شده و برای شهروندان مزاحمت ایجاد می کنند. مزاحمت های كاروان های عروسی، حجم بالایی از تماس های 110 را در شب های تعطیل به خود اختصاص می دهد كه این موضوع پلیس را ناچار به اجرای طرح برخورد با کاروان های مزاحم می كند. وی با بیان این مطلب در خصوص عمده تخلفات این کاروان ها نیز عنوان کرد: ایجاد سر و صداهای ناهنجار و یا سد معبر، حركات خطر ساز و وارد کردن خسارت به اموال مردم و بیت المال از جمله تخلفاتی است که باعث اعلام شكایت مردم به مركز فوریت های 110 یا مراجعه به مراجع ذیصلاح می شود.ایجاد ترافیک، راه بندان و بستن مسیر عبور و مرور شهروندان، انجام اقدامات ناهنجار و خارج از عرف در سطح معابر اصلی عبور و مرور از جمله در اتوبان ها و یا بزرگراه ها، ایراد خسارت به اماكن خصوصی و دولتی با پرتاب اشیا و یا مواد محترقه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی از دیگر موارد تخلفی بود که فرمانده انتظامی شهرستان به آنها اشاره کرد. وی گفت: این دست اقدامات ضمن ایراد خسارت به اموال عمومی و بیت المال باعث زشت شدن چهره شهر نیز می شود.وی تاکید کرد: کاروان های مزاحم متاسفانه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم باعث بروز تصادفات زیادی می شوند که بعضا مرگ شهروندان و جوانان در شهر را نیز به همراه داشته است.

حداقل برخورد قهری

این مقام انتظامی استفاده از پوشش های نامناسب و زننده و خارج از عرف اسلامی، همراهی كردن كاروان‌های موتوری بدون رعایت نكات ایمنی را از دیگر تخلفات کاروان عنوان کرد و افزود: این کاروان ها بعضا حرکت خود را در هسته مركزی شهر و ساعت پایانی شب و یا بامداد؛ زمانی که شهروندان در حال استراحت هستند، ادامه می دهند. یاردوستی با بیان اینکه حداقل برخوردهای قهری در دستور كار پلیس است، در مورد نحوه برخورد پلیس نیز عنوان کرد: متناسب با تخلف هر یک از خودروها و یا موتورسواران كه كاروان را همراهی می كنند، با آنها بر خورد می شود، البته در درجه اول در خصوص تخلفات غیرخطر ساز تذكر داده می شود، اما به تناسب جرائم طبیعتا برخوردهای قانونی نیز تشدید می شود. فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان به تشكیل جلسات و نشست های متعدد با اتحادیه های گل فروشان، اتحادیه تالارها و رستوران ها نیز اشاره کرد و اظهارداشت: استقرار عوامل انتظامی در میادین، چهار راه ها و محورهایی كه كاروان های عروسی از باغ تالارها و تالارهای عروسی به سمت شهر و هسته مركزی شهر حركت می کنند، نیز از دیگر اقدامات فرماندهی انتظامی شهرستان در راستای کنترل این کاروان هاست. برخورد قانونی با موتورسیكلت سوارانی كه هیچگونه نسبتی با خانواده عروس و داماد نداشته و به دنبال خودروهای كاروان های عروسی با حركات مخاطره آمیز موجب ناامنی و بی نظمی می شوند،‌ بخشی دیگری از اقداماتی بود که یاردوستی به آن اشاره کرد. وی در ادامه گفت: در همین راستا ارائه راهنمایی و ارشاد اداره اماكن عمومی به خانواده عروس و داماد پیرامون رعایت حقوق شهروندی و مسائل شرعی و قانونی نیز در دستور کار فرماندهی انتظامی شهرستان قرار دارد. یار دوستی در پایان اظهار داشت: پلیس دست یاری خود را برای فرهنگسازی به سوی نهادهای فرهنگساز مانند صدا و سیما، آموزش و پرورش و دیگر رسانه ها دراز می کند تا شهروندان را بیش از پیش با نتایج تلخ مخاطره آمیز کاروان های عروسی آشنا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار