آیین “کعبه کریمان” جمعیت امام علی (ع) در جهت محقق شدن آرزوهای کوچک کودکان و نوجوانان هرساله با هدفی اجتماعی برگزار می‌شود؛ امسال نیز این طرح در ۱۱ استان اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، زنجان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، گلستان و مازندران اجرا و ۱۳۹۶ آرزو متعلق به ۶۵۵ کودک و نوجوان محروم جمع‌آوری شد.
کد خبر: ۲۳۹۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۳ 02 June 2016
در اختتامیه نهمین سال برگزاریِ آیین "کعبه کریمان” جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی(ع)، شارمین میمندی نژاد موسس این جمعیت با تأکید بر این که فقر و تبعات آن در کشور ایران امری طبیعی نیست گفت: سرزمینی با سرمایه‌ها و منابع عظیم مادی و از سوی دیگر با تاریخ درخشانی از عرفا، شعرا و نویسندگان بزرگ و مطرح در سطح جهان به عنوان سرمایه های معنوی خود، این پرسش را در ذهن ایجاد می کند که منشاء فقر چیست؟ در نقطه‌ای از خاورمیانه که هنوز به رنگ الحاد در نیامده و بهترین مسیحیان، زرتشتیان، یهودیان و مسلمانان را در خود دارد، یعنی ادیانی که عدالت، پایه و اساسشان است، فقر و فلاکت اصلا طبیعی نیست.
وی در ادامه با ابزار تأسف از این که عادت کرده ایم مسئولیت‌پذیری را صرفا از دولت و حاکمیت توقع کنیم، گفت: انگشت اتهام ما به سوی خودمان هم برمی‌گردد؛ چون ما هم تک به تکمان در برابر گرسنگی کودکان و فرزندانمان که امروز رویایشان شده است خوردن یک وعده غذای سالم مسئول هستیم.
موسس جمعیت امام علی(ع) با اشاره به فضای زرد حاکم بر فضای مجازی و این که در جامعه ما یک موضوع سخیف و گاه ضداخلاقی گاه به سادگی بیش از ۲ میلیون بار توسط مردم دیده شده و بازنشر می‌شود، بیان کرد: این پتانسیل بالای رسانه‌ای کردن، برای انتقال دردهای اجتماع مورد استفاده صحیحی قرار نمی گیرد. ما خود را حتی به اندازه انتقال دردهای همنوعان خود، مسئول نمی دانیم.
میمندی نژاد در عین حال عنوان کرد: ما به عنوان یک سازمان مردم نهاد، نقدهای خودمان را به دولت و سایر ارگان های مسئول در عرصه اجتماعی داریم اما به نقش مردم نیز معتقدیم زیرا حضور مردم کارآیی و اهمیت حیاتی دارد و وقتی نگاهی به کشورهای جنگ زده، به عنوان مثال به وضعیت سوریه می اندازیم، متوجه می‌شویم که مردم این منطقه اصلا حضور درستی در عرصه فعالیت‌های اجتماعی نداشته اند و همبستگی انسانی بالایی با یکدیگر ندارند و حالا که جنگ شده است، این مسئله، خودش را کامل نشان می دهد به طوریکه نزدیک ۲۰ میلیون مردم سوریه انگار اصلا حضور ندارند در حالیکه در نقاط دیگر، شاهد مردمانی بودیم که از زن و مرد و پیر و جوان در برابر هجوم داعش ایستادند و به هر بهایی، زمین خود را حفظ کردند.
این فعال اجتماعی ادامه داد: چطور می‌شود درد و رنج یک کودک را دید و تغییری نکرد؟ همین چند روز پیش دو نوزاد ۴ ماهه و ۶ ماهه مبتلا به اعتیاد در بیمارستانی بستری شدند که متاسفانه یکی از آنها اوردوز کرده بود؛ به یقین روزی همین کودکان از ما سوال خواهند کرد و خواهند گفت که از دردشان بی‌خبر بوده‌ایم.
وی با اشاره به طرح کعبه کریمان نیز گفت: این آرزوهایی که ما از بچه ها در اقصی نقاط ایران جمع آوری کرده‌ایم، توسط عده ای برآورده خواهد شد اما داستان فراتر از این حرف‌هاست. کاش به عشق کودکان سرزمینمان زنده شویم و وجودمان از مهر و مسئولیت نسبت کودکان و مادران دردمند دریارمان پر شود.
به گزارش ایسنا، در اختتامیه نهمین سال برگزاری آیین «کعبه کریمان » که با حضور فرزندان خانه‌های ایرانی خاکسفید و احمدآباد و…برگزار شد؛ محیا واحدی یکی از فعالان اجتماعی عضو جمعیت امام علی(ع) نیز عنوان کرد: جمعیت امام علی همیشه به دنبال چرایی مساله و خصوصا چرایی وجود معضلات در جامعه بوده است. آیین "کعبه کریمان”اهدافی اعم از پررنگ کردن نقش کودکان و ارزش بخشی به وجود کودکان از یک سو و انتقال و تبادل حس محبت و مهر میان اقشار مختلف اجتماع از سوی دیگر دارد.
وی در ادامه ضمن بیان آنکه همچنین در این آیین با تحلیل محتوای آرزوهای کودکان، نوعی نگاه جامعه شناختی نسبت به اثرات فقر و محرومیت بدست می آید افزود: علاوه بر این «کعبه کریمان» روحیه مشارکت را در جامعه بالا می‌برد و خصوصا یکی از مهمترین اتفاقات این طرح، رسیدن صدای کودکان حاشیه نشین کشور به گوش معتکفین است و دعوتی که از این طریق برای گره زدن عبادت فردی به عبادت اجتماعی صورت می‌گیرد.
واحدی همچنین عنوان کرد: خوشبختانه در طول این ۹ سال توانسته‌ایم به اهداف خود در این طرح نزدیک شویم و جای بسی خوشحالیست که از میان تمام آرزوهای داخل کعبه کریمان ۸۰ آرزو تنها توسط خیرین یکی از مساجد غرب تهران برآورده شده است.
این عضو جمعیت امام علی همچنین گفت: در این دوره از آیین کعبه کریمان برخلاف سال های قبل، تنها به آرزوهای منطقه محروم ابراهیم آباد تهران رسیدگی و بیشتر به آرزوهای کودکان محروم سایر استانهای کشور پرداخته شد به طوریکه بیشترین آرزوها به کودکان سیستان و بلوچستان، ایلام و کردستان تعلق داشت.
به گزارش ایسنا، در ادامه حبیب فاتح، از دیگر اعضای این جمعیت نیز به ارائه آمار پرداخت و گفت: در جریان این طرح در ۱۱ استان آرزوهای ۶۵۵ کودک جمع آوری شده است که از کل این آرزوها ۴۱ درصد تا این لحظه برآورده شده که از این آمار ۱۷ درصد از طریق مساجدی بوده که معتکفین در آنها حضور داشتند.
فاتح افزود: ۲ درصد از آرزوها، آرزوی داشتن درمانگاه کلینیک و مرکز اورژانس در محله بوده که این آرزوی کودکان منطقه سیستان و بلوچستان، کردستان و ایلام بوده است؛ همچنین ۳ درصد از خواسته‌های کودکان، داشتن آب سالم و جاده و برق در منطقه سیستان و بلوچستان بوده و ۷ درصد از کل کودکان در مناطق مختلف سلامتی و شفای بیماران و آزادی زندانیان را آرزو داشتند؛ در کل مناطق نیز ۲۶ درصد موادغذایی و تنقلات و دوچرخه و اسباب بازی خواستند.
وی ادامه داد: حدود ۲۰ درصد کل آرزوهای جمع آوری شده نیز آرزوی رفتن به مدرسه بود که عمده آن ها مربوط به مناطقی چون سیستان و بلوچستان، کردستان، بوشهر و مریوان بود.
در آخر این عضو جمعیت امام علی از چند آرزوی تکان دهنده همچون "آرزو دارم مادرم مرا به عمویم ندهد ” و یا "آرزو دارم یه کارخونه توی مریوان باشه که شوهرخالم کار کنه و خالم دوباره خودکشی نکنه” نام برد و گفت: حال که صدای کودکان سرزمینمان را شنیده‌ایم وظیفه ما چیست؟ نقش و مسئولیت اجتماعی جامعه در قبال کودکانش چیست؟.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار