کد خبر: ۲۳۸۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹ 30 May 2016

به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرهامون، در همه روزهایی که در چند ماه گذشته، خبرهای مربوط به مهاجرت موفق و ناموفق مهاجران سوری به کشورهای اروپایی از طریق ترکیه، دست‌به‌دست می‌شد، ایران هم تبدیل به دروازه جدیدی برای رسیدن مهاجران پاکستانی و افغانی به اروپا شده بود.
اوضاع نابسامان امنیتی، سیاسی و اقتصادی در کشور های افغانستان و پاکستان در این سال ها سبب شده که همواره شاهد ورود اتباع غیر قانونی این 2 کشوردر کشور های ایران، ترکیه و ... باشیم.
در تازه ترین اخبار ورود اتباع غیر مجاز به کشور ،روزنامه اردو زبان 'جنگ' پاکستان نوشت: نیروهای مرزبانی ایران در دو روز گذشته (شنبه و یکشنبه) 181 تبعه پاکستانی را به جرم ورود غیرقانونی به کشور بازداشت و تحویل مسئولان مرزی پاکستان دادند.
براساس گزارش روزنامه جنگ، مهاجران بازداشت شده از طریق منطقه مرزی تفتان (هم مرز با شهر میرجاوه در ایران) به نیروهای مرزبانی پاکستان تحویل داده شدند.
گزارش رسانه پاکستانی حاکی است که اتباع یادشده، کارگرانی هستند که به دلیل نداشتن مدارک مربوط به مهاجرت، در ایران دستگیر شده و برخی از آنان نیز قصد عبور از مسیر ایران برای ورود غیرقانونی به ترکیه و از آنجا نیز قصد ورود به سایر کشورهای اروپایی را داشتند.
هر چند مهاجرت غیرقانونی اتباع پاکستانی به ایران موضوع تازه ای نیست و همواره مشکلاتی را برای دو کشور ایجاد کرده و گاهی مهاجرتهای غیرقانونی از مسیرهای خطرناک و با وسیله هایی غیرایمن، سبب شده است تا این افراد جان خود را از دست بدهند.
همه ساله تعداد زیادی از اتباع پاکستان که سعی می کنند بطور غیرقانونی وارد ایران شوند، از سوی نیروهای مرزبان ایران دستگیر و اغلب به کشورشان بازگردانده می شوند. این رویداد تقریبا هر ماه و گاهی چند بار در طول یک ماه اتفاق می افتد.
بیکاری و مشکلات عدیده اقتصادی در پاکستان از مهمترین دلایل مهاجرتهای غیرقانونی اتباع این کشور محسوب می شود.
این مهاجران غیرقانونی پس از ورود به ایران، معمولا سعی می کنند تا خود را به مرز ترکیه برسانند و از طریق ورود غیرقانونی به ترکیه و سپس یونان، خود را به اروپا برسانند اما در بیشتر موارد در خاک ایران یا ترکیه گرفتار نیروهای مرزبان و پلیس می شوند.
علی ای حال ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی، در مسیر مهاجرت غیرقانونی از کشورهای پاکستان و افغانستان به مقصدهای اروپایی قرار گرفته است. 
ضروری است کشورهای منطقه تدابیر موثری برای مجازات عوامل قاچاق انسان اتخاذ کنند ضمن اینکه لازم است عواملی که باعث افزایش نرخ این پدیده می شود، مورد بررسی و مطالعه دقیق قرار گیرد تا این مسئله به صورت ریشه ای و اساسی حل شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار