حمید جانی پور:
تابناک تهران - مدتی از دومين نمايشگاه حمید جانی پور با نام «خيز بلند به سمت آهو شدن» می گذرد که حالا با نمایشگاه «سلفی نابلدان» شاهد کارهای او هستیم کارهایی که این بار هم رنگ و بوی خلاقیت دارند.
کد خبر: ۲۳۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸ 29 May 2016

گالری دنا این روزها میزبان آثار حمید جانی پور است. آثاری که این چشم ایرانی ها خیلی به دیدنشان عادت ندارد. جانی پور که پیشتر گفته بود به عكاسي خلاقانه علاقه دارد و نمي خواهد به عنوان عكاس پرتره شناخته شود احتمالا بعد از آشنايي با نشر چشمه و عکاسی از نویسنده ها این نظرش را عوض کرده چرا که نمایشگاه اخیر او هم بی ارتباط با پرتره نگاری نیست اما به سبکی دیگر.

خود او در توضیح برگزاری این نمایشگاه آورده است: «مجموعه عکس «سلفی‌نابلدان» به خودنگاره‌های نسلی می‌پردازد که تجسمی از عکاسی با ‏موبایل نداشته‌اند . رویکردمان تحلیل خودنگاره در نقاشی و عکاسی است. تحلیلی که خودنگاره را با دیدگاه انتقادی به نظرییه «مرگ مؤلف» مطرح ‏می‌سازد. نظریه «مرگ مؤلف» رولان بارت از آرای مهم و پر استناد به ویژه در نقد هنری است.

با توجه به این‌که «خودنگاره» هنری فردگرا و معطوف به شخص مؤلف است در اینجا به مثابه نمودی از مؤلف فرض می‌شود و ‏سؤال‌هایی مطرح می‌شود از جمله اینکه آیا می‌توان نظریه «مرگ مؤلف» را در همه آثار هنری تعمیم داد؟ آیا این نظریه در تحلیل ‏تصاویر خودنگاره، اعم از نقاشی یا عکاسی، هم‌چنان کارایی لازم را در حذف مؤلف دارد؟

حضور تصویر فرد در خودنگاره بی‌دلیل و خالی از احساس نیست. در واقع نمایانگر رابطه میان فرد یا مؤلف با دنیای درون و بیرون ‏اوست. حضور مؤلف درخودنگاره‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا به مثابه نشانه‌ای از مؤلف است پس مؤلف را در همه آثار ‏نمی‌توان حذف کرد به ویژه در آثار هنری که تصویر مؤلف حضوری تمام و کمال داشته و یا به عنوان یکی از اجزا و عناصر اصلی ‏به تصویر در آمده باشد و مخاطب حضور فرد یا مؤلف را به مثابه کلیت موضوع یا عنوان اصلی اثر و یا در زمره اجزای اصلی ‏موضوع ببیند

اگر شما هم می خواهید فارغ از این توصیف های پیچیده خودنگاره های به نمایش در آمده توسط جانی پور را ببینید می توانید از ساعت 16 تا 20 به به گالری دنا مراجعه کنید. گالری دنا در تهران، میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴ قرار دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار