همزمان با پانزدهمین سفر استانی رییس جمهوری و هیات دولت به گیلان عملیات اجرایی مرحله دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان به روش BOT برای اولین بار در کشور آغاز شد.
کد خبر: ۲۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 16 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، همزمان با پانزدهمین سفر استانی رییس جمهوری و هیات دولت به گیلان عملیات اجرایی مرحله دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان به روش BOT برای اولین بار در کشور آغاز شد.

قائم مقام وزیر نیرو عصر چهارشنبه اجرای مرحله دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان را پروژه بزرگ بهداشتی و زیست محیطی عنوان کرد و افزود: آبرسانی از اقداماتی است که منفعت بزرگی برای مردم دارد.

ستار محمودی با بیان این که حق جامعه داشتن امنیت، سلامت، بهداشت و نیازهای اساسی می باشد، اظهار کرد: آب و برق از نیازهای اولیه مردم بوده و مایه خرسندی است که توفیق تأمین آب شرب جامعه را بر عهده داریم.

قائم مقام وزیر نیرو بر ضرورت بهره گیری از بخش خصوصی در اجرای بهتر پروژه های آبرسانی تاکید و تصریح کرد: در اجرای پروژه های ملی تنها نباید به درآمدهای عمومی دولت متکی بود بلکه باید با ستفاده از منابع دیگر و مشارکت بخش خصوصی و قراردادهای BOT و EPC نسبت به تأمین مالی پروژه ها اقدام کرد.

وی با بیان این که 70 درصد کشاورزی استان گیلان وابسته به سدسفیدرود است، اظهار داشت: سد سفیدرود منبع آبی خوبی می باشد و بهره مندی از قطب دیگری همچون سد شهر بیجار با کیفیت آب بالا و استانداردهای جهانی نیز کار خردمندانه ای بوده که در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه آب شهرها از منابع سطحی تأمین می شود، تصریح کرد: منابع زیرزمینی باید حفظ شود و به لحاظ پدافند غیرعامل، منابع غیرضروری باید پلمپ شده تا در صورت لزوم از این آب گران قیمت و پر کیفیت که به زحمت بدست می آید ، به صورت صحیح استفاده کرد.

قائم مقام وزیر نیرو با تأکید بر اینکه دیدگاه مردم به آب باید همچون نگاهشان به قوت خود باشد، تصریح کرد: با اطلاع رسانی مناسب به مردم و آگاهی از مشقت و سختی تأمین و استحصال آب، باید این نعمت الهی ارج گذاشته شود و با پایداری در نگهداری، بهره برداری آن رعایت شود.

مدیرعامل شرکت آبفای گیلان نیز در این مراسم با تشریح پروژه های این شرکت اظهار داشت: 16 طرح ملی و ملی استانی در گیلان اجرا می شود که طرح فاضلاب 11 شهر استان با برخورداری 70 درصد جمعیت گیلان و پنج طرح آبرسانی در حال اجراست.

کاظم لطفی با توجه به نگاه ویژه دولت به پروژه های این شرکت در بودجه 94 تصریح کرد: بودجه شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان پارسال 55 میلیارد تومان بوده که در امسال به 71 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش فاضلاب 35 درصد و طرح آب آستان افزایش داشته است.

مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به اینکه آبفای گیلان توانست در 40 شهر از 51 شهر تحت پوشش خود نسبت به اخذ تبصره 3 اقدام کند، اظهار داشت: درآمد حاصل از تبصره 3 که مشارکت مردمی است در استان بین 40 تا 50 میلیارد تومان خواهد بود و امید است اعتبارات استان به شکلی تقویت شود تا اهداف عالی شرکت محقق شود.

وی افزود: استان گیلان به این باور رسیده که در کنار اعتبارات دولتی، مشارکت مردمی را نیز باید داشته باشد و با توجه به برخورداری گیلان از آب پایدار، تأمین نیاز آبی 50 سال آتی رشت در طرح فاز دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان پایه ریزی شده است.

وی با اشاره به توافقنامه این پروژه با مبلغ اولیه سرمایه گذاری به میزان یکهزار و 680میلیارد ریال اظهار داشت: مدت قرارداد آن 24 سال شامل چهارسال ساخت و 20 سال بهره برداری توسط سرمایه گذار می باشد که شهر های رشت- انزلی- آستانه اشرفیه- سیاهکل- لاهیجان- لنگرود را تحت پوشش قرار خواهد داد.

مدیرعامل آبفای گیلان با بیان هدف گذاری احداث فاز دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان خاطرنشان کرد: سرمایه گذار در مدت سه سال، فاز دوم با ظرفیت سه هزار لیتر بر ثانیه را احداث خواهد کرد و در سال چهارم عملیات بازسازی و ارتقاء فاز اول انجام و سپس تصفیه خانه با ظرفیت شش هزار لیتر برثانیه وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

فاز اول تصفیه خانه بزرگ آب گیلان در سال 1379 وارد مدار بهره برداری شده بود.

تعداد جمعیت زیر پوشش شرکت آبفای گیلان را یک میلیون و 600 هزار نفر است.

99.8 درصد جمعیت شهری گیلان زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار