رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: با اهدای اعضای یك بیمار مرگ مغزی , 7 تا 10 نفر حیات می یابنددر حالیكه اكنون تنها برای یك چهارم بیماران مرگ مغزی كشور اهدای عضو صورت می گیرد.
کد خبر: ۲۲۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶ 08 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، دكتر كتایون نجفی زاده در حاشیه كارگروه آموزش به پزشكان و متخصصان تاییدكننده مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشكی مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: سالانه پنج تا هشت هزار مرگ و میر مغزی در اثر تصادف در كشور شاهد هستیم كه 50 درصد آنان ظرفیت اهدا دارند.

به گفته وی، از مجموع 2500 تا 4000 واجد اهدای عضو، كمتر از یك چهارم پیوند و اهدا انجام می شود كه بیشترین آمار با تعداد 808 نفر مربوط به سال گذشته است.
رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت: به طور متوسط 12 نفر از افرادی كه در فهرست انتظار برای دریافت عضو قرار دارند هر روز جان می دهند.
وی با ذكر مثالی از مرگ یك مرد جوان با بیماری فیبروز ریه، ادامه داد: برادر دیگر این جوان كه او نیز جوان و تحصیلكرده بود ، با همین بیماری در فهرست انتظار قرار داشت كه متاسفانه اخیرا متوجه شدم این جوان نیز از دنیا رفت.
نخستین كارگاه آموزشی تخصصی هماهنگ كنندگان اهدای عضو بیماران مرگ مغزی از چهارشنبه گذشته در دانشگاه علوم پزشكی مازندران آغاز شده و تا سه شنبه این هفته ادامه دارد.
پرستاران، سرپرستاران و هماهنگ كننده های اهدای عضو در كارگاه های آموزشی مجزا چگونگی اطلاع دادن مرگ مغزی به خانواده بیمار، چگونگی أخذ رضایت برای اهدای عضو و اهمیت این موضوع را آموزش می بینند.
همچنین كارگاه آموزشی برای تاییدكنندگان بیماران با مرگ مغزی به طور جداگانه برگزار می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار