کد خبر: ۲۲۵۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰ 06 May 2016
وقتی کودکی در بیمارستان متولد می‌شود کنار عکس نوزادی اش اسم پزشک ثبت می‌شود؛ این در حالی است که در کنار پزشک، همیارانی دلسوز در به دنیا آوردن این کودکان نقش بسزایی دارند اما بدون هیچ ادعا از چشم‌ها به دورند. ماما یکی از افرادی است که در این بین نقش بسزایی ایفا می‌کند و مامایی حس باشکوه دیدن لحظه زیباترین اشک‌ها و دلنشین ترین لبخند‌هاست.از این رو با «مهین‌رحیم‌دل» یکی از ماماهای با سابقه استان که متولد سال 49 است گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم که می‌خوانید.
  • چطور وارد این رشته شدید؟
در دوران تحصیل همیشه آرزو داشتم که روزی یک ماما یا معلم خوب شوم و با تلاش زیاد برای تحقق آرزویم درس خواندم. در دانشگاه در رشته مامایی و مترجمی زبان فرانسه قبول شدم و با توجه به علاقه زیادی که به نوزادان داشتم وارد رشته مامایی شدم.
  • چند سال سابقه کار مامایی دارید؟
24‌سال سابقه کار در رشته مامایی دارم. در سال‌1370 به عنوان مامای طرحی، مشغول به کار شدم و پس از آن با شرکت در امتحان استخدامی در بیمارستان ولی عصر بافق استخدام و مشغول به کار شدم و در سال‌1373 با دریافت انتقالی به بیمارستان افشار رفته و از سال‌1376با مدرک کارشناسی ارشد(خبره) به عنوان مربی وارد دانشکده پرستاری مامایی شدم. اکنون مشغول آموزش به دانشجویان پرستاری مامایی در دانشکده شهید صدوقی یزد هستم. در این سالیان با توجه به علاقه زیادی که به این رشته داشتم چندین بار به عنوان مامای نمونه در استان یزد معرفی شدم که این امر باعث دلگرمی و تشویقم در آموزش بوده است.
  • نقش ماما در زایمان تا چه حد حائز اهمیت است؟
ماما به عنوان یک همراه و همدل با مادر در امر زایمان نقش بسزایی دارد. به نوعی ماما، علم خود را در عمل به کار گرفته و می‌تواند در سخت‌ترین لحظات با توجه به شدت درد مادر و نداشتن آگاهی و شناخت او در امر تولد وی را یاری رسانده و با مداخلات به موقع و صحیح، درد مادر را کاهش دهد. او همچنین می‌تواند در هر مرحله از لیبر و درد اقدامات مناسبی را انجام دهد و همواره باید با مدنظر قرار دادن وجدان کاری، صبر و حوصله و مهربانی را مقدم بر حرفه و پیشه خود بداند.
  • حضور ماما درکنار زایمان اولی‌ها تا چه میزان می‌تواند مثمرثمر باشد؟
با توجه به این‌که نظام سلامت مادران و نوزادان در این حرفه، روز به روز در حال پیشرفت و ترقی است طی چند سال گذشته دولت با ترویج زایمان فیزیولوژیک مادران را تشویق به امر زایمان طبیعی کرده است. مادران به‌خصوص آنهایی که زایمان اولی هستند می‌توانند با شرکت در کلاس‌های ترویج زایمان به روش طبیعی به همراه یکی از افراد خانواده خود و آموزش تکنیک‌های کاهش درد زایمان، استرس کمتری را در اتاق زایمان تجربه کنند.
  • زایمان طبیعی و سزارین و فرار از زایمان طبیعی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به اهمیت زایمان طبیعی و سیاست‌گذاری نظام سلامت و فواید زایمان طبیعی، باید در کلاس‌های آمادگی زایمان آموزش‌های لازم در این‌باره داده شود و نتایچ حاصل از یک زایمان طبیعی برای مادران بازگو شود. اگر فرهنگ جامعه بالا برده و اهمیت شرکت در کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی گوشزد شود، نه تنها افزایش ضریب هوشی نوزادان را در پی دارد، بلکه میزان خونریزی و عفونت در حین و پس از زایمان را کم کرده و احتمال عوارض بعد از زایمان را کاهش می‌دهد. در سالیان گذشته مادران به خاطر ترس از درد زایمان به طور چشمگیری رو به سزارین آوردند ولی طی چند سال گذشته با آموزش فواید زایمان طبیعی و عوارضی که به دنبال زایمان به روش سزارین وجود دارد توانسته‌اند از میزان زایمان سزارین کاسته و به افزایش آگاهی و تشویق مادران در تولد نوزاد به روش طبیعی کمک کنند.
  • باتوجه به اهمیت‌دادن طرح تحول نظام سلامت به افزایش زایمان طبیعی، یک ماما چطور به پیشرفت این طرح کمک می‌کند؟
یک ماما می‌تواند با گذراندن کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی و دیدن آموزش‌های لازم بیش از پیش یاریگر دولت در طرح تحول نظام سلامت باشد و به طور صحیح و تکنیکی دولت را در رسیدن به اهداف اصلی و اساسی و کاهش آمار سزارین با توجه مضرات و مخاطرات آن یاری کند.
  • از سختی‌های شغلتان و تاثیر آن بر زندگی شخصی‌تان بگویید.
مامایی هم علم است و هم هنر. بر همین اساس باید در اتاق زایمان با مادر مهربان بوده و باید کاری کرد که مادر یک تجربه بد در ذهنش از زایمان باقی نماند. پس باید سختی‌های زیادی اعم از جسمی و روحی را به جان خرید و پا به پای مادر تا هنگام زایمان تلاش کرد. مامایی می‌تواند موفق باشد که خستگی‌های روحی و جسمی خود را به منزل نبرده و اجر معنوی را همواره مد نظر قرار دهد و با روی باز پذیرای همسر و فرزندان خود در خانه باشد و با آنها به خوبی و با خوشرویی برخورد کند.
  • آرامش وجود یک ماما هنگام زایمان چقدر در سلامت مادر و فرزند موثر است؟
اگر یک ماما، صبر را سرلوحه کار خود قرار دهد می‌تواند باعث کاهش استرس در مادر شده و بدون دستپاچگی، اقدامات لازم را در زمان‌های خاص انجام دهد که در تولد یک نوزاد سالم و سلامت می‌تواند بسیار موثر باشد.
  • تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطرات دوران کاریتان چه بوده است؟
در سال 70، اوایل کارم بود که مادری با درد فراوان به همراه مادر شوهرش به مرکز تسهیلات آمدند. بعد از معاینه متوجه شدم که نوزاد او با پا به دنیا خواهد آمد و با توجه به نبودن پزشک متخصص زنان و زایمان، مادر را با آمبولانس به تفت اعزام کرده و خودم هم به همرا ه او با برداشتن ست زایمان رفتم و در بین راه این مادر در نیمه‌های شب با نبودن امکانات لازم به‌طور کاملا معجزه آسایی زایمان کرد. من توانستم با آرامش و به‌کارگیری تکنیک‌های لازم نوزاد را صحیح و سالم به دنیا بیاورم که همچنان به عنوان یک خاطره شیرین در ذهنم حک شده است. خاطره تلخ نیز دارم؛ سال گذشته با دانشجویان مامایی وارد بخش زنان و زایمان بیمارستان شهید صدوقی شدیم. مادری در بخش سزارین از درد بسیار بی‌تاب بود. وضعیت مادر بسیار حساس و بحرانی بود و نتوانستیم برای او کاری انجام دهیم و وقتی از او جدا شدم بسیار ناراحت و افسرده بودم و فردای آن روز وقتی مجددا به بخش زایمان رفتم پرسنل بخش گفتند، مادر فوت کرده است و بسیار بسیار ناراحت شدم.
  • چه پیشنهادهایی برای ارتقا و پیشرفت این حرفه دارید؟
با توجه به این شغل حساس و پر مسئولیت، مسئولان، به این حرفه بیش از پیش اهمیت دهند و به نوعی این رشته بهتر و بیشتر در جامعه نمود پیدا کند و بازار کار این رشته را برای فارغ التحصیلان فراهم کنند.
  • کیفیت کار مامایی در استان و رسیدگی به این حرفه از نظر شما چگونه است؟
کیفیت این رشته در استان یزد با توجه به داشتن مربیان و استادان با تجربه در دانشگاه و آموزش صحیح دانشجویان، بسیار بالاست. به طوری که شاهد برگزاری پی‌درپی کلاس‌های زایمان فیزیولوژی و رضایتمندی مادران پس از تجربه زایمان هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار