تابناک گیلان - مخالفت اعضا با سفر شهردار به ایتالیا و اصرار بر قانونی بودن افزایش نرخ کرایه تاکسی ها، همچنین انتقاد از بی توجهی شهردار به نامه های شورا از مهمترین رویدادهای جلسه شورای شهر رشت بود.
کد خبر: ۲۲۲۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲ 02 May 2016
تابناک گیلان - مخالفت اعضا با سفر شهردار به ایتالیا و اصرار بر قانونی بودن افزایش نرخ کرایه تاکسی ها، همچنین انتقاد از بی توجهی شهردار به نامه های شورا از مهمترین رویدادهای جلسه شورای شهر رشت بود.

یکصد و سی و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت در حالی غروب یک شنبه برگزار شد که شهردار این شهر از ابتدا در این جلسه حضور داشت و ناطقین شورا با اشاره به برخی مشکلات شهر، خواستار توجه هر چه بیشتر شهردار به این مسائل شدند.

در این جلسه که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، عضو شورای رشت در نطق پیش از دستور خود در این جلسه به واسطه گری برخی از کارکنان شهرداری برای ارتباط با بانک شهر اشاره کرد و گفت: بسیاری از اسناد این همکاری های خارج از موازین در دسترس بنده است که در صورت بی توجهی شهردار نسبت به این ارتباطات، این مستندات را با شهروندان در میان می گذارم.

هشدار عضو شورا نسبت به بی توجهی شهردار به تخلفات در بدنه شهرداری رشت

محمود باقری خطیبانی همچنین به مثابه جلسات گذشته به پست های بلاتصدی و خارج از ساختار سازمانی شهرداری اعتراض کرد و افزود: حقوق مشاوران و جانشینان متعددی که در پست های مدیریتی شهرداری بدون مجوز شورا و بر خلاف ساختار سازمانی شهرداری تعریف شده، از بیت المال تامین می شود و شورا بنا بر وطایف نطارتی خود باید نسبت به این مساله حساسیت بیشتری از خود نشان دهد.

وی انحلال برخی سازمان ها و ادغام آن ها را غیرقانونی دانست و تاکید کرد: ساختاز جدید سازمانی شهرداری باید مراحل قانونی خود را برای تصویب بگذراند و سپس شهرداری مجاز خواهد بود که نسبت به تعریف پست های فوق اقدام کند.

این عضو شورا در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به فروش زمین های واقع در حرائم رودخانه ها با قیمت های نجومی به شهرداری رشت هشدار داد و گفت: مشخص نیست چرا زمین هایی که در حرائم رودخانه های شهر به قیمت های پایین به دو شخص فروخته شده چطور با قیمت های بالا مجددا به شهرداری فروخته می شود!؟

باقری خطیبانی گفت: نامه هایی که اعضا وشورا برای پیگیری امور و بنا بر وظایف نطارتی خود به شهرداری ارسال می کنند بدون پاسخ باقی می ماند و هیچ وقعی نسبت به آن ها صورت نمی گیرد.

وی همچنین درباره تقسیم بندی برخی پایگاه ها و سایت های خبری به خودی و غیرخودی از سوی شهرداری اشاره کرد و افزود: چطور ممکن است که با نامه زدن به ارگان های ذی ربط چنین اقدام نامناسبی از سوی شهرداری رخ دهد!؟

این عضو شورا در ادامه نطق خود ایراداتی که در اجرای پروژه پیاده راه فرهنگی بافت مرکزی شهر وجود دارد را یادآور شد و اظهار کرد: شهردار باید نسبت به تفاوت های این پروژه با آنچه که باید اجرا می شد به شهروندان پاسخ دهد زیرا تامین بودجه این پروژه از برخی پروژه های تعریف شده دیگر در بودجه انجام شده است.

عضو  دیگر شورا با اشاره به مشکلات اشتغالزایی استان و شهر رشت گفت: مدیران ارشد استان بارها نسبت به کاهش بیکاری و افزایش فرصت های اشتغالزایی تاکید می کنند در حالی که بسیاری از پروژه های استان و شهر رشت به پیمانکاران غیر بومی سپرده می شود.

اشتغالزایی با تکیه بر تخصص و توانایی نیروهای بومی در پروژه های عمرانی امکانپذیر است

مجید رجبی ویسرودی که ریاست کمیسیون توسعه و عمران شورا را بر عهده دارد افزود: از معاونت عمرانی استانداری انتظار می رود که نسبت به این امور توجه بیشری از خود نشان دهد و مسیر و فضا را برای نیروهای متخصص داخل استان و شهر رشت مهیا کند.

وی همچنین با بیان اینکه صادرات گاز به کشورهای همسایه در حالی که توانایی گازرسانی به حومه شهر رشت را نداریم درست نیست گفت: برای برخی شهروندان ساکن در منطقه شهرک حمیدیان گازرسانی امکان پذیر نیست در حالی که گاز به کشورهای همسایه صارد می شود!

این عضو شورا همچنین با انتقاد نسبت به طرح تفصیلی ابلاغ شده به منطقه یک رشت گفت: در بسیاری از کلانشهرها همچون تهران و مشهد بسیاری بلندسازی ها اجرایی می شود در حالی که به راحتی این فرصت از شهر رشت در منطقه یک طبق طرح تفصیلی گرفته شده است.

وی نیز نسبت به بی پاسخ ماندن نامه های شورا به شهرداری ابراز نارضایتی کرد و خواستار توجه بیشتر ریاست شورا نسبت به این مساله شد.

در پاسخ به این دغدغه ها، رئیس شورا گفت: طبق موازین قانونی بی توجهی شهرداری نسبت به نامه های شورا به مراجع قانونی ذی ربط اعلام شده است.

محمدعلی رفیعی نودهی گفت: حق قانونی شورا نظارت بر امور شهرداری است و بی توجهی نسبت به شورا، بی توجهی نسبت به قانون است.

مخالفت شورا با سفر شهردار به ایتالیا

در ادامه جلسه یکصد و سی و نهم شورای رشت، چندین لایحه مورد بررسی قرار گرفت. یکی از بحث برانگیزترین لوایح ارسالی شهرداری، درخواست مجوز سفر شهردار و مدیر روابط عمومی شهرداری به کشور ایتالیا برای حضور در جشنواره شهرهای خلاق در حوزه خوراک بود که بنا بر گفته های رئیس شورا با تصمیم هیات رئیسه، این درخواست با مخالفت مواجه شد. دلیل مخالفت هیات رئیسه با این درخواست از سوی رفیعی ارائه نکردن گزارش های ماموریت های یک سال اخیر شهردار به شورا اعلام شد.

مخالفت هیات رئیسه با این درخواست و در عین حال اعلام این لایحه در صحن شورا سبب بروز بحث های تندی بین اعضا شد.

امیرحسین علوی با اشاره به اینکه شهر رشت با ثبت در یونسکو به عنوان شهر خلاق گردشگری یک امتیاز بین المللی را دریافت کرده است گفت: لازم است نسبت به تصمیماتی در این حوزه با درایت بیشتری تصمیم گیری شود.

این عضو شورا تاکید کرد: رسیدن به این امتیاز نباید منوط به ارائه نکردن گزارش های شهردار از ماموریت های کاری خود طی یک سال اخیر شود بلکه این سفر، فرصتی است که برای ادامه روند ثبت رشت در یونسکو به عنون شهر خلاق به رشت تعلق یافته است.

عضو دیگر شورا نیز با بیان اینکه دلیل مخالفت هیات رئیسه شورا با سفر فوق شهردار به شهر پارما ایتالیا منطقی نیست گفت: در بسیاری از شهرهای کشور، سفرهای مدیریت شهری به شهرهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا برای الگوبرداری از تجربیات آن ها صورت می گیرد و رشت نیز باید در این راستا گام بردارد.

مظفر نیکومنش نوده تصریح کرد: نباید به راحتی فرصت برند شدن رشت در دنیا در حوزه خوراک شناسی را از دست داد.

با وجود این سخنان و بحث های دیگر اعضا، رئیس شورا اعلام کرد تصمیم گیری در این رابطه گرفته شده است.

علاوه بر این لایحه، اعضای شورا به بررسی لایحه دیگر شهرداری مبنی بر افزایش میانگین ۳۲ درصدی نرخ کرایه مینی بوس ها که در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک  شورا مطرح شده بود،  پرداختند.

با وجود توضیحات رئیس کمیسیون فوق، اعضا به اتفاق برای تغییر در رشد نرخ ها و کاهش آن ها، لایحه فوق را مجددا به کمیسیون حمل و نقل و ترافیک ارجاع دادند.

همچنین در این جلسه مطرح شد که پاسخ نامه اعتراض فرماندار نسبت به افزایش نرخ تاکسی ها به فرمانداری ارسال شده و شورا همچنان بر مصوبه خود مبنی بر افزایش نرخ تاکسی ها اصرار دارد. تصمیم گیری در این رابطه به تصمیم شورای حل اختلاف واگذار شده است.

جلب مشارکت مردم، رویکرد وضع و اصلاح نعرفه بهای خدمات شهرداری در سال جاری

در پایان این جلسه چهار ساعته، شهردار رشت به دفاع از کلیات اصلاحیه و وضع برخی از مواد تعرفه بهای خدمات پیشنهادی سال ۹۵ سازمان های پنج گانه شهرداری  پرداخت.

محمدعلی ثابت قدم با بیان اینکه نگاه عمومی برای تعرفه بهای سال ۹۵ جلب مشارکت های مردمی برای نگهداری از شهر بوده اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار قبض عوارض شهری برای شهزوندان رشتی صادر می شود که میزان وصولی از آن ها نیز با استقبال شهروندان مواجه نیست.

وی افزود: دلیل بی رغبتی مردم در مشارکت می تواند کیفیت پایین خدمات شهرداری باشد اما در نهایت در اصلاحیه تعرفه فوق تلاش شده که علاوه بر ارتقای کیفی و افزایش کمی خدمات شهرداری به شهروندان، مشارکت بیشتر مردم جلب شود.

شهردار رشت تصریح کرد: علاوه بر این، بهای تعرفه های خدمات شهرداری رشت از نرخ واقعی دور است و در تلاش هستیم طی یک برنامه چهارساله این ارقام را به نرخ واقعی خود برسانیم.

با ارائه این توضیحات، بررسی تعرفه های سازمان ها به جلسات آتی شورا در کمیسیون های مربوطه موکول شد. / مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار