کد خبر: ۲۱۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳ 24 April 2016
تابناک گیلان - مدیرعامل مجتمع دخانیات گیلان گفت: موضوع خصوصی‌سازی و افزایش قیمت سیگار در بودجه سال 95 مشکلات عدیده‌ای را برای شرکت دخانیات ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، غلامرضا حکیم‌پور پیش از ظهر امروز در جمع مدیران استان یا اشاره به فعالیت مجتمع دخانیات ایران، اظهار کرد: دخانیات از سال 1310 تا سال 91 در انحصار دولت بود.

وی ادامه داد: در اواخر دولت پیش مقرر شد تا دخانیات وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری خود را جدا کرده و به عهده وزارت صنعت و معدن باشد و وظایف تصدی‌گری به شرکت دخانیات واگذار شود.

مدیر عامل مجتمع دخانیات گیلان با بیان اینکه وظایف حاکمیتی دخانیات حدود 80 سال در اختیار این شرکت بود، افزود: این امر موجب شده تا شرکت دخانیات در بخش‌های مختلف شامل مبارزه با قاچاق، بازرگانی و کشاورزی به صورت انحصاری فعالیت کند که بدنه دخانیات بسیار سنگین بود.

وی با بیان اینکه پس از واگذاری مذکور، دخانیات تنها در امور تصدی‌گری و بدون کوچک‌ترین تعدیل نیروی انسانی فعالیت کرد ادامه داد: شرکت‌های مشارکت‌های بخش‌خصوصی و مشارکتی در داخل کشور با بدنه سبک و چابک مشغول به تولیدات بودند اما شرکت دخانیات با تمام سنگینی و گرفتاری‌هایی که داشت به طرف خصوصی‌سازی می‌رود و این امر موجب سخت‌تر شدن شرایط می‌شود.

حکیم‌پور تولیدات مجتمع دخانیات گیلان را حدود 80 درصد از تولیدات کشور دانست و ادامه داد: در سال 90 و 91 حدود 24 میلیارد نخ سیگار در مجتمع دخانیات تولید شد که تولید حدود 18 میلیارد نخ سیگار در گیلان بود.

وی با اشاره به اینکه شرکت دخانیات 2 هزار شغل مستقیم دارد، افزود: حدود 750 نفر خانوار در گیلان مشغول کشت توتون هستند.

این مسئول درباره تبعات افزایش قیمت تولیدات شرکت دخانیات، تصریح کرد: یک شرکت ژاپنی تولیدکننده سیگار وینستون در سال 94 بیش از شرکت دخانیات ایران تولیدات داشته و بر اساس قانون برنامه پنجم باید هرگونه واردات سیگار ممنوع و تمام نیاز ما در داخل کشور تولید شود اما این اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه از تولیدات داخلی حمایت نشد، خاطرنشان کرد: موضوع خصوصی‌سازی و افزایش قیمت سیگار در بودجه سال 95 مشکلات عدیده‌ای را برای شرکت دخانیات ایجاد کرده است.

حکیم‌پور گفت: با توجه به اینکه تولیدات شرکت دخانیات ایران دارای ارزش پایینی است که براساس افزایش قیمت‌ها آسیب جدی می‌بینند و شرکت‌های مشارکتی که در داخل مجتمع دخانیات سیگار تولید می‌کنند با مصوبه مذکور تشویق به خروج از دخانیات شده‌اند.

وی اضافه کرد: حدود 450 تا 500 نفر به صورت مستقیم در خطوط شرکت‌های مشارکتی مذکور فعالیت می‌کنند و 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در داخل دخانیات گیلان انجام شده و این تعداد نیرو می‌خواهند خروج کنند.

مدیرعامل مجتمع دخانیات گیلان با تصریح بر اینکه نیروهای مذکور 30 هکتار زمین در ابهر زنجان خریدند، یادآور شد: این نیروها در حال رفتن به این استان هستند در حالی که گیلان فرصت‌های شغلی بسیار دارد و خروج نیروهای مذکور موجب خارج شدن سرمایه و تعطیلی خطوط تولید مجتمع دخانیات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معضل بیکاری در گیلان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در صورت خروج نیروهای مشارکتی از بدنه مجتمع دخانیات گیلان، با تنش نیروی بیکار مواجه می‌شویم.

حکیم‌پور از کاهش تولید سیگارت در این مجتمع خبر داد و گفت: سال گذشته حدود 6 میلیارد و 300 میلیون نخ سیگار در مجتمع دخانیات گیلان تولید شد که نسبت به 18 میلیارد نخ در سال 90 و 91 کاهش چشمگیری یافته و در واقع حدود یک‌سوم تولیدات را انجام داد در حالی که ظرفیت بسیار خالی و نیروی کار مستعد و توانمند در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شرکت دخانیات گیلان از نظر دانش فنی پوشش‌دهنده تمام تولیدات داخلی سراسر کشور است، یادآور شد: نباید اجازه خروج شرکت‌های مشارکتی از بدنه مجتمع دخانیات استان داده شود.

این مسئول به مصوبه سال 95 درباره افزایش قیمت تولیدات سیگار اشاره کرد و متذکر شد: طبق مصوبه سال 95 در تولیدات داخلی هر نخ سیگار 10 تومان، تولیدات مشارکتی هر نخ سیگار 35 تومان و واردات سیگار نیز 50 تومان افزایش قیمت لحاظ شده است.

وی با تصریح بر اینکه قبلاً 35 درصد از قیمت فروش سیگار به حساب دولت واریز می‌شد، خاطرنشان کرد: در صورت افزایش قیمت تولید هر نخ سیگار، 65 درصد فروش قیمت را باید به حساب دولت واریز کنیم و این ضربه سنگین برای دخانیات به دلیل پایین بودن قیمت محصولات خود است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار