مدیرکل دامپزشکی مازندران
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری مشترک بین انسان وحیوان نیست و انسانها با مصرف شیر و یا گوشت حیوان آلوده مبتلا نمی‌شوند.
کد خبر: ۲۱۵۱۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹ 19 April 2016
به گزارش تابناک مازندران، سید حسین رضوانی گفت:تب برفكی یك عفونت ویروسی بسیارمسری است كه در همه دام های زوج سم از جمله گاو،گاومیش،خوك،گوسفند و بزمشاهده می‌شود.

وی افزود: عامل این بیماری یك آفت و ویروس است كه به خانواده ویروس‌های كوچك تعلق داشته و دارای 7 سر و تیپاست.

رضوانی تصریح کرد: سر و تیپAدارای بیش از 70سویه بوده و سر و تیپOدارای بیش از 30 سویه است.

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد: این بیماری با بروز تب و ایجاد وزیكولیا تاول در دهان، سم، پستان و پوزه مشخص می‌شود و در نهایت این تاول تركیده و در دهان، سم و پستان ایجاد زخم می‌كنند.

وی ادامه داد: این بیماری در دام‌های جوان به ویژه بره‌ها باعث افزایش مرگ و میر شده اما در دام‌های بالغ به ندرت كشنده است و در مجموعباعث كاهش شدید تولید شیر و گوشت در آنها می‌شود و ضرر اقتصادی فراوانی بر صنعت دامداری و دامپروری كشورها دارد و هنگام شیوع تعداد زیادی از دام‌ها را مبتلا می‌سازد.

رضوانی اسامی دیگر این بیماری را طبقه، تب آفتوس، دهان جوشه، دهان زخمه، دباغ، شلی و سم درد دهان درد نام برد.

وی افزود: راه‌های پیشگیری و كنترل این بیماری ویروسی را واكسیناسیون، جلوگیری از تردد غیر مجاز دام زنده بدون گواهیحمل سلامت دام، رعایت بهداشت عمومی در دامداری‌ها، قرنطینه و رعایت اصول قرنطینه در حمل و نقل است.

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران گفت: در حال حاضر در صورت عدمتوقف كامل جابجایی دام هر نوع واكسن با كیفیت بسیار بالا نیز نمی‌تواندجلوی انتقال را بگیرد و بیماری را كنترل كند از این رو تاکید داریم دامدارانبرای واکسیناسیون به ادارات دامپزشکی شهرستانها مراجعهنکنند و دامپزشکی نیز بر اساس وظیفه ذاتی خود با برنامه ریزی نسبت بهپوشش واکسیناسیون دامهای استان اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: راه های انتقال این بیماری عدم رعایت اصول قرنطینه ای وبهداشتی، انتقال از طریق هوا، ورود دام جدید آلوده، ورود و خروج افراد به دامداری، ورود وسایل نقلیه آلوده، ورود آب و علوفه آلوده، گردو خاك و قاچاق دام است.

این مسئول از همه دامداران مازندرانی خواست تا ضمن همکاری لازم با ماموران دامپزشکی برای واکسیناسیون، مسائل بهداشتی و قرنطینه ای را رعایت و توصیه های دامپزشکی را جدی بگیرند.

رضوانی میزان واكسیناسیون در طول سال گذشته را حدود 600 هزار راس گوسفندی و بزی و 250 هزار راس گاوی اعلام و عنوان کرد: در طول سال دامپزشکی استانمازندران بطور همزمان با دستورالعمل‌های صادره از سوی سازمان دامپزشکی کشور به طور همزمان در کشور اقدام به واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین استان بر علیه بیماری ویروسی تب برفکی می‌کند.

وی افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری مشترک بین انسان وحیوان نیست و انسانها با مصرف شیر و یا گوشت حیوان آلوده مبتلا نمی‌شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار