كارشناس اداره كل هواشناسي قم گفت: بيشترين ميزان بارندگي در سال زراعي جاري در ايستگاه كهندان واقع در بخش خلجستان قم با 388 ميلي متر ثبت شده است.
کد خبر: ۲۱۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰ 18 April 2016
به گزارش تابناک قم، محمد راموز افزود: بيشترين بارش ها در استان قم مربوط به مناطق كوهستاني در غرب استان و كمترين بارش ها نيز مربوط به مناطق بياباني در شمال شرق قم است. 

وي افزود: فوجرد نيز از مناطق كوهستاني در بخش خلجستان است كه از ابتداي سال زراعي يعني از اول مهرماه 1394 تا فروردين ماه امسال، 348 ميلي متر بارندگي داشته است. 

بخش خلجستان با وسعت يك هزار و 100 كيلومترمربع، داراي 50 هزار تن جمعيت ثابت و فصلي شامل دو دهستان قاهان و دستجرد است؛ اين بخش داراي 57 روستا، 27 دهياري و 33 شوراست. 

ابتدايي ترين روستاي اين بخش 60 كيلومتر و انتهايي ترين روستا 85 كيلومتر از مركز شهر قم فاصله دارد. 

وي با بيان اينكه شهر قم و منطقه فرج آباد واقع در بخش مركزي به ترتيب دشتي و كويري هستند، اضافه كرد: شهر قم در اين مدت 138 و فرج آباد 87 ميلي متر بارندگي داشته است. 

به گفته راموز، در مدت مشابه سال قبل يعني از مهرماه 1393 تا فروردين ماه پارسال، مناطق كهندان، فوجرد، شهر قم و فرج آباد به ترتيب 301، 274، 66 و 59 ميلي متر بارندگي داشته است. 

وي به بارش هاي سال زراعي گذشته اشاره و بيان كرد: از مهرماه سال 93 تا پايان شهريور 94، در منطقه كهندان 356، فوجرد 295، شهر قم 88 و فرج آباد 70 ميلي متر بارندگي ثبت شده است. 

وي همچنين با اشاره به ميزان بارش ها در سال زراعي 92 – 93، افزود: منطقه كهندان، فوجرد، شهر قم و فرج آباد به ترتيب 378، 417، 113 و 82 ميلي متر بارندگي داشته اند. 

كارشناس هواشناسي قم با بيان اينكه بخش خلجستان در بلندمدت 15 ساله نيز ركوردار بارش در استان قم است، گفت: مناطق فوجرد، كهندان، سنجگان، مهر زمين، قاهان و علي خان بيگي به ترتيب با 353، 326، 305، 299، 248 و 210 ميلي متر بارندگي بيشتر بارش را در اين بخش داشته اند. 

وي ادامه داد: در همين مدت در شهر قم از مناطق دشتي و فرج آباد از مناطق بياباني استان 150 و 139 ميلي متر بارش ثبت شده است. 

وي در ادامه به ميانگين دماي استان در سال گذشته اشاره كرد و گفت: در سال 94، طي 30 سال اخير گرم ترين دما در قم با ميانگين 19.4 ثبت شده است، در حاليكه ميانگين دمايي بلندمدت استان قم(در 30 سال گذشته) 18.3 بوده است. 

رامرز افزود: بالاترين دما در سال گذشته مربوط به بخش جمكران با ميانگين 21.6 و كمترين دما نيز مربوط به منطقه راهجرد با 14.3 بوده است. 

پيش بيني افزايش 1.5 درجه اي دماي استان نسبت به ميانگين دما در تابستان امسال 

كارشناس پيش بيني هواشناسي قم نيز با بيان اينكه طي 9 سال اخير استان قم با خشكسالي مواجه بود، گفت: بارش ها در اوايل سال جاري زراعي نسبت به ميانگين بلند مدت در مقايسه با مدت مشابه بهتر بود. 

محمدرضا قاضي افزود: ابتداي سال زراعي امسال بارش هاي بسيار خوبي در استان دريافت شد، ولي اواسط سال زراعي بارش ها قطع و با ميانگين بارش هاي بلند مدت هم طراز شد. 

وي با بيان اينكه انتظار نداريم امسال استان قم با خشكسالي مواجه نشود، ادامه داد: گرچه امسال از لحاظ بارندگي در وضعيت نرمالي هستيم ولي افزايش بهره برداري از آب هاي زيرزميني طي سال هاي گذشته باعث شده استان قم با خشكسالي هيدرولوژيكي مواجه شود و آنقدر از منابع آبي برداشت شده كه اين منابع تجديد نشده است.

وي با بيان اينكه ميانگين بلندمدت بارندگي در استان قم 163 ميلي متر است، گفت: در سال زراعي جاري بارش هاي زيادي در مناطق دشتي دريافت نشد و بارش ها در شهر قم كمتر از ميانگين بلندمدت ثبت شد. 

قاضي افزود: از ابتداي مهرماه پارسال تا فروردين ماه ميزان بارش ها در ايستگاه شكوهيه نسبت به مدت مشابه پارسال 60 درصد افزايش يافته ولي اين بارش ها نسبت به ميانگين بلندمدت كه 123 ميلي متر است، 30 ميلي متر كمتر است. 

وي با بيان اينكه به طور ميانگين بايد در ايستگاه شكوهيه 142 ميلي متر بارندگي ثبت شود، اضافه كرد: پنج ماه تا پايان سال زراعي باقي مانده است كه به طور خوشبينانه ممكن است در دو ماه شاهد بارندگي باشيم. 

وي همچنين گفت: براي دوره سه ماهه فروردين، ارديبهشت و خرداد دماي هوا براي قم ممكن است حدود نيم درجه بالاتر از ميانگين باشد. 

قاضي افزود: ميانگين دمايي طي 30 سال گذشته در اين دوره سه ماهه در استان قم 22 درجه سانتيگراد بوده است. 

وي اضافه كرد: براي دوره سه ماهه خرداد، تير و مرداد نيز بارش در استان قم نرمال و حدود يك تا دو ميلي متر خواهد بود و دما نيز يك و نيم درجه بالاتر از ميانگين پيش بيني مي شود. 

وي خاطرنشان كرد: ميانگين دمايي طي 30 سال گذشته در اين دوره سه ماهه براي استان قم 30.2 درجه سانتگيراد بوده است. 

قاضي گفت: ميانگين دمايي دوره هاي پنج ساله طي 20 سال اخير روند افزايشي داشته است. 

قم شهري است با مساحت حدود 11 هزار كيلومتر مربع در حاشيه كوير، كه در فاصله 140 كيلومتري جنوب شهر تهران قرار دارد؛ داراي پنج بخش، 10 دهستان و 363 آبادي داراي سكنه است؛ از لحاظ جغرافياي قم همسايه جنوبي استان تهران است. 

درياچه حوض سلطان در استان قم و 40 كيلومتري شهر قم واقع شده است؛ بلندترين ارتفاعات كوهستاني اين استان در 45 كيلومتري شهر قم، منطقه فردو، به نام قله برف انبار به ارتفاع سه هزار و 150 متر است كه در فصول سرد سال يخچالي دارد كه نام اين كوه نيز برگرفته از آن است. 

اين استان از سمت شمال با جلگه هاي ورامين، شهرري و ساوه، از جنوب با شهرهاي محلات و دليجان، از شرق با كاشان و كوير نمك و از غرب با شهرهاي آشتيان و تفرش هم مرز است. 

20 درصد از مناطق استان قم كوهستاني و 80 درصد به صورت دشت و كوير است كه تفاوت آب و هوايي اين مناطق بسيار چشمگير است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار