مراسم «آشیق‌لار بایرامی» 30 فروردین‌ماه در زنجان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۱۲۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶ 16 April 2016
استان زنجان، فرهنگی دیرینه دارد و همواره در هر عرصه‌ای پیشرو و پیشقدم بوده است.

آخرین روزهای فروردین‌ هر سال بهانه‌ای می‌شود تا هنرمندان آشیق از چهارگوشه ایران و حتی مهمانانی از کشورهای مجاور گردهم آیند و بهار طبیعت را به بهار هنر و صنعت زیبای آشیقی پیوند زنند.

«آشیقلار بایرامی» به معنای AşıqlarBayramı یا عید عاشیق‌ها، میراث معنوی در روز 22 دی‌ماه سال 1388 موسیقی آشیقی استان زنجان به شماره پرونده 80 به ثبت ملی شده است.

حوزه آشیقی زنجان با برگزاری این مراسم در بین هفت حوزه داخل کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این مراسم از سال 1385 برگزار شده و امسال نیز یازدهمین سال آن برگزار خواهد شد.

برنامه «آشیقلار بایرامی» فروردین‌ماه هر سال با حضور دوستداران و علاقه‌مندان این هنر برگزار خواهد شد و این بار نیز استان زنجان میزبان هنرمندان آشیقی خواهد شد.

امسال مراسم «آشیق‌لار بایرامی»، 30 فروردین‌ماه سال جاری ساعت 17 عصر در جوار اداره کل فرهنگ و ارشاد  اسلامی استان زنجان، بلوار استقلال برگزار خواهد شد و حضور عموم در این مراسم آزاد است.

دهمین دوره بزرگداشت موسیقی آشیقی با حضور 26 هنرمند شامل نوازنده‌های بالابان و قاوال از تبریز، اردبیل، زنجان و اورمیه برگزار شد.

از قدیمی‎ترین آشیق‎های استان زنجان «آشیق شیرین» که خالق داستان «شیرین ایله بیرچک خانیم» است.

در ایران هفت حوزه آشیقی ثبت شده که شامل قاراداق تبریز، اورمیه، زنگان، خراسان، قم، ساوه، قاشقایی و سولدوز است.

سال گذشته نیز مراسم «آشیق‌لار بایرامی» با حضور هنرمندانی از استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، تهران، البرز، قم، قزوین، آذربایجان شرقی و همدان در استان زنجان برگزار شد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار