سایه شوم طلاق و اعتیاد خانواده‌های مازندران را نشانه رفته و از درون، این کانون‌های گرم را فرو می‌پاشد.
کد خبر: ۲۱۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 16 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، نسبت چهار به یک ازدواج به طلاق در مازندران از یک سو و شیوع پدیده شوم اعتیاد سبب شده تا مازندران به‌عنوان استان پایلوت برای مبارزه با این آسیب‌های اجتماعی انتخاب شود.

از بین شهرهای مازندران، فریدون‌کنار و بابلسر به‌عنوان شهرهای پایلوت برای کاهش پدیده طلاق معرفی‌شده‌اند و تاکنون نسبت به پاکسازی ۸۰ محله آلوده و پرخطر نیز در استان اقدام شده است.

هر سه شبانه‌روز یک واقعه طلاق را در استان شاهدیم که این آمار شایسته استان مازندران و مردم فهیم این خطه نیست

مدیرکل ثبت‌احوال مازندران بابیان اینکه، از هر چهار ازدواج در استان مازندران یک ازدواج منجر به طلاق می‌شود، با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی موجود در استان خواستار تشکیل و راه‌اندازی ستاد تحکیم خانواده و ازدواج در استان شد و گفت: هر سه شبانه‌روز یک واقعه طلاق را در استان شاهدیم که این آمار شایسته استان مازندران و مردم فهیم این خطه نیست.

علی رجبی نسبت طلاق به ازدواج را متناسب ندانست و گفت: میانگین سن طلاق در سال ۹۴ برای مردان در استان مازندران ۳۵ سال و میانگین سن طلاق برای خانم‌ها در استان ۳۱ سال بود.

وی افزود: در بیشتر طلاق‌های اتفاق افتاده در استان تفاوت سن آقا و خانم زیر شش سال بوده و در ۴۹ درصد این طلاق‌ها زوج‌ها بین یک تا شش سال باهم زندگی کردند که ضرورت آگاهی بخشی و اطلاعات قبل از ازدواج و آموزش و فرهنگ‌سازی در این حوزه از طریق دستگاه‌های متولی و رسانه‌ها احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان مازندران در زمینهٔ ازدواج هفت درصد کاهش داشت عنوان کرد: نرخ ازدواج در استان مازندران ۸.۶ درصد است و نرخ طلاق ۲.۵ درصد است..

درعین‌حال علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران می‌گوید: بر اساس ابلاغیه وزارت کشور، مازندران به‌عنوان پایلوت در خصوص مبارزه با مواد مخدر انتخاب شد که باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.

وی  بابیان اینکه این استان برای کاهش دو آسیب اجتماعی در سال جدید برنامه‌ریزی و در دستور کار قرار می‌گیرد.

مازندران جزو پنج استان پایلوت کرمان، کرمانشاه، همدان، مازندران و سیستان و بلوچستان شناخته شد که همه مدیران باید برای مقابله با پدیده مواد مخدر برنامه‌ریزی کنند

یونسی در بحث مبارزه اعتیاد، گفت: مازندران جزو پنج استان پایلوت کرمان، کرمانشاه، همدان، مازندران و سیستان و بلوچستان شناخته شد که همه مدیران باید برای مقابله با پدیده مواد مخدر برنامه‌ریزی کنند.

وی آسیب دوم را پدیده طلاق عنوان کرد و افزود: در سال جدید با برنامه‌ریزی و با استفاده از تجربیات استان‌های دیگر برای کاهش این پدیده تلاش کنیم، ازاین‌رو شهرستان‌های فریدون‌کنار و بابلسر به‌عنوان پایلوت مبارزه با طلاق شناخته شد.

آمارها نشان می‌دهد که ۳۵ درصد طلاق مربوط به ازدواج زیر یک سال و حدود ۵۰ درصد طلاق‌ها تا پنج سال اول زندگی اتفاق می‌افتد، ازاین‌رو نقش آموزش و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها امری ضروری می‌رسد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران از برپایی جشنواره «زوج‌های خوشبخت» در همه شهرهای این استان طی سال جاری خبر داد.

مریم جمشیدی با اشاره به نقش تأثیرگذار جشنواره‌های زوج‌های خوشبخت در آسیب‌شناسی مشکلات زناشویی و ایجاد فرصت‌های مهارت‌های زندگی برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره اشاره کرد و افزود: برگزاری این جشنواره در راستای سیاست‌گذاری اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران به‌عنوان یک طرح از بهمن ۹۲ آغاز شد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی جشنواره زوج‌های خوشبخت در مازندران، در کنار کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های فرهنگی متنوع، در قالب نشست زوجین و طرح مباحث حوزه خانواده جهت کاهش، رفع مشکلات و آسیب‌های ارتباطی بین زوجین و همچنین ترویج سبک سالم و اصولی زندگی است

پاک‌سازی محلات آلوده و جرم خیز ازجمله طرح‌ها برای پیشگیری از آسیب اعتیاد در مازندران است و در این راستا تاکنون ۸۰ محله آلوده در استان پاک‌سازی‌شده است.

سردار مسعود جعفری نسب فرمانده انتظامی مازندران بابیان اینکه در استان مازندران با تلاش مجموعه نیروی انتظامی توانسته‌ایم ۸۰ نقطه آلوده به مواد مخدر را پاک‌سازی کنیم،گفت: متخلفان در این نقاط به‌صورت علنی و بدون ترس از مردم و پلیس اقدام به فروش مواد مخدر می‌کردند و پلیس به‌خوبی مقابل آنان ایستادگی کرد و این مناطق را پاک‌سازی کرد.

وی تصریح کرد: امروز دیگر در عباس آباد ونکا هیچ منطقه آلوده به مواد مخدری وجود نداشته و در آمل، کوچه رضوان ۳۸ که یکی از آلوده‌ترین منطقه استان بود دیگر وجود ندارد تا جوانان ما را مورد هدف قرار بدهند.

فرمانده انتظامی استان مازندران خاطرنشان کرد: یک جبهه بسیار قوی برای مقابله با خرده‌فروشان مواد مخدر تشکیل داده‌ایم که باکسانی که به‌صورت خرده مواد پخش می‌کنند برخورد خواهیم کرد و قطعاً مردم باید به ما کمک کنند تا بتوانیم در این امر به‌خوبی عمل کنیم.

سردار مسعود جعفری نسب با اعلام اینکه اگر نقطه آلوده‌ای در سراسر استان وجود داشته باشد یا شکل بگیرد شخصاً خودم در محل حضور پیدا می‌کنم، اذعان داشت: با پس‌گردنی خرده‌فروشان و عوامل توزیع مواد مخدر را از محلات خارج خواهیم کرد.

وی بیان کرد: از مردم درخواست می‌کنیم تا برای مقابله با خرده‌فروشان دست‌به‌دست هم دهند تا عوامل توزیع مواد مخدر را از محلات خارج کنیم و مردم باید کمک‌کار پلیس انتظامی باشند.

آسیب شناسی برای ریشه یابی عوامل طلاق و کاهش ازدواج و برچیدن معضل اعتیاد از دامن خانواده ها نیازمند بررسی کارشناسانه و تدوین دستورالعمل های اجرایی برای مقابله با این پدیده هاست که باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار