دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت و گو با تابناک:
تابناک تهران- «بعد از برجام شرکت های سازنده هواپیما سفرهایی به ایران برای عرضه محصولات خود داشتند،شرکت های ایرباس،بمباردی کانادا،امبرایر برزیل،ام آر جی ژاپن و ای آر جی چین و این اواخر نیز بوئینگ سفری به ایران داشته و هواپیمای قابل فروش خود را به مدیران شرکت هواپیمایی ارائه کردند.»
کد خبر: ۲۱۱۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲ 13 April 2016
اجرای برجام و لغو تحریم های ایران که ترحیم های هوایی را نیز شامل می شد نوید بخش روزهای طلایی برای صنعت حمل و نقل هوایی کشور بود که سالیان طولانی از دایره استاندارد به دلیل تحریم های طولانی خارج شده بود.

بوئینگ و ایرباس اولین شرکت هایی بودند که قرار شد برای نوسازی و به ر زو رسانی صنعت هوایی مذاکراتی با آنها انجام شود. عباس آخوندی در سال گذشته از خرید 118 ایرباس نو از ایرباس فرانسه که رقیب اروپایی بوئینگ محسوب می شود،خبر داد و گفت که این تعداد در سال جاری میلادی ۸ فروند و تا سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۱۰ فروند هواپیما خواهد بود.

شرکت آمریکایی بوئینگ نیز برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران بعد از لغو تحریم ها اعلام امادگی کرد اما آن را منوط به اقدام کنگره دانست و در نهایت بعد از ماه ها اما و اگر و مذاکره در حالی که هیئتی را برای مذاکره با ایران به تهران فرستاده بود، می‌گوید گفت‌وگوهای انجام شده را تنها «یک گام» خوانده و هرگونه فروش هواپیما به ایران را به موافقت دولت آمریکا مشروط کرد.

بر اساس سندی که در ابتدای امسال منتشر شد، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که اتباع و شرکت‌های آمریکایی می‌توانند با طرف ایرانی برای صادرات و ارائه خدمات و قطعات هواپیماهای مسافربری قرارداد امضا کنند، منوط بر اینکه این قراردادها به صورت مشروط امضا شوند و اجرای آن‌ها به صدور مجوز «مورد به مورد» از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده موکول شود.

پس از آن بود که خبرهایی مبنی بر سفر یک هیات از نمایندگان بوئینگ، به منظور گفتگو با هیات ایرانی درباره همکاری در زمینه امکان فروش هواپیما منتشر شد.

مقصود اسعدی سامانی در گفت و گو با تابناک می گوید: بعد از برجام شرکت های سازنده هواپیما سفرهایی به ایران برای عرضه محصولات خود داشتند،شرکت های ایرباس،بمباردی کانادا،امبرایر برزیل،ام آر جی ژاپن و ای آر جی چین و این اواخر نیز بوئینگ سفری به ایران داشته و هواپیمای قابل فروش خود را به مدیران شرکت هواپیمایی ارائه کردند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی افزود: در حال حاضر،توافقنامه ای با شرکت ایرباس و ای تی آربسته و تعدادی هواپیما خریداری شده اما هنوز قرارداد نهایی این محصولات بسته نشده است و در مرحله پیش قرارداد و کارشناسی قرارداد نهایی است.

وی سپس اظهار داشت: وقتی قراردادی برای خرید هواپیما بسته می شود، کارخانه سازنده بلافاصله برای ساخت اقدام می کند و این کارخانه ها سفارشاتشان را قبل از قرارداد با ما گرفته اند و به این سرعت به ما تحویل نمی دهند اما ایرباس طبق قرارداد و تعهدی که داده قرار است تا سال 2016 میلادی یعنی تا دی ماه چند فروند از این هواپیماها را تحویل دهد.

اسعدی سامانی در ادامه این گفت و گو ابراز داشت: با ایرابس 118 فروند قرارداد بستیم، ولی همه این مسائل با توجه به محدودیت هایی که وزارت خزانه داری آمریکا تعیین کرده باید مجوز دریافت کنندکه نمایندگان و وکلای ایرباس در آمریکا در حال پیگری این مجوز هستند.

وی افزود: به نظر می رسد در این شرایط و با توجه به اظهارات امریکایی ها و این که مجوز مذاکرات بوئینگ با ایران را داده اند، امیدواریم که شرایط فراهم شود و مذاکرات لازم انجام شود اما در حال حاضر به دلیل حجم زیادی که برای دریافت مجوز وجود دارد، فرصت رسیدگی لازم به دلیل تعداد زیاد درخواست ها وجود ندارد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشور دلیل خرید از ایرباس و بوئینگ را این گونه توضیح داد: از گذشته، یعنی قبل از انقلاب اسلامی ساختار هواپمیایی کشورمان بوئینگ بوده و بعد از ان ایرباس اضافه شده و از آنجایی که ساختار نیروی انسانی، تعمیر و نگهداری و ساختارآموزشی لازم را در کشور داریم و قیمت تمام شده برای ما بسیار کمتر خواهد بود از این جهت این دو شرکت را تریجح می دهیم، چرا که اگر بخواهیم سایت جدیدی را امتحان کنیم، قطعا هزینه بر خواهد بود و باید برخی از ساختارها نیز تغییر کند از این جهت این دو شرکت برای ما مقرون به صرفه است.

منبع: تابناک
برچسب ها: ایرباس ، هواپیما ، بوئینگ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار