سخنگوی دولت گفت:حذف24میلیون نفرازدریافت یارانه نقدی دراین شرایط عادلانه نیست وقطعاموجب اذیت مردم میشود.
کد خبر: ۲۱۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۴ 13 April 2016
به گزارش تابناک یزد، سخنگوی دولت گفت:حذف24میلیون نفرازدریافت یارانه نقدی دراین شرایط عادلانه نیست وقطعاموجب اذیت مردم میشود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمدباقر نوبخت گفت: آنچه دولت درخصوص موضوع هدفمندی یارانه  تقدیم مجلس کرد مبنی بر این بود در بخش منابع  48 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی مدنظر باشد،که در سال 94 هم همین عدد مطرح شده تا به عنوان مجموع منابع هدفمندی مورد تایید مجلس قرار بگیرد.

سخنگوی دولت گفت: در تدوین آئین نامه اجرایی دولت برای حذف دهک های ثروتمند از دریافت یارانه نقدی، به نحوی عمل می شود که هیچ فرد نیازمندی از دریافت یارانه نقدی حذف نشود.

نوبخت ادامه داد: مدنظر دولت این بود مصارف منابع مذکور  به نحوی باشد که برای پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی  خانوارها، بخش بهداشت ودرمان ،تولیدو اشتغال مورد استفاده قرار بگیرد.  

وی ادامه داد: حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی در این شرایط عادلانه نیست و قطعا موجب اذیت بسیاری از مردم می شود.

نوبخت گفت: حذف سه دهک جامعه از دریافت یارانه با مکانیزم کمیسیون تلفیق مشکل است و باید منتظر  ایده مجلس در بخش مصارف بود.

*یارانه نقدی در معیشت بسیاری از خانوارهای موثر است

نوبخت افزود: دولت تلاش خواهد کرد در تدوین آئین نامه اجرایی دولت برای حذف دهک های ثروتمند از دریافت یارانه نقدی به نحوی عمل کند که یارانه نقدی هیچ فرد نیازمندی حذف نشود.

وی ادامه داد: یارانه نقدی در معیشت بسیاری از خانوارها نقش دارد و دولت این موضوع را در آئین نامه مذکور لحاظ می کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: ممکن است شخصی درآمد سالانه 35 میلیون تومانی داشته باشد؛اما بیش از این هزینه داشته باشد بطور مثال بیمار یا فرزند دانشگاهی داشته باشد یا همچنین مستاجر باشد یا اقساط وام مسکن پرداخت کند؛بنابراین دولت این موضوعات را لحاظ خواهد کرد و اطمینان خواهیم داد که به مردم ظلم نشود.

*واکنش عضو هیئت رئیسه مجلس به اظهارات نوبخت

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: طبق مصوبه امروز نمایندگان ، دولت مکلف است یارانه کسانی را که درآمد ماهانه آنها کمتر از 3 و نیم میلیون تومان است، برگرداند.

محمدحسین فرهنگی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در آنچه که توسط نمایندگان مجلس در مورد هدفمندی یارانه ها در جلسه علنی امروز تصمیم گیری شد با آنچه که از سوی برخی مسئولان منعکس شد تفاوت های اساسی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در مصوبه امروز مجلس مطلقاً صحبتی از آمار نشده و صرفاً تلاش شده است که افراد مستحق حذف از دریافت یارانه که در قانون بودجه سال گذشته نیز بر آن تاکید شده بود، مشخص شود.

فرهنگی گفت: دولت به مصوبه امروز مجلس چند اشکال دارد ، نخست معتقد است کسانی را که مجلس مشخص کرده همان هایی هستند که سال گذشته دولت به آن عمل کرده است.

وی افزود: این در حالی است که ما خبر داریم سال قبل خلاف این مصوبه عمل شده و یارانه افرادی با درآمد بسیار پایین حذف شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اگر مصوبه امروز مجلس نهایی شود دولت مکلف است یارانه کسانی که درآمد ماهانه آنها کمتر از 3 و نیم میلیون تومان است ، برگرداند.

فرهنگی گفت: همچنین دولت موظف شد کسانی را که از اول موفق به ثبت نام نشده بودند و جزو افراد پردرآمد نیستند ، ثبت نام کند.

وی اظهار داشت: همچنین دولت مکلف است درباره یارانه کسانی که درآمد بالایی دارند به ترتیب ذکر شده در مصوبه مجلس عمل کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: نداشتن مکانیزم اجرایی دومین مشکل دولت است لذا هر جا که مکانیزم اجرایی نداشته باشد اجازه حذف یارانه افراد را ندارد.

فرهنگی در مورد مصوبه امروز مجلس در مورد کارت سوخت نیز گفت: کارت سوخت به عنوان یک ابزار مدیریتی و کنترلی مورد تأیید مجلس است اما در مورد سیاست ها و نحوه آن هنوز تصمیم گیری نشده است.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بلافاصله پس از مصوبه مجلس در مورد حذف یارانه افراد پردرآمد در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی مجلس گفت: حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی عادلانه نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار