روش جديد براي بهبود عيب يابي گيربكس ها با استفاده از پردازش سيگنال هاي جمع آوري شده از ارتعاشات فيزيكي گيربكس از سوي محققان دانشگاه تبريز در قالب طرح تحقيقاتي مورد بررسي قرار گرفت.
کد خبر: ۲۱۰۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷ 12 April 2016
روش جديد براي بهبود عيب يابي گيربكس ها با استفاده از پردازش سيگنال هاي جمع آوري شده از ارتعاشات فيزيكي گيربكس از سوي محققان دانشگاه تبريز در قالب طرح تحقيقاتي مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش تابناک تبريز، دکتر محمد رضا فيضي درخشي، مجري اين طرح در اين راستا گفت: در سال هاي اخير استفاده از پردازش سيگنال براي عيب يابي قطعات و ماشين آلات مورد توجه قرار گرفته که دليل اين موضوع، قابليت اين روشها در انجام تست هاي غير مخرب و نيز عيبيابي در حين کار تجهيزات است و از اين رو اين تحقيق به دنبال روشي براي بهبود دقت روشهاي پردازش سيگنال در عيب يابي قطعات در حال چرخش است.
وي افزود؛ بدین منظور راهکارهاي پيشنهادي روي سيگنال هاي جمع آوري شده در محيط کارگاهي از ارتعاشات فيزيکي جعبه دنده هاي واقعي خودروي نيسان، آزمايش شده است و استفاده از داده واقعي يکي از نقاط قوت تحقيق حاضر در برابر تحقيق هايي است که از داده هاي آزمايشگاهي استفاده مي کنند.
به گفته وي، در اين تحقيق يک ايده جديد مطرح و توسعه داده شد که عبارت است از استفاده از مفهوم ضريب همبستگي براي تطبيق و هم بعد کردن سيگنال هاي جمع آوري شد و به نظر ميرسد اين ايده مي تواند نقطه آغازين خوبي براي بهبودهاي آتي در مساله تطبيق هوشمند سيگنال ها باشد.
دکتر فيضي درخشي در ادامه با تاکيد بر اينکه علاوه بر اين ايده جديد ترکيب هاي مختلف روش هاي موجود با هدف بهبود نتايج تشخيص مد نظر قرار گرفت، يادآور شد: استفاده از تبديل موجک، بهکارگيري توابع آماري پراش، چولگي و برجستگي و همچنين آنتروپي در مقابل انرژي به عنوان ويژگي از جمله کارهاي انجام گرفته در اين تحقيق است.
وي اضافه کرد: براي انجام دسته بندي نيز از ماشين بردار پشتيبان و شبکه عصبي RBF به طور جداگانه بهره گرفته شده است و بدين سان ترکيب هاي مختلف اين دو روش هوشمند با ويژگي هاي ياد شده مورد آزمايش قرار گرفت که نتايج آن به تفصيل در اين گزارش بررسي شده است و از اين رو نتايج آزمايش ها نشان دهنده دقتي در حدود 90 درصد براي بهترين ترکيب مي باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :