گردشگری بهانه ای برای چپاول ثروت ملی؛
تابناک: صحبتهای مارتینز برای بازنگرداندن اشیاء تاریخی به نمایش درآمده از ایران در این موزه نشان می دهد که برخلاف انتظار مردم و وعده های مسئولان فرانسه قصد همکاری با ایران برای بازگرداندن اشیاء تاریخی که زمانی به صورت غیرقانونی و قانونی از ایران به فرانسه رفته است را ندارد!.
کد خبر: ۲۱۰۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶ 12 April 2016

به گزارش تابناک اصفهان، سفر رئیس موزه لوور فرانسه به ایران و حضورش در اصفهان برای بازدید از بناهای تاریخی را شاید بتوان در یک برداشت، اهمیت دنیا به تاریخ و تمدن اصفهان که سال ها پایتخت تلقی کرد اما صحبتهای مارتینز برای بازنگرداندن اشیاء تاریخی به نمایش درآمده از ایران در این موزه نشان می دهد که برخلاف انتظار مردم و وعده های مسئولان فرانسه قصد همکاری با ایران برای بازگرداندن اشیاء تاریخی که زمانی به صورت غیرقانونی و قانونی از ایران به فرانسه رفته است را ندارد!.

وی همچنین در صحبت های روز گذشته خود در اصفهان از لزوم وجود آثار بیشتر از ایران در این موزه سخن گفته است.

وی آشنا نبودن کشور ایران برای گردشگران خارجی را دلیل این صحبت های خود و توجیه بازنگشتن اشیاء قیمتی و تاریخی ایران از لوور دانسته و تلحویحا از لزوم ارسال آثار بیشتر از ایران به لوور سخن به میان آورده است!.

به گفته رئیس موزه لوور، آثاری که در حال حاضر از ایران در فرانسه وجود دارد، نتیجه همکاری‌ها،‌ کاوش‌ها و حفاری‌های قرن ۱۹ از سایت‌هایی تاریخی مانند شوش یا کاخ داریوش است.

به گفته آقای مارتینز براساس توافقی که در قرن ۱۹ بین ایران و فرانسه امضا شد، قرار شد تا برخی از آثار بدست آمده از کاوش‌های شوش، در ایران باقی بماند و دولت فرانسه براساس حقی که گرفت، برخی از آثار را به فرانسه برد.

رئیس موزه لوور گفته تاکنون دولت ایران هیچگاه درخواستی برای بازگشت آثار موجود در فرانسه نداشته است.

نمایش آثار ایرانی در موزه لوور، مشوق گردشگران برای حضور در ایران!!


رییس موزه لوور با برشمردن نقش این موزه در رونق صنعت گردشگری جهان گفت: وجود آثار ایرانی در موزه لوور معرف جایگاه فرهنگی و تاریخی ایران است و این باعث شده است تا بینندگان احساس كنند كه باید رفت و ایران را بطور كامل و از نزدیك دید.

وی تصریح كرد: با فرض اینكه آثار ایرانی به ایران بازگردانده شود، تصور كنید گردشگری كه در لوور آثار بسیاری از كشورهای متمدن را می بیند، وقتی اثری از ایران را مشاهده كند، چه حسی خواهد داشت.

رییس موزه لوور پاریس اضافه كرد: نبود آثار ایرانی در موزه لوور حتی باعث ناخرسندی خود ایرانیان می شود.


مارتینز در باره نبود بخش ویژه ایران در موزه لوور گفت: در این موزه بخش ها بر اساس زمان طبقه بندی می شود كه آثار ایرانی هم در بخش باستان شرق حضور دارد.

وی در باره طرح محافظت از آثار تاریخی و باستانی جهان بدنبال حملات تروریستی جاری اظهار داشت: در قالب این طرح، پیشنهادی را به دولت فرانسه ارائه كردم كه 50 مورد را برای حفاظت از میراث تاریخی و هنری جهان دربرمی گیرد و در این حالت ویژه، یونسكو نیز كه مقر آن در پاریس است به دولت فرانسه پیشنهادی را ارائه كرده است.

مارتینز گفت: ما حفاظت بسیار خوبی از آثار موزه لوور داریم و این موزه ارزش توصیف كننده ای از نظر باستان شناسی دارد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار