یک کارگردان سینمای ایران با ابراز تاسف از اینکه دولت یازدهم در زمینه فرهنگ و هنر نمره قبولی نگرفته است، گفت: دولت تدبیر و امید فرهنگ و هنر را فراموش کرده است.
کد خبر: ۲۰۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ 06 April 2016
جمال شورجه در حاشیه آئین بزرگداشت مرحوم فرج الله سلحشور و روز هنر دینی در محل حسینه اعظم زنجان در جمع خبرنگاران با بیان نیازمند وجود هنرمندان انقلابی هستیم، افزود: فرهنگ و هنر سمت و سوی انقلابی داشته باشد قطعا هنرمند باید این دغدغه را داشته باشد که هم اکنون به نسبت ارزش انقلاب اسلامی تعداد کمی از هنرمندان انقلابی که این دغدغه را داشته باشد وجود دارد.

وی بهرمندی فضای فرهنگی و هنری کشور را از هنرمندان انقلابی و دغدغه مند نسبت به ارزش های انقلابی را به عنوان یک ضرورت مهم و اساسی یادآور شد و افزود: در این زمینه نیازمند تلاش و تربیت نیرو هستیم که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشته است و در این راستا دانشگاه بسیج در حوزه کارگردانی و فیلمنامه نویسی راه اندازی شد و حدود دو هزار نفر در آن تحصیل می کنند و چکیده ای از افراد متقاضی تحصیل در این دانشگاه که می توانند آینده بخشی از سینما را تامین کنند تربیت شده اند.

شورجه با تاکید بر اینکه حوزه هنری و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید در سایه سیاست گذاری،  به تربیت نیروی متعهد بپردازند، افزود: نیازمند سیاست گذاری فرهنگی با جهت گیری انقلابی و اسلامی هستیم و نمایندگان مجلس که می توانند در واحدهای آموزشی کندوکاو کنند در این زمینه حساسیت داشته باشند و لوایحی ابلاغ شود که در این زمینه شاهد تربیت نیرو و تولید اثر باشیم.

این کارگردان پیشکسوت کشورمان متذکر شد: تولید اثر و تربیت نیرو باید موازی با یکدیگر پیش روند و به بهانه تربیت نیرو سینمای انقلابی تعطیل نشود زیرا هم اکنون با اندکی فعالیت و صرف بودجه نیز می توان شاهد سینمای انقلابی بود لذا توصیه می شود سالانه ردیف بودجه ای برای تولید اثار فاخر دینی و مذهبی تخصیص یابد.

شورجه با تاکید بر اینکه متاسفانه با تغییر دولت ها سیاست های فرهنگی و هنری در کشور نیز تغییر می کند، افزود: سیاست های فرهنگی و هنری در اختیار جریان خاص قرار نگیرد و این سیاستگذاری در دست متولی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد، آثاری که ریشه های فرهنگی و اسلامی در آن نباشد نمی توان در این راستا قرار گیرد.

وی ادامه داد: هنرمندان انتظار بی جا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشته باشند زیرا جفایی در خصوص هنرمندان انقلابی است که ردیف های بودجه ای در اختیار تولید آثار تخیلی و غیر دینی قرار گیرد.

شورجه با بیان اینکه انتظار نداریم که فقط وزارت ارشاد متولی باشد، افزود: دولت ها دارای گرایشات سیاسی و جناحی خاص خود هستند و با تغییر دولت ها سیاست های حوزه فرهنگ و هنر نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و یک متولی و مسئول فرهنگی فقط به حامیان فکری خود خوراک می دهد در حالی که روند نباید اینگونه باشد و باید در یک فرایند و الگوی خاص تعریف شده نسبت به حمایت ها از متولیان فرهنگی و هنری کشور اقدام شود.

وی با بیان اینکه سایر دستگاه ها همچون صدا و سیما و معاونت فرهنگی سپاه در این زمینه دخیل هستند، افزود: به صورت جدی سیاستگذاری ها مشخص و اعلام شود و بودجه های در نظر گرفته شده فقط به این آثار اختصاص یافته و در اختیار یک نهاد متولی قرار گیرد و اینگونه حرکتها و سینمای استراتژیک ساماندهی شود.

شورجه گفت: معتقدیم با خارج شدن وزارت فرهنگ و ارشاد از حالت وزارتخانه ای و زیر مجموعه نهاد رهبری قرار گرفتن آن نیز می تواند به ساماندهی مجموعه فرهنگی جامعی رسید و به اهداف مقام معظم رهبری و انقلاب نزدیک شد زیرا دولتها متغییر و سیاسی هستند و نگاه سیاسی و جبهه بندی نسبت به هنر می شود و برخی گروه ها را به خاک سیه نشانده و برخی گروه ها نیز به اوج می رسند.

وی با بیان اینکه سیاست های فرهنگی دولتها را می توان در دهه فجر ارزیابی کرد، افزود: معتقدیم سال گذشته فعالیت های خوبی انجام نگرفته و در حوزه فیلم و سینما دست دولت خالی بود اگر بنیاد مستضعفان و سپاه وارد نمی شدند می توان گفت چیزی وجود داشت و نسبت به حساسیت های انقلاب، دولت ضعیف عمل کرد.

شورجه یادآور شد: بیشتر کارهای ارائه شده در جشنواره فیلم فجر بیشتر اجتماعی بوده که با طرح موضوعی تلخ بدون پایان بندی مناسب بوده و همانند مگسی که دنبال نجاست است و پایان بندی هدفمند نداشته است که می توان گفت این نوع فیلم ها شامل ۷۵ درصد فیلمها بوده است.

 وی با تاکید بر اینکه ایجاد درام، عشق محور و خیانت محور شدن ماجرای اصلی فیلم ها شده است، افزود: اگر فیلمی معضلات را مطرح می کند باید راه حل نیز ارائه دهد و گاهی تشخیص ها غلط بوده است لذا جهت گیری و پایان بندی درست در فیلمها مورد توجه قرار گیرد.

شورجه با تاکید بر اینکه دولت یازدهم نمره قبولی در فرهنگ و هنر نگرفته شده است، افزود: دولت به قدری وارد اقتصاد و سیاست شده است و فرهنگ فراموش کرده و تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگ نیز موید این موضوع است البته باید تاکید در حالت کلی جامعه ایران سیاست زده بوده و نتوانسته است به فرهنگ نگاه تخصصی داشته باشد لذا همواره فرهنگ در اولویت های دوم و سوم قرار دارد.

وی تاکید کرد: موضوع فرهنگ اولی بر سیاست و اقتصاد است و لذا اگر مسئولان دقت کنند می توانند مشکلات فرهنگ را حل کنند.

این کارگردان و فیلمساز کشور در مورد فیلم حضرت موسی پیامبر(ع) نیز گفت: صحبت هایی با بنده در مورد کارگردانی این فیلم شده است.

وی افزود: برخی از اشخاص برای کارگردانی این سریال پیشنهاد شده بودند که ما رفتیم و از میراث مرحوم سلحشور دفاع کردیم و گفتیم که اجازه نمی‌دهیم این فیلم به کسی دیگری که سبک و نگارش این نوع فیلمسازی را تغییر خواهد داد، بدهید.

شورجه بیان کرد: ما گفتیم این فیلم باید به اهلش که با ایشان بوده و ادبیات و نوع قلم‌شان را می‌شناسد داده شود و اعلام آمادگی کردیم که می‌توانیم این کار برای تلویزیون انجام دهیم.

وی با بیان اینکه تصویب شفاهی برای ساخت فیلم حضرت موسی انجام شده ولی هنوز قراردادی با بنده تنظیم نشده است، اظهار داشت: در سینما و تلویزیون تا وقتی که قرارداد امضاء و قسطی پرداخت نشود، هیچ چیز مشخص نمی‌شود.

کارگردان و فیلمساز کشور ابراز کرد: رایزنی ها در حال انجام است و امیدواریم تا پایان بهار قرارداد را بسته و مقدمات کار را آغاز کنیم که این مقدمات حدود یک سال طول خواهد کشید.

وی با بیان اینکه سه سال برای فیلمبرداری این فیلم زمان نیاز داریم، خاطرنشان کرد: این فیلم یک سال نیز برای پس تولید نیاز دارد و فکر می‌کنیم پنج سال زمان نیاز است تا به روی آنتن برود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار