به روايت ديگران - گزارش ويژه؛ - 1
تابناك اصفهان: تغییر جنسیت در ایران مجاز است. این فتوا از اواسط دهه ۱۳۶۰ از سوی حضرت آیت الله خمینی، صادر و در بخش استفتائات ایشان نیز ثبت شد و مریم خاتون پور مُلک‌آرا اولین تراجنسی شناخته شده در ایران است. او توانست فتوای مشروعیت تغییر جنسیت در ایران را از آیت الله خمینی بگیرد.
کد خبر: ۲۰۷۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸ 05 April 2016

به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. 

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

روزنامه اصفهان زيبا: تغییر جنسیت در ایران مجاز است. این فتوا از اواسط دهه ۱۳۶۰ از سوی حضرت آیت الله خمینی، صادر و در بخش استفتائات ایشان نیز ثبت شد و مریم خاتون پور مُلک‌آرا اولین تراجنسی شناخته شده در ایران است. او توانست فتوای مشروعیت تغییر جنسیت در ایران را از آیت الله خمینی بگیرد. به گفته پزشکان، تراجنسی‌ها از اختلال شدید در هویت جنسی و به طور کلی شناختی که از جنسیت خود دارند رنج می‌برند و سه عنصر تشکیل دهنده جنسیت در آنها که عبارتند از «نقش»، «جاذبه» و «هویت جنسی»، به طور کامل برعکس عمل می‌کند. دورنمای مبهم از آینده اما، مهم‌ترین نگرانی پیش روی افرادی است که سال‌ها از اختلال ترنس سکشوالیسم رنج برده اند و سرانجام برای تطبیق جسم خود با روحشان دست به جراحی زده اند. تراجنسی ها و برخورد با آنها موضوعی است که دغدغه برخی از افراد و خانواده‌های آنها شده است. اصفهان زیبا گفت و گویی انجام داده با دکتر روناک عشقی، دکترای مشاوره خانواده که به مدت 10 سال بر روی مسائل جنسی کار کرده است.

به چه افرادی تی‌اس می‌گویند و آیا ژنتیک در این موضوع دخالت دارد؟

هویت جنسی این است که مرد احساس کند که زن است و زن احساس کند مرد است. این موضوع از کودکی در فرد نهادینه شده است که اگر دختر باشد دوست دارد وسایل پسرانه داشته باشد و برعکس. آنها ژست‌های برعکس از یکدیگر می‌گیرند و به نظر می رسد رفتارهایی نشان می دهند که دختر یا پسر باشند. این رفتارها یک نوع ضد اختلال است که متوجه می شویم شخص هویت خود را از دست داده و نمی داند دختر است یا پسر. به عنوان مثال فردی که کروموزوم جنسی او مرد باشد و خودش را زن می داند، نوع و رفتار زنانه ای خواهد داشت که این اختلال در افراد متعدد و عوامل ژنتیکی، عصب شناسی زیستی و روان شناسی، عوامل زیست شناختی بوده است و میزان هورمون‌های مادر در بزرگسالی و در دوران بارداری می تواند در این موضوع موثر بوده و عوامل مختلفی را ایجاد ‌کند. مادرانی که در دوران بارداری هورمون های جنسی مصرف می کنند، فرزندانی که به دنیا می‌آورند رفتارهایی متناقض با جنس خود نشان می دهند.

یعنی ممکن است که برخی از این فرزندان فرا جنسی نباشند؟

شاید برخی از اینگونه پسران و دختران فراجنسی نباشند، یعنی به واقع دختر یا پسر هستند، ولی بیشتر رفتارهایی که نشان می دهند متفاوت از جنس خودشان است. آنها این اختلال را زمانی متوجه می شوند که هویت جنسی و ظاهر بیولوژیک آنها که شامل کروموزوم ها و دستگاه تغییراتی بدن است، بیولولوژیک فرد مرد باشد و خودش را زن بداند و نوع رفتار زنانه داشته باشد. در هنگام بارداری مادر در سونوگرافی هیچ گونه علائمی مبنی بر این موضوع دیده نمی شود و عدم مصرف داروهای بارداری می تواند از این موضوع جلوگیری کند.

تغذیه مادر هم دخیل است؟

تغذیه در این موضوع هیچ دخالتی ندارد.

مهم‌ترین عامل در این موضوع چیست؟

مهم‌ترین موضوع، عوامل اجتماعی و روان شناختی موثر در این موضوع است و عوامل فیزیکی هم بر روی این موضوع بسیار تاثیر گذار است.

این موضوع چگونه تشدید می‌شود؟ افراد به چه حدی می‌رسند که بخواهد جنسیت خود را تغییر دهد؟ نوع برخورد والدین بسیار مهم است. خانواده‌هایی که به یک فرهنگ خاص معتقد هستند احتمال دارد کودک دختر رفتار پسرانه بگیرد و برعکس. این موضوع می‌تواند تراجنسی بودن فرد را تشدید کند. والدینی که رفتارهای دخترانه و پسرانه را منع نمی‌کنند به پذیرش این نوع رفتارها کمک یا اینکه این رفتار را تقویت می کنند. میزان ارتباط والدین با یکدیگر در این موضوع بسیار موثر است. به خاطر اینکه فردی هویت جنسی متناسبی داشته باشد باید با والد همجنس متناسب شود. متاسفانه پدرها در جامعه ما در تربیت فرزند سهیم نیستند و این باعث می شود که برخی پسرها هویت جنسی خوبی نداشته باشند و دلشان بخواهد که دختر باشند.

گرایش تراجنسی در پسرها بیشتر است یا دخترها؟

گرایش تراجنسی در پسرها بیشتر از دخترها ست. برخی از پدرها حتی در طول روز وقت نمی‌کنند که با پسرهای خود گپ و گفتمانی داشته باشند و رفتارهای مردانه را به آنها بیاموزند. تراجنسی ها در مردان بیشتر از زنان هستند و آمار آن به اینگونه است که از هر شش نفر مرد یک زن تراجنسی است، اما در غرب از هر 17 مرد یک زن تراجنسی است.

فرد تی اس هنگامی که دچار دوگانگی می‌شود که پسر است یا دختر چه عکس العملی نشان می‌دهد؟ آثار این موضوع پس از تولد ظاهر می‌شود یا هنگام بلوغ؟

فردی که خودش را مرد یا زن نداند دچار سردرگمی و آشفتگی روحی و روانی می شود. این آثار در دو یا سه سالگی با رفتارهای برعکس جنس خود آغاز و در دوران بلوغ تشدید می‌شود. متاسفانه اضطراب و افسردگی در این‌گونه افراد بسیار شایع است و برخی از آنها دارای اختلالات هوشی هستند.

علائم ظاهری در آنها وجود ندارد فقط رفتاری است؟

در برخی از آنها علائم ظاهری وجود دارد. دختران و پسرانی که دوست دارند آلت تناسلی مخالف با جنس خودشان داشته باشند. بسیاری از آنها اختلالاتی دارند که در سن بلوغ متوجه می شوند که جنسیت خودشان را دوست ندارند و دلشان می‌خواهد که تغییر جنسیت بدهند. اکثر افرادی که در بزرگسالی تراجنسی دارند در کودکی دارای علائمی هستند. اکثر آنها از طرف خانوداه پذیرفته نمی‌شوند و افسردگی، اضطراب و احتمال خودکشی در آنها افزایش پیدا می‌کند. این افراد خودشان را متعلق به هیچ دسته یا گروهی نمی‌دانند و هنگامی که می خواهند وارد گروه جنسی خودشان شوند حرف های آنها را قبول ندارند. برخی از آنها در دوران نوجوانی و جوانی خودکشی‌های ناموفقی داشته اند.

تی‌اس‌ها به لحاظ روحی چگونه افرادی هستند؟

آنها افرادی حساس و شکننده هستند. این افراد به راحتی به هر کسی اعتماد نمی کنند. اختلال خواب دارند حتی نمی‌توانند بخوابند، چون روحیه حساسی دارند. هر نوع رفتار ما برای آنها نشان دهنده این است که گویی می خواهیم آنها را قضاوت کنیم. گاهی برخی از قضاوت‌های ما منجر به خودکشی آنها می شود. باید متوجه باشیم که فرد تراجنسی است و این افراد را با آنهایی که انحرافات جنسی دارند متمایز کنیم. باید مطمئن باشیم که آنها تراجنسی هستند. پذیرش، موضوعی است که برای خانواده ها بسیار مهم است.

چند درصد از آنها با عمل جراحی درمان می شوند؟

ابتدا درمان های هورمونی باید انجام شود و پس از آن به سمت عمل جراحی پیش می رویم. بهترین روش آن عمل جراحی است. آنها باید تحت نظر روان درمان قرار بگیرند. عواقب بعد از عمل برای آنها اشتغال و ازدواج است.

آیا درمان قطعی برای آنها وجود دارد؟

درمان قطعی برای آنها پس از تشخیص دقیق توسط روان شناس وروان پزشک، عمل جراحی است.

اینتر سکس‌ها چگونه افرادی هستند؟

اینتر سکس ها از نظر خصوصیات فیزیولوژیک، اعضای تناسلی نیمه دارند و عضوی از جنس مخالف در آنها وجود دارد. افراد تراجنسی از بین خودشان ازدواج می کنند و چون توان باروری ندارند، افراد عادی به راحتی قبول نمی‌کنند که با آنها ازدواج کنند.

روابط خانواده با آنها چگونه است؟

خانواده باید حال و روز آنها را درک کنند. روابط آنها با خانواده زیاد خوب نیست و همیشه از وارد شدن در گروه ترس دارند.
خانواده اغلب فردترنس راموردسرزنش وتحقیرقرار می دهندوتلاش زیادی جهت تحمیل پذیرش جنسیت فعلی برای فردترنس دارند با روش هایی مانند تهدید، طرد، محرومیت های عاطفی و اقتصادی به دلیل ترس ازحرف مردم.

آنها چگونه ازدواج می‌کنند؟ آیا مشکلی برای ازدواج آنها وجود دارد؟ افرادی که ازدواج می کنند چگونه فرزند آوری دارند؟

آنها پس از عمل جراحی می توانند ازدواج کنند، اما به طور طبیعی توان باروری ندارند. پس از یک سال که از درمان آنها می گذرد، چهره مردانه و زنانه آنها مشخص می شود و پس از عمل مراقبت های ویژه لازم دارند.

عمل جراحی آنها در کجا انجام می شود؟

عمل جراحی در تهران انجام می شود و در بیمارستان زهرای مرضیه در اصفهان و از 10 تا 20 میلیون و بیشتر هزینه بردار است. این عمل در دو یا سه مرحله انجام می شود و سن آنها باید بالای 20 سال باشد.

شما به عنوان یکی از پزشکان روان درمان تراجنسی ها آیا انجمنی هم که در اصفهان فعال باشد، می‌شناسید؟

دراصفهان انجمنی به این نام وجود ندارد، نه تنها در اصفهان که در هیچ استانی چنین انجمنی نیست. انجمن حمایت از ترنس ها در تهران تاسیس شده است. این انجمن تشکیل شده از تیم تخصصی مرتبط با ترنس ها که برای ارائه خدمات عمل جراحی و پس از آن در خدمت بیماران هستند.

چه تعداد فرد دو جنسیتی در اصفهان وجود دارد؟

آمار دقیقی از تعداد دوجنسی ها در استان اصفهان وجود ندارد، به خصوص که این موضوع در جامعه تابو است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار