حجت الاسلام راجی، مبلغ دینی و مدرس حوزه علمیه گفت: حکمت 101 نهج البلاغه فلسفه اردوهای جهادی را بیان کرده است.
کد خبر: ۲۰۶۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳ 04 April 2016
حجت الاسلام سید محمد حسین راجی از طلبه هایی که تاکنون چند بار در اردوهای جهادی شرکت کرده است در گفتگویی اختصاصی با تابناک رضوی درباره اردوهای جهادی و مبانی دینی آن سخن گفت.
وی با اشاره به اینکه جهاد واژه ای قرانی است که مقام معظم رهبری بیشترین استفاده را از آن کرده اند، گفت: معظم له وقتی می خواهند امام رضا(ع) را در یک جمله خلاصه کردند می فرمایند: حضرت رضا(ع)مبارزه  و جهاد دائمی و خستگی ناپذیر داشتند.
وی با بیان اینکه در فرهنگ دینی ما انواع جهاد وجود ددارد که که یکی از  آنها خدمت به محرومان است، افزود: اردو ریشه قرانی ندارد بلکه باید به این طرح گفت: هجرت جهادی. واژه های هجرت و جهاد هر دو در قران آمده است.

تبیین مبانی دینی اردوهای جهادی در گفتگو با یک مدرس حوزه علمیه

حکمت 101 و فلسفه اردوهای جهادی

این طلبه حوزه علمیه حکمت 101 نهج البلاغه را بیانگر فلسفه اردوهای جهادی بیان  و اظهار کرد: حضرت علی(ع) در حکمت 101 می فرمایند: «براوردن حاجات مردم جز با سه چیز محقق نمی شود.1-کارشان را کوچک بدانند تا نزد خداوند بزرگ شوند. (آفت عبادت ریا و تکبر است).2-کار را کتمان کنیم تا خداوند آن را آشکار کند. (اگر اخلاص باشیم خداوند آن کار را بزرگ می کند احمدی روشن ها و تهرانی ها مقدم ها بودند که به هسته ای و موشکها رسیدیم.لطف خداوند بوده است).3-کار را سریع انجام دهیم تا مردم خوشحال شوند.(در کار خیر باید سبقت گرفت).
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان و طلابی که در اردوهای جهادی شرکت می کنند باید مراقب رفتار خود باشند گفت: در  قرآن آیه ای وجود دارد بدین مضمون که ای کسانی که ایمان آورده اید برخی دیگر را مسخره نکنید شاید او بهتر از شما باشد. اگر با این نگاه بسراغ مردم برویم هیچ وقت خودمان را برتر از آنها نمی بینیم و مراقب رفتارهایمان هستیم.
وی ادامه داد: هجرت جهادی این است که خودمان خوب شویم اگر ما خوب شدیم دیگران از ما نور می گیرند.باید نماز شب خواند و اشک ریخت. از همه لحظه ها باید بهره برد و کار ماندگار انجام داد.
لزوم توسل به اهل بیت
راجی با اشاره به اینکه باید خیلی از اهل بیت(علیهم السلام) کمک بگیریم تا کار ماندگاری انجام دهیم افزود: اگر این توسل نباشد به هیچ جا نمیرسیم. من دیده ام در این اردوها هر روزی به نام یکی از ائمه نامگذاری و برنامه ها با محوریت آن بزرگ برگزار می شود این حیلی خوب است و به معنویت کمک می کند.
راجی در رابطه با شعار سال که توسط مقام معظم رهبری تعین شده است گفت: رهبری در سخنرانی ابتدای سال شان در مشهد، 10 مورد را در این زمینه برای مسئولان تعین کردند و گفتند مردم وظیفه یشان را می دانند. در اردوهای جهادی مبانی این شعار معظم له تبیین شود مثلا تولید ملی ترویج شود تا افتخار به مصرف محصولات خارجی کمرنگ شود. چشم و هم چشمی  یکی از دلایل مصرف کالاهای خارجی است.
تبیین مبانی دینی اردوهای جهادی در گفتگو با یک مدرس حوزه علمیه

تاکید بر ارزش کار از نگاه اسلام

وی با اشاره به تاکید ائمه اطهار نسبت به کار و تلاش گفت:  در اردوهای جهادی باید علاقه به کار را در مردم بوجود آوریم خصوصا در روستاها و اهمیت کشاورزی و دامداری را تشریح کنیم بخصوص از نگاه دین اسلام. الان روستاییان دارند مزرعه و کشاورزی را رها کنند. روستاییان ما دوست دارند به شهرها مهاجرت کردند.
وی تاکید کرد: طلبه ها در این اردوها ارزش کار و جایگاه آن در اسلام  را بیان کنند. اگر روحانیون ما هجرت جهادی را جدی تر می گرفتند شرایط روستاهای ما خیلی به لحاظ مذهبی و فرهنگی بهتر بود. الان بیشتر فقط بعنوان تبلیغ ماه رمضان یا ایام سوگواری محرم می روند روستاها و این بد است.
اگر در روستاها روحانی تربیت شود یعنی بچه های روستا طلبه شوند و بعد دوباره به آن روستا برگردند خیلی شرایط بهتر می شود.
صدیقه رضوانی‌نیا - تابناک خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار