زنگ خطری که جدی گرفته نمی شود؛
استان مازندران به دلیل تولید محصولات کشاورزی از استان های برتر در کشور می باشد به گونه ای که برخی از محصولات کشاورزی تولید شده در مازندران به جهت حجم زیاد تولید ضمن آنکه به تمام کشور برای استفاده ارسال می شود به بازار های هدف در کشورهای خارجی نیز راه پیدا کرده است.
کد خبر: ۲۰۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰ 08 April 2015
تابناک:استان مازندران به دلیل تولید محصولات کشاورزی از استان های برتر در کشور می باشد به گونه ای که برخی از محصولات کشاورزی تولید شده در مازندران به جهت حجم زیاد تولید ضمن آنکه به تمام کشور برای استفاده ارسال می شود به بازار های هدف در کشورهای خارجی نیز راه پیدا کرده است.
اما در این میان و در طول چند سال گذشته یکی از هشدارهایی که کارشناسان امر در امر تولید محصولات کشاورزی در مازندران داده اند استفاده بی رویه از سموم کشاورزی برای تولید محصولات می باشد.امری که سلامتی مصرف کنندگان را به جد با خطر روبرو کرده است.

استاندار مازندران امروز در گردهمایی تبیین شعار روز جهانی بهداشت  با عنوان ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفره در دانشگاه علوم پزشکی ساری اظهار کرد: تلاش‌هایی که در سطح کشور از سوي دولت تدبير و اميد برای افزایش سطح رفاه زندگی مردم صورت می‌گیرد، بر کسی پوشیده نیست.
 
 ربیع فلاح‌ جلودار با بیان اینکه پرداختن به بحث امنیت مواد غذایی از مزرعه تا سفره یک مسئولیت فرابخشی را طلب می‌کند، افزود: تولید‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و حتی مصرف‌‎کنندگان باید به این امر مهم توجه داشته باشند.

فلاح با اشاره به ضرورت ارتقاء سلامت و امنيت غذايي گفت : امروزه براساس نیاز مردم تولیدات مواد غذایی تغییر کرده و تامین مواد غذایی سالم و بهداشتی برای مردم به عنوان يك امر مهم و حياتي مورد توجه است.

مقام عالي دولت در استان از مصرف قريب یک‌سوم سموم مصرفی کشور در مازندران خبر داد و گفت: مصرف این مقدار سموم در مازندران بسیار بالاست و می‌تواند تهدید جدی برای سلامت و  امنیت غذايي باشد.

استاندار مازندران با بیان اینکه روش‌های عملی زیادی برای جلوگیری از مصرف زیاد سموم وجود دارد، افزود: میزان مصرفی سموم در کشورهای در حال توسعه از کشورهای پیشرفته بالاتر است و باید در استان مازندران مصرف سموم را کاهش دهیم.

فلاح موضوع سلامت پایدار را یکی از مباحث اصلی و دارای اولویت برنامه‌ریزی کشور دانست و بیان داشت: طرح تحول سلامت یکی از مباحث سلامت پایدار و ویژه در کشور است.

وی با بیان اینکه برای ایجاد امنیت غذايي در کشور نیازمند همکاری و تعامل بین دولت و ملت هستیم، اظهار داشت: کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان سال گذشته تشکیل و تصمیمات مهمی در این زمینه گرفته شد و برای اجرایی شدن آن تمام دستگاه‌ها ملزم به رعایت آن هستند.

این مسئول نانوایی‌ها را یکی از مراکز حساس و مهم در جهت حفظ سلامت مردم دانست و ادامه داد: برخی نانوایی‌های استان غیربهداشتی هستند که باید به این مسئله توجه جدی شود.

فلاح بر نظارت دقیق‌تر بر فعالیت نانوایی‌های استان تاکید کرد و گفت: در زمینه بهداشت و امنیت غذایی آگاهی مردم باید افزایش یابد.

وي تصريح نمود : براي ارتقاء امنيت غذايي جامعه همه مسئولند و انتخاب شعار سازمان بهداشت جهاني در حقيقت بيانگر ضرورت مشاركت همه دستگاهها در ارتقاء امنيت غذايي و بهبود زندگي است.

وي آموزش و ترويج توليدات بيولوژيك و ارگانيك را مورد تاكيد قرار داد و گفت : افزايش آگاهي ، فرهنگ سازي و مشاركت سازمانهاي مردم نهاد مي تواند در اين زمينه بسيار اثربخش باشد.

استاندار مازندران در پايان گفت: مازندران سهم مهمي در تامين غذاي كشور دارد و انتظار داريم تا با همدلي و همزباني بتوانيم زمينه توليد مواد غذايي سالم و ارگانيك را فراهم كنيم.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار