مقاله اوباما در یک روزنامه آمریکایی درباره توافق هسته ای ایران، تمایل آمریکا برای کاهش محدودیت های تبادلات مالی ایران، احتمال دیدار هیئت های دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی، آمادگی رئیس جمهور سوریه برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و امیدواری اردوغان به بهبود روابط ترکیه با رژیم اسرائیل، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۰۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸ 01 April 2016
مقاله اوباما در یک روزنامه آمریکایی درباره توافق هسته ای ایران، تمایل آمریکا برای کاهش محدودیت های تبادلات مالی ایران، احتمال دیدار هیئت های دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی، آمادگی رئیس جمهور سوریه برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و امیدواری اردوغان به بهبود روابط ترکیه با رژیم اسرائیل، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی، به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. یکی از موضوعات مورد توجه در این زمینه، مقاله روز گذشته رئیس جمهور آمریکا در روزنامه «واشنگتن پست» است که در آن، درباره موضوع هسته ای ایران مواردی را مطرح کرده است. باراک اوباما در این مقاله مدعی شده تحریم های ضد ایرانی ثابت کرد کشورهایی که به تعهدات هسته ای خود عمل نکنند، با پیامدهایی روبرو خواهند شد و  ایران اکنون با جامع ترین رژیم بازرسی از یک برنامه هسته ای روبروست. وی افزوده: «ما برای اطمینان از پایبندی این کشور به تعهداتش در توافق هسته ای هوشیار خواهیم بود». اوباما استدلال کرده که از میان همه تهدیدات موجود برای صلح و امنیت جهانی، خطرناک ترین آن ها، تکثیر و استفاده احتمالی از سلاح های هسته ای است.

*****

با این وجود، «ای بی سی نیوز» از تمایل آمریکا برای کاهش محدودیت تبادلات مالی با ایران و مخالفت های موجود با این امر در آمریکا خبر داده است. بر اساس این گزارش، تصمیم آمریکا برای کاهش محدودیت های مالی ایران، موجب خشم نمایندگان مخالف جمهوری خواه در کنگره شده که می گویند توافق هسته ای به حد کافی به نفع ایران تمام شده و دیگر نیازی به دادن امتیازات بیشتر به این کشور نیست. هرچند که هنوز تصمیم نهایی در این مورد گرفته نشده، ولی وزارت خزانه داری امریکا یک مجوز عمومی برای دسترسی شرکت ها به معاملات دلاری مشروع با ایران آماده کرده است. در حال حاضر معاملاتی از این نوع، عملی غیر قانونی تلقی می شود. رفع این محدودیت ها، تحولی است که می تواند تأثیر چشمگیری در احیای اقتصاد ایران باشد که براثر تحریم ها با مشکلات زیادی روبه رو شده است. 

*****

در همین زمینه، «آر اف آی» (رادیو فرانسه) نیز با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خزانه داری آمریکا، از تمایل این کشور به انجام یک سازش اقتصادی مهم با ایران سخن گفته است. جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا، به کنگره این کشور هشدار داده که تشدید مجازات های مالی علیه ایران، می تواند نقش آمریکا و دلار را در بازارهای جهانی تضعیف کند. وی تصریح کرده که افراط در تشدید مجازات های مالی، موضع برتر آمریکا را در اقتصاد جهانی به خطر می اندازد و همچنین از کارآیی مجازات ها نیز می کاهد. به عقیده برخی کارشناسان، معنای سخنان وزیرخزانه داری آمریکا این است که این کشور قصد دارد سازش بزرگی با دولت ایران انجام بدهد، به طوری که این کشور بتواند معاملات تجاری اش را با استفاده از دلار انجام بدهد. 

*****

اما فارغ از بحث های مربوط به توافق هسته ای و تحریم ها، پایگاه خبری «النشره» از احتمال دیدار هیئت های دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی و گفت و گو درباره مسائل دوجانبه خبر داده است. به نوشته این سایت، منابع خبری آگاه از احتمال برگزاری نشست و دیداری میان ایران و عربستان طی هفته‌های آینده خبر دادند؛ نشستی که انتظار می رود در مسقط، پایتخت عمان برگزار شود. هنوز سطح هیئت‌های شرکت کننده در این دیدار احتمالی مشخص نیست. این خبر در شرایطی منتشر می شود که شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین نیز روز گذشته از تمایل ایران برای انجام گفت‌وگو با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خبر داد.

*****

در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «اسپوتنیک» از آمادگی رئیس جمهور سوریه برای برگزاری انتخابات زودهنگام در کشورش خبر داده است. بشار اسد درباره احتمال برگزاری چنین انتخاباتی گفته: «من با این موضوع هیچ‌گونه مخالفتی ندارم؛ زیرا رئیس جمهور بدون حمایت مردم نمی‌تواند کار کند و اگر رئیس جمهور از حمایت مردم برخوردار باشد، وی باید همیشه آماده برداشتن چنین گامی باشد». در عین حال، وی تأکید کرده که انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، هم‌اکنون بخشی از روند سیاسی جاری نیست. به عقیده اسد، تشکیل دولت جدید در سوریه موضوع پیچیده‌ای نیست و مشکلات در این زمینه می‌تواند در مذاکرات ژنو حل شود. به گفته وی، دولت جدید می‌تواند در برگیرنده سه گروه مخالفان، نیروهای مستقل و افراد وفادار به نظام او باشد.

*****

در نهایت، در مطلبی مربوط به ترکیه، خبرگزاری «رویترز» از امیدواری رئیس جمهور این کشور به بهبود روابط با رژیم اسرائیل خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، رجب طیب اردوغان گفته انتظار دارد که ملاقات ماه آینده مقامات ترکیه و اسرائیل پس از همکاری نزدیک دو طرف به دنبال حمله تروریستی در استانبول و کشته شدن گردشگران اسرائیلی در این بمب گذاری، نتایج مثبتی در بر داشته باشد. وی همچنین اظهار داشته: «بمب گذاری انتحاری استانبول که داعش مسبب آن شناخته شده و جان سه گردشگر اسرائیلی و یک ایرانی را در مرکز این شهر گرفته است، حمله ای نبود که تنها ترکیه را هدف قرار داده باشد». وی همچنین به موضوع درگیری آنکارا با کردها نیز پرداخته و گفته حزب ممنوعه کارگران کردستان (پ.ک.ک) تنها در خدمت اهداف خود است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار